SSD 250mb/s elr 550mb/s?

Permalänk

SSD 250mb/s elr 550mb/s?

tjenna

Jag undrar vilken typ av ssd man ska gå på? den med mest läshastighet elr är det ingen skillnad? har kollat på dessa 3 men kommer inte fram till något vettigt beslut...

http://www.inet.se/artikel/5315104/ocz-ssd-agility-3-120gb

http://www.inet.se/artikel/4301745/ocz-ssd-vertex-2-120gb

http://www.inet.se/artikel/5315090/ocz-ssd-vertex3-120gb

Vill helst slippa en massa strul som många tycks ha med ssd så vilken borde jag gå på och är snabbast?

Permalänk
Medlem

vad har du för dator är en bra start o kolla.

Vilket moderkort har ru.

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk

Har du ett moderkort med Sata3 6gb-portar så är Vertex/Agility 3 det bättre valet. Har du bara Sata2 3gb-portar på ditt moderkort kommer du inte använda dig av diskens fulla potential och kasta några hundralappar i sjön. Minns jag inte helt fel så är inte firmwaren uppdaterad i OCZ's diskar och det får du göra själv. Kan denna vara ett alternativ?

Visa signatur

Main-PC: Bitfenix Phenom Mini | Asus Z170I Pro | Intel I5 6600K | Kingston HyperX 16GB 2133Mhz DDR4 | EVGA GeForce GTX 1070 | Corsair SF450 |

Permalänk
Medlem

har du dessutom ett moderkort med sata 6gbps fast som körs på marvellkretsar (tror man säger så) typ sabertooth x58 så kommer du heller inte att kunna utnyttja hastigheten fullt ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av jwlz:

Har du ett moderkort med Sata3 6gb-portar så är Vertex/Agility 3 det bättre valet. Har du bara Sata2 3gb-portar på ditt moderkort kommer du inte använda dig av diskens fulla potential och kasta några hundralappar i sjön. Minns jag inte helt fel så är inte firmwaren uppdaterad i OCZ's diskar och det får du göra själv. Kan denna vara ett alternativ?

Jag ville slippa problem och minst hälften av alla som köpt den är missnöjda av olika själv som det beskrivs i kommentarerna.

http://www.inet.se/artikel/1901976/asus-p8p67-le-rev-b3

moderkortet

Permalänk
Skrivet av TokigaSmurfeN:

Jag ville slippa problem och minst hälften av alla som köpt den är missnöjda av olika själv som det beskrivs i kommentarerna.

http://www.inet.se/artikel/1901976/asus-p8p67-le-rev-b3

moderkortet

Ditt moderkort har Sata3-portar och då ska du givetvis köra på de snabbare SSD-diskarna. Om du vill slippa meck och att behöva uppdatera firmwaren så rekommenderar jag att du köper Corsairs Force 3. Ignorera kommentarerna om den. Dem är ganska "outdated" då de skrevs när första diskarna var ute (De hade otroliga problem med firmwaren och diskarna kunde ge upp utan förvarning, detta är nu fixat).

Visa signatur

Main-PC: Bitfenix Phenom Mini | Asus Z170I Pro | Intel I5 6600K | Kingston HyperX 16GB 2133Mhz DDR4 | EVGA GeForce GTX 1070 | Corsair SF450 |

Permalänk
Skrivet av jwlz:

Ditt moderkort har Sata3-portar och då ska du givetvis köra på de snabbare SSD-diskarna. Om du vill slippa meck och att behöva uppdatera firmwaren så rekommenderar jag att du köper Corsairs Force 3. Ignorera kommentarerna om den. Dem är ganska "outdated" då de skrevs när första diskarna var ute (De hade otroliga problem med firmwaren och diskarna kunde ge upp utan förvarning, detta är nu fixat).

1 månad upp till sedan 5 dagar tillbaka är inte så outdated enligt mig därför drar jag mig från att köpa corsairs SSD

Permalänk
Skrivet av TokigaSmurfeN:

1 månad upp till sedan 5 dagar tillbaka är inte så outdated enligt mig därför drar jag mig från att köpa corsairs SSD

Ber dig att läsa denna artikel angående Corsairs SSD. Detta problem är nu åtgärdat.

"Gick bra till en början, sen crashade det idag, hittar in disken osv. Suck.. " - han skriver inte när han inhandlat disken och har troligen köpt den innan de nya diskarna kom ut.

Tycker det är synd att du drar dig för att köpa en då det är en fantastisk produkt, men valet är givetvis ditt.

Visa signatur

Main-PC: Bitfenix Phenom Mini | Asus Z170I Pro | Intel I5 6600K | Kingston HyperX 16GB 2133Mhz DDR4 | EVGA GeForce GTX 1070 | Corsair SF450 |

Permalänk
Skrivet av jwlz:

Ber dig att läsa denna artikel angående Corsairs SSD. Detta problem är nu åtgärdat.

"Gick bra till en början, sen crashade det idag, hittar in disken osv. Suck.. " - han skriver inte när han inhandlat disken och har troligen köpt den innan de nya diskarna kom ut.

Tycker det är synd att du drar dig för att köpa en då det är en fantastisk produkt, men valet är givetvis ditt.

Sista kommentaren i den artikeln visar en köpare som tydligen fått en krasch efter "fixen".

Har du en sådan ssd själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TokigaSmurfeN:

Vill helst slippa en massa strul

'Strul' är ju förmodligen det OCZ är mest känd för...

Plötsliga byten till lågkvalitets komponenter, problem med firmware och tonsvis med bluescreens och krasher som resultat, dead-on-arival enheter, och enheter som helt enkelt bara slutar fungera efter några veckor/månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jwlz:

Ditt moderkort har Sata3-portar och då ska du givetvis köra på de snabbare SSD-diskarna. Om du vill slippa meck och att behöva uppdatera firmwaren så rekommenderar jag att du köper Corsairs Force 3. Ignorera kommentarerna om den. Dem är ganska "outdated" då de skrevs när första diskarna var ute (De hade otroliga problem med firmwaren och diskarna kunde ge upp utan förvarning, detta är nu fixat).

Skrivet av jwlz:

Ber dig att läsa denna artikel angående Corsairs SSD. Detta problem är nu åtgärdat.

"Gick bra till en början, sen crashade det idag, hittar in disken osv. Suck.. " - han skriver inte när han inhandlat disken och har troligen köpt den innan de nya diskarna kom ut.

Tycker det är synd att du drar dig för att köpa en då det är en fantastisk produkt, men valet är givetvis ditt.

Skrivet av eXale:

'Strul' är ju förmodligen det OCZ är mest känd för...

Plötsliga byten till lågkvalitets komponenter, problem med firmware och tonsvis med bluescreens och krasher som resultat, dead-on-arival enheter, och enheter som helt enkelt bara slutar fungera efter några veckor/månader.

Hehe, här har vi både överdrifter (eXale) och underdrifter (jwlz)

Corsair Force 3 120gb hade hårdvarufel när de lanserades och återkallades då, de diskar som finns nu är utan det felet. Utöver det så har vissa användare problem med både Vertex 3/agility 3 och Corsair Force/GT i form av BSOD mm. De problemen är delvis åtgärdade i de firmwares som släppts på sista tiden, men det finns fortfarande de som har problem. Är man ute efter en snabb disk och kan tänka sig att göra reklamation om man har oturen att vara en av det fåtal som har problem så är både Corsair Force 3/GT och Vertex 3/Agility 3 utmärkta diskar med bra prerstanda.

Om man vill ha en prestandadisk och "problemfritt" är något man prioriterar högt så får man vända sig till Crucial m4 eller intel 510. Båda bygger på samma kontroller, presterar ungefär likvärdigt och det finns betyligt färre rapporter om problem med dessa diskar än med diskar baserade på sandforce 2xxx kontroller. Crucial m4 är oftast billigare än intel 510, men finns inte att köpa överallt (finns tex inte på intet).

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Hehe, här har vi både överdrifter (eXale) och underdrifter (jwlz)

Corsair Force 3 120gb hade hårdvarufel när de lanserades och återkallades då, de diskar som finns nu är utan det felet. Utöver det så har vissa användare problem med både Vertex 3/agility 3 och Corsair Force/GT i form av BSOD mm. De problemen är delvis åtgärdade i de firmwares som släppts på sista tiden, men det finns fortfarande de som har problem. Är man ute efter en snabb disk och kan tänka sig att göra reklamation om man har oturen att vara en av det fåtal som har problem så är både Corsair Force 3/GT och Vertex 3/Agility 3 utmärkta diskar med bra prerstanda.

Om man vill ha en prestandadisk och "problemfritt" är något man prioriterar högt så får man vända sig till Crucial m4 eller intel 510. Båda bygger på samma kontroller, presterar ungefär likvärdigt och det finns betyligt färre rapporter om problem med dessa diskar än med diskar baserade på sandforce 2xxx kontroller. Crucial m4 är oftast billigare än intel 510, men finns inte att köpa överallt (finns tex inte på intet).

Här har vi någon som ger lättföståelig information, Tack!

Isf kan jag nog tänka mig att gå på denna disk; http://www.inet.se/artikel/5315106/corsair-ssd-force-3-series... såg även att det stod på infon att de är en ny leverans utan tidigare problem. Isf sparar jag även 400 spänn vilket gillas:)

Permalänk
Medlem

Jag skulle alla dagar i veckan rekommendera en Intel-SSD. Jag har tidigare haft en Corsair F60 och den har strulat sen dag ett. Bluescreens, disken hittas ej m.m., de klassiska felen. Till nya datorn köpte jag en Intel 320 120GB, inte lika snabb som nyare Sandforce-diskar men mycket bättre stabilitet. De värsta buggarna med Sandforce ska väl vara fixade, enligt tillverkaren, men om man kollar på t.ex. Corsairs forum är verkligt så inte fallet.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av TokigaSmurfeN:

Här har vi någon som ger lättföståelig information, Tack!

Isf kan jag nog tänka mig att gå på denna disk; http://www.inet.se/artikel/5315106/corsair-ssd-force-3-series... såg även att det stod på infon att de är en ny leverans utan tidigare problem. Isf sparar jag även 400 spänn vilket gillas:)

Det där är versionen där dom har fixat hårdvarufelet, tyvärr så var det inte det enda problemet med dessa diskar.

Sedan ska man vara medveten om att även om det är många problemtrådar i forumet så är det fortfarande en klar minoritet som har problem, det är inte så ofta man skapar en tråd om man har en normalt fungerande disk

Permalänk
Skrivet av Schluug:

Jag skulle alla dagar i veckan rekommendera en Intel-SSD. Jag har tidigare haft en Corsair F60 och den har strulat sen dag ett. Bluescreens, disken hittas ej m.m., de klassiska felen. Till nya datorn köpte jag en Intel 320 120GB, inte lika snabb som nyare Sandforce-diskar men mycket bättre stabilitet. De värsta buggarna med Sandforce ska väl vara fixade, enligt tillverkaren, men om man kollar på t.ex. Corsairs forum är verkligt så inte fallet.

okey, men vad äre för skillnad på intel 320 Oem och retail? och sedan så undrar jag om jag kommer märka stor skillnad i wiondows uppstart/ laddningstider i spel osv mellan intel 320, 250mb/S och corsair/ocz 550mb/s?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TokigaSmurfeN:

okey, men vad äre för skillnad på intel 320 Oem och retail? och sedan så undrar jag om jag kommer märka stor skillnad i wiondows uppstart/ laddningstider i spel osv mellan intel 320, 250mb/S och corsair/ocz 550mb/s?

Jag skulle säga såhär; vid normal använding kommer du inte märka någon större skillnad mot en 250MB/s och en ~500MB/s. Störst skillnad kommer du uppleva genom att ha en SSD, vilken du än väljer. Jag har som sagt en Intel 320 och OS och alla spel jag testat laddar väldigt snabbt, absolut inget att klaga på.

Angående OEM vs Retail tror jag det som skiljer är att det följer med sata-kabel, 3.5"-adapter samt drivers till retail och OEM är enbart disken. Jag skulle ta retail om du inte har väldigt tajt budget.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Skrivet av Schluug:

Jag skulle säga såhär; vid normal använding kommer du inte märka någon större skillnad mot en 250MB/s och en ~500MB/s. Störst skillnad kommer du uppleva genom att ha en SSD, vilken du än väljer. Jag har som sagt en Intel 320 och OS och alla spel jag testat laddar väldigt snabbt, absolut inget att klaga på.

Angående OEM vs Retail tror jag det som skiljer är att det följer med sata-kabel, 3.5"-adapter samt drivers till retail och OEM är enbart disken. Jag skulle ta retail om du inte har väldigt tajt budget.

ok men vad exakt är det som gör skillnaden på 550 samt 250? är de bara vid speciella överförningar mellan 2 ssder lr etc?

men men aja ok om ja nu inte märker någon skillnad så kanske de inte spelar någon roll:P

nej men då blir de nog inteln retail version... ska köpa en dator för 14k ser det ut som nu men velar fortfarande ang vissa delar dock inte ssd längre, tack för tipset. blir retail intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TokigaSmurfeN:

ok men vad exakt är det som gör skillnaden på 550 samt 250? är de bara vid speciella överförningar mellan 2 ssder lr etc?

men men aja ok om ja nu inte märker någon skillnad så kanske de inte spelar någon roll:P

nej men då blir de nog inteln retail version... ska köpa en dator för 14k ser det ut som nu men velar fortfarande ang vissa delar dock inte ssd längre, tack för tipset. blir retail intel.

Bra val!

Det som skiljer SSD-erna är vilket styrkrets som används. Intel kör med sin egna, lite mer omoderna och Corsair/OCZ kör med en som heter Sandforce. Det är just den kretsen som det varit mycket strul med. Dock är den mycket snabbt när den väl fungerar.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

Finns ingen anledning att köpa retail, det enda som skiljer är att du får med kablar, bracket och en fin kartong...kablar följer med moderkortet och bracket behövs inte då man kan montera en ssd hur man vill. Min ligger fasttejpad i botten på chassit

Spara de pengarna till något vettigare.

En disk med maxfart upp mot 500mb/s kommer att vara bättre i tex spel med långa laddningstider.. När man ska ladda os eller surfa så spelar toppfarten mindre roll. Tycker personligen att crucial m4 är ett vettigare val, speciellt om man har sata 6gbit/s. Stabil och problemfri till ungefär samma pris som intel 320 men med bättre prestanda. Kan dock bli lite knepigt om man vill köpa från inet då dom tyvärr inte säljer dessa diskar.

Permalänk
Medlem

Köp för guds skull inte Corsair eller OCZ SSD med senaste Sandforce kretsen.. problemen återstår fortfarande till en stor del även om vissa har fått något stabilare system. Senaste firmware updaten har INTE fixat alla problem.. Corsair senaste från nån dag sen ger fortarande Freeze, BSOD mm... så gör inte om misstaget många andra har gjort. Vänta ett tag till eller så köper ni äldre SSD eller Intel/Crucial med senaste marvell kretsen.

Permalänk
Medlem

SSD och strul går hand i hand Gäller väl nu samtliga tillverkare på ett eller annat håll.

Intel x25-M G2 och Intel 510 serien har väl haft minst problem. 320 serien hade ju sin 8MB glitch men har för mig att de kunde diagnostisera problemet snabbt och nu har en firmware-fix ute eller snart ute.

Crucial M4 ska ju vara hårdvarumässigt lik Intel 510 men googlar man så får man upp en rad problem och folk som får köra speciella reg-fixar i windows för att inte få stutter-problem så antar att de fortfarande inte kan göra bra firmware över hos crucial.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI