Permalänk
Medlem

Corsair H80, idle 85 grader...

Installerade just min H80 på mitt Asus P6T Deluxe v2.

Idle temp ligger på 84 grader, oklockat, kommer inte ens in i Windows, då slår datorn av pga hög temp.

Har Arctic Silver 5 pasta på och kylaren är helt i kontakt med cpun, syns tydligt när man tar bort den...

Kör båda fläktarna från Corsair på 2500rpm PnP, dock så vet jag inte om det går att se att pumpen går? Det känns ju som att den inte gör det i alla fall...

Någon som har liknande erfarenheter och har hittat en lösning eller ska jag förutsätta att den var DOA och göra en RMA?

Visa signatur

ASUS Sabertooth Z87, Intel Core i7-4770K, Corsair Vengeance LP DDR3 2x8GB, EVGA GeForce GTX 980, Samsung 850 evo 500gb ssd, Fractal Design Define R4, Corsair HX 1000W, Dell u3011 30" 2560x1600, fråga gärna om du undrar om något i min profil, hjälper gärna till om jag kan...
Hjultomtenz i BF4

Permalänk
Medlem

Hur har du kopplat in strömmen till pumpen/fläktarna?

Permalänk

testa att koppla in båda stöm kontakterna molex och en 4 pin, kommer inte ihåg om det va en 4pin eller något annat.

Visa signatur

Intel i5 2500K @4.1 Mhz Sapphire Radeon HD 6950 2gb
Corsair AX 850W Asus P8Z68-V PRO GEN3
Corsair 8GB 1600MHz XMS3 Cooler master haf 932
Corsair H80 PnP Samsung SSD 830-Series 64GB

Permalänk

Pumpen ska ALLTID gå på maxvarv (ska in på pwr_fan, och inte cpu_fan, för då reglerar bios vad som är bra tem osv, då kommer pumpen att varva upp och ner hela tiden.)

Rumstemp och hur ser luftflödet ut annars?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Molexkontakten ansluten till Molex från PSU, kylaren lyser som den ska.
3-pin ska alltså till chassifan 3-pin?
Ska testa det..

Visa signatur

ASUS Sabertooth Z87, Intel Core i7-4770K, Corsair Vengeance LP DDR3 2x8GB, EVGA GeForce GTX 980, Samsung 850 evo 500gb ssd, Fractal Design Define R4, Corsair HX 1000W, Dell u3011 30" 2560x1600, fråga gärna om du undrar om något i min profil, hjälper gärna till om jag kan...
Hjultomtenz i BF4

Permalänk
Medlem

Hmm 3-pin är ju bara rpmövervakning? Bara en sladd i den kontakten..

Visa signatur

ASUS Sabertooth Z87, Intel Core i7-4770K, Corsair Vengeance LP DDR3 2x8GB, EVGA GeForce GTX 980, Samsung 850 evo 500gb ssd, Fractal Design Define R4, Corsair HX 1000W, Dell u3011 30" 2560x1600, fråga gärna om du undrar om något i min profil, hjälper gärna till om jag kan...
Hjultomtenz i BF4

Permalänk
Medlem

Om du är osäker på om pumpen går så testa att sätt en skruvmejsel mot pumpen och sätt handaget mot örat, hör du ingenting så går nog inte pumpen.

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Skrivet av Balbuto:

Hmm 3-pin är ju bara rpmövervakning? Bara en sladd i den kontakten..

Precis, kontakten i mitten är för +12V och den nedre är för RPM-övervakning:

Edit. Och den sladden sitter ju nederst så den är därför bara för RPM-bevakning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristerj:

Om du är osäker på om pumpen går så testa att sätt en skruvmejsel mot pumpen och sätt handaget mot örat, hör du ingenting så går nog inte pumpen.

Ska testa det sen

Visa signatur

ASUS Sabertooth Z87, Intel Core i7-4770K, Corsair Vengeance LP DDR3 2x8GB, EVGA GeForce GTX 980, Samsung 850 evo 500gb ssd, Fractal Design Define R4, Corsair HX 1000W, Dell u3011 30" 2560x1600, fråga gärna om du undrar om något i min profil, hjälper gärna till om jag kan...
Hjultomtenz i BF4

Permalänk
Medlem

Det hörs ett mycket mycket svagt brummande när jag lyssnade med en skruvmejsel, vet inte om det kan vara vibrationer från övriga chassit eller om det kan vara pumpen. Får testa att montera ur den ikväll och testa....

Visa signatur

ASUS Sabertooth Z87, Intel Core i7-4770K, Corsair Vengeance LP DDR3 2x8GB, EVGA GeForce GTX 980, Samsung 850 evo 500gb ssd, Fractal Design Define R4, Corsair HX 1000W, Dell u3011 30" 2560x1600, fråga gärna om du undrar om något i min profil, hjälper gärna till om jag kan...
Hjultomtenz i BF4

Permalänk
Medlem

Har nu testat att plocka ur H80n och har lyssnat på blocket, knäpptyst, antar att den var DOA med andra ord, får göra en RMA, tack för tipsen!

Visa signatur

ASUS Sabertooth Z87, Intel Core i7-4770K, Corsair Vengeance LP DDR3 2x8GB, EVGA GeForce GTX 980, Samsung 850 evo 500gb ssd, Fractal Design Define R4, Corsair HX 1000W, Dell u3011 30" 2560x1600, fråga gärna om du undrar om något i min profil, hjälper gärna till om jag kan...
Hjultomtenz i BF4

Permalänk
Medlem

Lånar den här tråden.
Har precis byggt ihop min första dator den startade fint
bara ett felmedelande cpu fan error.
Har kopplat ´h80 3 pin kontakt till cpu fan är
det rätt?
Molaxkontakten till molex på psu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nim66:

Lånar den här tråden.
Har precis byggt ihop min första dator den startade fint
bara ett felmedelande cpu fan error.
Har kopplat ´h80 3 pin kontakt till cpu fan är
det rätt?
Molaxkontakten till molex på psu.

Stäng av så att det inte kommer upp cpu fan error i BIOS (kommer inte ihåg vad det brukar heta).

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nim66:

Lånar den här tråden.
Har precis byggt ihop min första dator den startade fint
bara ett felmedelande cpu fan error.
Har kopplat ´h80 3 pin kontakt till cpu fan är
det rätt?
Molaxkontakten till molex på psu.

Hej, det har varit många trådar om H80 nu, står det inte i manualen hur man skall koppla in den? Min H50 skulle man inte koppla in pumpen på cpu-fan utan istället på pwr-fan eller någon annan kontakt som inte reglerades av cpu temp. Oftast brukar man få stänga av i BIOS så att den inte varnar på CPU-fan när man kör med vattenlösningar. Men tycker det känns lustigt om det inte står hur man skall koppla in den.

http://www.overclockersclub.com/reviews/corsair_hydro_h80/2.h...
"Power is supplied by a 4-pin Molex connection to a 12V source from the power supply with a second 3-pin lead used to monitor the pump speed when attached to the motherboard."

Om man då kopplar in monitor sladden på cpu-fan så tycker säkert moderkortet att "varvtalet" från pumpen är för lågt och varnar. Så vill man koppla in den på cpu-fan så får man gå in i bios och ändra värdena som den skall varna för, alt. stänga av varningen helt.

Permalänk
Medlem

Står väldigt dåligt i manualen hur man skall koppla.
Ska gå in i bios och leta upp var man kan stänga av cpu fan varninar.

Permalänk
Medlem

pumpen ska ha konstant 12volt annars pajar den står i manualen
fläkten på cpu fan uttaget
pumpen på sys fan uttaget
eller direkt på psu'ts 12volts lina genom molex

så står det då i H50's manual

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem

Att koppla pumpen fel känns rätt svårt då den ansluts till en molex...
Och som flera skriver så är manualen som medföljer fullständigt usel!

Visa signatur

ASUS Sabertooth Z87, Intel Core i7-4770K, Corsair Vengeance LP DDR3 2x8GB, EVGA GeForce GTX 980, Samsung 850 evo 500gb ssd, Fractal Design Define R4, Corsair HX 1000W, Dell u3011 30" 2560x1600, fråga gärna om du undrar om något i min profil, hjälper gärna till om jag kan...
Hjultomtenz i BF4

Permalänk
Medlem

Hejsan

Jag hade likadant problem, det är bara att jag har H100.
Kopplar jag till CPU fan, då fläktarna fungerar inte alls.
Har inte testat fläktarna på pwr fan.
Nu kör jag överklockat och min processor ligger på 40 grader i idle mode.
Var tvungen att stänga av cpu fläkten i bios genom att ställa till"IGNOERE".

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

RMA godkänd av Inet, nu återstår bara att se om dom kommer fram till samma sak som jag...

Visa signatur

ASUS Sabertooth Z87, Intel Core i7-4770K, Corsair Vengeance LP DDR3 2x8GB, EVGA GeForce GTX 980, Samsung 850 evo 500gb ssd, Fractal Design Define R4, Corsair HX 1000W, Dell u3011 30" 2560x1600, fråga gärna om du undrar om något i min profil, hjälper gärna till om jag kan...
Hjultomtenz i BF4

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

Jag kopplade in 3 pins kontakten på PWR fan och
stängde av cpu fan varningen i bios.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nim66:

Jag kopplade in 3 pins kontakten på PWR fan och
stängde av cpu fan varningen i bios.

Tja

Det behöver du inte.
Jag kopplade min på CPU fan och den fungerar hur bra som helst.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

Tog en titt, då det skapas många trådar om hur man kopplar det hela, och var ju ganska solklart hur man ska koppla in den
All ström för pump och fläktar går via molex kontakten, fläktarna kopplas till anslutningarna på kylblocket, och 3 pins kontakten bör gå till CPU_fan och den är enbart för att bevaka RPM inte för nån strömförsörjning.

Kopplar man den till PWR_fan så förlorar man kanske den funktionen samt man måste tysta CPU larmet manuellt via bios.

Klart som korvspad

Visa signatur

Acer Predator Helios 300