Minecraft-skapare sågar Unlimited Detail

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark9204:

När skall alla grafikkåta gamers inse att bra grafik inte gör ett bra spel.

Och att bra grafik långt ifrån bara handlar om teknik. Det är känsla det handlar om när man gör något folk ska titta på i en massa timmar.. Duktiga de är artisterna. [För det mesta]

Jag vill för den skull inte förringa att teknik och avancerad grafik är jävligt kul och intressant. För det är det naturligtvis.

Visa signatur

"All those moments will be lost in time.. like tears in rain.."

Permalänk
Medlem
Skrivet av XyC0:

Som sagt så tror jag med många att detta är lite bluff, inte av grafikmotorn men av hur mycket utrymmer ett spel kommer att hamna på i slutändan, även fast Notch överdriver kraftigt så kommer det ta massa utrymme i vilket fall som helst, och vad jag ser så nämner de inte ens hur mycket utrymme de olika banorna/objekten tar och ville de tysta de otrogna så vore det enkelt att nämna hur mycket utrymmer de ligger på.

Men som sagt jag skulle gladerligen bli överbevisad i detta fallet, för det är en intressant teknik i vilket fall som helst

Kan bara hålla med...jag är kritisk te möget för jag anser de lovar mer än vad de kan bevisa.
Och visst är det en interesant teknik för mer än ett område ...men jag tror inte direkt spel är ett av dem innom den närmaste överskådliga framtiden.

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Medlem

Hmm, tja, han kan ha rätt. Jag ska då inte investera pensionen i deras företag men om det kommer ny teknologi i framtiden så ser jag fram emot den underbara grafiken...

Visa signatur

Gigabyte Aorus Elite x570 | Ryzen 3600 | Ripjaws V
Gigabyte RTX 2070 Windforce 2x | ASUS ROG Swift PG279Q 27"
Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB
Phanteks P400A | Corsair RM750X 750W v2

Permalänk
Medlem

Jag tror på allvar inte att det är fejk, jag tror inte att varje atom behöver eget minne sådär. Jag tror att det går att skriva in egenskaperna för en typ av atom, till exempel att göra en "jordatom" och sedan programmera in ett mönster som den ska rendera ut dom i, till exempel att bara skriva att den ska bygga upp en boll med exakt 12000 atomer i diameter osv.

Det var det första jag lärde mig när jag började programmera, att inte använda en egen rad kod för varje individuell sak i ett spel. Ska man göra 5 fiender som ska följa spelaren och alla är exakt likadana, då programmerar man bara en sådan och skriver att spelet ska placera ut 5 sådana.

Visa signatur

CPU: Core i7 4770K @ 3.5 Ghz GPU: MSI GeForce GTX 680 Sli
RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz Moderkort: Asus Z-87 Pro
Systemdisk: Samsung SSD 840 basic
Burk: Fractal Design Define XL PSU: Cooler master Vanguard 1000w
Mus: Cyborg Madcatz M.M.O. 7 Tangentbord: Q-pad MK-85

Permalänk
Medlem

Jag tänker inte säga att det är fejk eller på riktigt förän företaget når sin tredje fas där dem hoppas kunna släppa ett slags demo för användare att testa och granska tekniken. Men jag har dock en del synpunkter, har sett att många kommenterat just att det endast är ytorna som behöver atomer. Samtidigt som ni säger det vill jag att ni funderar på hur spel går framåt idag med mer och mer objekt som kan tas isär och förstöras. Det går att skjuta sönder blad, trädstammar, slå sönder bord med mera. Just här används förutbestämda händelser som resulterar i att nya konstruerade objekt kommer från det objekt som förstörs.

Men hur skulle det då fungera att ta isär ett objekt som är byggt av atomer, visst går det att göra samma sak som görs idag med polygoner. Slå på ett objekt A vilket tillslut resulterar i b,c,d,e,f,g,h med nya 'atomytor' istället för polygoner. Men i senaste intervjun med företagets CEO så var deras framtida mål inom just den här kategorin att man ska kunna skära ett bord itu, ta en bit av det och om du så vill skulptera fram en figur. Med andra ord så måste allt vara fyllt med atomer, minus luften då som inte behöver det.

Teknologin ser häftig ut och det lovas mycket om den utan att nämna vilka hinder företaget egentligen har på vägen. Jag tror att det dröjer ett bra tag innan vi kommer kunna se ett skotthål som formats med hjälp av fysikens lagar i en trädstam (som i det här fallet kommer behöva ha ett innehåll annars blir det inget fint hål), en rinnande transparent vätska eller en levande eld med aktiv rök. Det finns mycket kvar att ta tag i för detta företag helt enkelt, oavsett ifall det är fejk eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lontarus:

Det var det första jag lärde mig när jag började programmera, att inte använda en egen rad kod för varje individuell sak i ett spel. Ska man göra 5 fiender som ska följa spelaren och alla är exakt likadana, då programmerar man bara en sådan och skriver att spelet ska placera ut 5 sådana.

Problemet är att spelet måste veta allt om varje fiende, koordinater, liv osv... bara för att de bygger på samma mall så skapas det fortfarande nya instanser av fienderna. Det betyder att detta kommer att sluka en hel del minne. Om man ska göra så att det ska skrivas ut i ett visst mönster (så att atomerna egentligen inte finns) kräver en hel del extra beräkningar samt att bra animeringar blir ganska svåra att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av herbman:

Fett! Min första dator var, egentligen en Philips G7000, men att kalla detta för en dator är lite att stretcha.. ;), en AMIGA som jag köpte för min första lön. Galet hur det var när man tänker efter.. Jag spelar fortfarande på några av mina gamla cbm maskiner lite då och då iofs. Vissa spel är bara för schyssta för att låta bli..

Ville inte snäsa av dej eller nåt, men det verkade du ju hajja, ville bara ha in lite relevant data i resonemanget. 89-90 började det komma spel som gjorde hårddisken till [nästan] ett måste för oss gamers. And the rest is history as they say..

Tror jag köpte min första hårddisk först 93 när jag köpte min första PC. De hade börjat locka med vacker 256 färgers grafik och flashade vilt med sin uphottade EGA teknik, nu vid namn VGA. Underbar tid. Studios som Lucasarts, Origin, Cinemaware, Westwood m.fl gjorde underbart vackra, roliga, intelligenta spel.. Nå, det är inte dumt nu heller men speciellt början av nittiotalet har en viss plats i hjärtat.

Lucasarts, Origin, Westwood vilka grejer, vem glömmer den asfula Lucas loggan eller den tvärgröna Westwood färgen?

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Du inser att han har kodat spelet helt från grunden och lära ha en del kunskap i ämnet?

Sen om ett spel är snyggt eller fult beror helt på vem som sitter bakom skärmen... Sigh...

Jag har oxå gjort ett samla diamanter spel i basic.
Jag utropar inte mig som nått geni för de.