Permalänk

Bygga minikyl i 5,25" bay

Jag har under en tid tänkt lite på hur jobbigt det är att få en kall läsk på ett LAN, och har kommit på en ordentlig plan för att komma runt det.Mitt chassi är ett CM HAF 922 som då har fem 5,25"-platser, och jag använder en.
Tror ni att det skulle vara möjligt att bygga in en minikyl som sitter där och pumpar ut värmen utåt via en radialkylare från ett grafikkort? Jag har satt ihop några modeller i sketchup för att illustrera.

Huvudpoängerna med designen är;
•146mm bred
•165mm hög(inklusive kylare)
•150mm djup(exklusive dörr)
Och de rent tekniska huvudpoängerna är
•Peltierelement (kanske detta)
•Kyls av en radialkylare från ett grafikkort som för värmen framåt
•Drivs av 6/8pin pci-e strömkontakt från mitt nätaggregat (sitter med 750w på datorn i signaturen, det finns tillräckligt)
•Inre metallåda som är direkt kopplad till elementet men isolerad mot allt annat yttre

Radialkylaren har jag tänkt få tag på genom att köpa ett gammalt/defekt grafikkort med den typen av kylare.
Som sagt, vad tror ni? Möjligt? Idioti?
(P.S. Jag är fullt medveten om att det finns en minikyl-FAQ, men den är inaktiv och handlar mer om externa minikylar)

Permalänk
Medlem

För att hitta tebax.

Visa signatur

Asus N56VZ + 256 GB Samsung SSD

Permalänk
Medlem

tror inte det ska vara några problem. Möjligt att 136W blir för mycket kontinuerligt för en kylare från ett grafikkort då elementet måste hållas på en ganska låg nivå.

För övrigt så är isolering A och O när man bygger en liten kyl.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Proffsmoddare

Annars finns de ju radialfläktar du kan köpa. Sen göra en egen kåpa eller bygga in fläkten direkt i.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk

Bara isolera som bara den, overkilla ORDENTLIGT.

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk

Häftig idé !

Kommer inte grafikkortet värma upp kylen om den är så nära ?

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Skrivet av jooelhoglund:

Häftig idé !

Kommer inte grafikkortet värma upp kylen om den är så nära ?

Det är bara kylaren från ett grafikkort som ska kyla pelitiern som kyler kylskåpet.

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem
Skrivet av jooelhoglund:

Häftig idé !

Kommer inte grafikkortet värma upp kylen om den är så nära ?

Han skulle då bara använda kylaren från grafikkortet.

Permalänk
Skrivet av SmOOthy:

tror inte det ska vara några problem. Möjligt att 136W blir för mycket kontinuerligt för en kylare från ett grafikkort då elementet måste hållas på en ganska låg nivå.

För övrigt så är isolering A och O när man bygger en liten kyl.

Har tänkt att ha en on/off-switch för att kunna sätta på/stänga av, men eftersom ljudnivå inte ska vara något problem (den är som sagt till för LAN, och då brukar det finnas högljudd musik) så kan fläkten köra på 100% hela tiden.
Angående isoleringen tänkte jag ha en inre femsidig "metalllåda" där en av sidorna ska sitta emot elementet; och sen ha fogskum eller frigolit för att isolera mot allt det yttre. Dörren blir dock lite svårare, kanske kör MDF eller plywood för stabilitet och lite fogskum/frigolit på den med.

Skrivet av C4B12:

Annars finns de ju radialfläktar du kan köpa. Sen göra en egen kåpa eller bygga in fläkten direkt i.

Poängen med grafikkortskylaren är snarare kylflänsen än fläkten. Jag vill sätta den varma sidan av elementet på stället där GPU:n ska vara.

Lite andra grejer; är det okej att parallellkoppla sladdarna från nätagget för att kunna leverera (pci-e strömkontakterna har ju 2x12V) tillräckligt med ström men fortfarande hålla den på 12V?

Permalänk
Medlem

Tack för idén! Ska nog bygga något liknande, har typ halva chassit tomt! Gillar idén, fast tror du inte det blir snålt med plats efter isoleringen?

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk

Har nu i stort sett bestämt mig att göra det, ska bara göra lite mer research och börja beställa grejer.
Kommer att göra en bygglogg, så att ni får hänga med.

Permalänk
Medlem

Här har du en lite kraftigare peltier om du behöver det: http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

Permalänk
Skrivet av Jory89:

Här har du en lite kraftigare peltier om du behöver det: http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

Den utvecklar nog för mycket värme, drar för mycket ström, och så kostar den flera gånger mer än den jag länkade till.

Permalänk
Medlem

Kan det inte bli kondens på utsidan av kylen?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Markthegreat:

Det är bara kylaren från ett grafikkort som ska kyla pelitiern som kyler kylskåpet.

Okej

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk

Det blir 5,29 USD, ungefär 50 kr mindre än den på tradera. Å andra sidan så tar det nog mycket längre tid för den att skickas från Hongkong än Skövde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Kan det inte bli kondens på utsidan av kylen?

Det kan det ju om man inte isolerar tillräckligt. Får du kondens utanpå ditt kylskåp ex ?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det kan det ju om man inte isolerar tillräckligt. Får du kondens utanpå ditt kylskåp ex ?

Jo iofs...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Awesome idé! kanske sponsra med en radialkylare för pci plats om du vill Inget fancy men jag har en liggande..

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Skrivet av 4everapple1:

Awesome idé! kanske sponsra med en radialkylare för pci plats om du vill Inget fancy men jag har en liggande..

Som i en grej som liknar http://www.kjell.com/?item=98325 ? Vill helst ha en grafikkortskylare som är i en kåpa med kylfläns och allt. Är det en sån accepterar jag utan tvekan, och du får en hedersbenämning.

Permalänk

Sjukt intressant! Ska följa detta med stort nöje och eventuellt reproducera resultatet om du lyckas! Vore faktiskt inte helt omöjligt för mig att installera en vinkyl i mitt 600T chassi om jag tar bort frontfläkten och får in luft via sidopanelen istället! Helt galet, men vore kul att se om det går!

Permalänk
Medlem

Häftigt! Detta ska jag följa

Permalänk
Skrivet av theWeasel:

Som i en grej som liknar http://www.kjell.com/?item=98325 ? Vill helst ha en grafikkortskylare som är i en kåpa med kylfläns och allt. Är det en sån accepterar jag utan tvekan, och du får en hedersbenämning.

Är tyvärr bara en sådan du länkade

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem

Har byggt en liknande konfig. Dock så är grafikkortskylaren den som fläktar kalluft. Och den andra sidan (den varma) kyler jag med en original AMD 6000+ kylare. Kan berätta att det blir väldigt mycket värme som skall transporteras bort, men kyler gör det. Det låter ganska mycket om paketet, men som andra skrev så måste du ändå isolera bra så att kylan stannar kvar. Det gör ju även att det inte låter så mycket
Kan lägga upp lite bilder om du är intresserad?

PS Har en 136w peltier

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Skrivet av chazzi:

För att hitta tebax.

För att hitta tebax.
Kommer följa detta med stort intresse

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk
Medlem

Redigt häftig idé!
Nu ska ifs burken säljas och det ska köpas HTPC, men annars skulle jag nog härmat dig lite...

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Ni som lämmnar en komentar bara för att hitta tillbaka kan ju läga till. Den bland favoriter istället. Men helt grym ide:D men hur många platser kommer den ta?

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Skrivet av chazzi:

För att hitta tebax.

Lägg till den på favoriter eller nåt istället? xD

EDIT: såg nu att någon redan skrivit det.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Skall någon form av självreglering gällande temperatur också vara med? Hade ju varit trevligt om kylen inte gick på max hela tiden i onödan både för att det säkerligen kan bli lite väl kallt och för att få ned ljudnivån när systemet inte används.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled