Permalänk

Swedx Reklamation

Min TV dog för ett antal dagar sedan, satt och kollade TV när den bara slocknade och efter det så luktade det brännt från TV:n.
Skickade sedan in TV:n på reklamation då den är 2,5år gammal.
Fick idag svar

Hej
Det är en säkring som hade gått I nätdelen + en komponent som blev bränd. Sådant täcks inte av reklamationsrätten.

Finns det något man kan göra?

Tacksam för hjälp

Visa signatur

GIGABYTE GA-990XA-UD3 | Phenom2 X2 550 @ X3 | CORSAIR 8GB DDR3 VENGEANCE LP 1600MHZ | XFX Radeon HD4870 1GB | 1*1000, 1*3000, 2*500 diskar

Permalänk
Medlem

Låter väldigt skumt. Jag är inte insatt i reklamationsrätt eller så men allt de säger är ju med andra ord "Den gick sönder eftersom nätdelen som vi gett dig var kass och hade en säkring som inte fungerade som den borde, och eftersom vi gett dig en produkt som gick sönder utan att vanvårdas av dig så gäller inte reklamationsrätten".

Jag vet inte om det var blixtnedslag eller något sådant för det kanske inte skulle täckas..?

Permalänk
Medlem

Håller med om att om nätdelen lägger av av annan anledning än överspänning i nätet så borde det gå som ett fabrikationsfel, d.v.s. reklamationen ska gå genom.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Om en säkring har gått och en komponent har blivit bränd i TVn är det ju uppenbarligen något fel på TVn, ingenting som du har orsakat själv. Det går i allra högsta grad under reklamationsrätten, jag mår illa när jag ser företag som försöker lura sina kunder för att slippa ta tag i ett reklamationsärende. Säg att det är ett fabrikationsfel och att sådant visst täcks av reklamationsrätten. De kan säga allt de vill om att garantin bara är 1 år eller så, men reklamationsrätten är 3 år, oavsett om du har köpt en soffa eller en TV.

Permalänk
Medlem

Sök lite på minhembio.com. Finns andra med exakt samma fel och om du kan fixa själv är det bättre att göra det då det inte kostar mycket och Swedx vill man absolut inte ha någonting att göra med.

Permalänk
Medlem

tack för denna tråden! beställde en 46" från dom igår och avbeställde den illa kvickt nu.
liknande problem med swedx tv: http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=228838&st=...

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av cat_fish_1:

tack för denna tråden! beställde en 46" från dom igår och avbeställde den illa kvickt nu.
liknande problem med swedx tv: http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=228838&st=...

Vet inte om det finns en sån tråd, men annars borde Sweclockers ha en tråd där man skriver upp alla butiker med ruttet rykte så att folk slipper bli blåsta.

Tur att du hann se denna tråd!

Permalänk
Medlem

Ja de var verkligen tur! tycker de är förjävligt när dom inte står för vad dom säljer,, klart som fan att TS ska få sin tv reklamerad, de är ju solklart ett kina skit agg med undermåttliga kablar i deras tvaparater.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Testpilot

Jag reparerar TV på mitt jobb (inte Swedx) och hade utan tvekan bytt hela nätdelen på reklamation så det här låter väldigt skumt. Stå på dig, självklart ska du inte behöva betala för deras dåliga konstruktion.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Om garantin är slut är det väl upp till kunden att bevisa felet? Hur kan TS bevisa att felet är ett fabrikationsfel?

Permalänk
Medlem

måste dela med mig av detta angående Swedx

Ringde swedx nu och ville få bekräftat att tvn blev avbeställd,, sa att vi inte vågade beställa för vi hade läst om brända nätagg och sånt,, "Jag förstår vad du menar" sa han,, så dom vet om de.

(Redigerad pga mail från swedx)

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Tweak:

Om garantin är slut är det väl upp till kunden att bevisa felet? Hur kan TS bevisa att felet är ett fabrikationsfel?

Att TV:n luktar bränt och inte startar anser jag vara ett tydligt exempel på fabriksfel, det är knappast en "funktion" man kan räkna att en TV ska ha. Man behöver inte ha några bevis i form av kopplingsscheman och kunna peka ut vilken komponent som är bristfällig, att den inte startar räcker.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Att TV:n luktar bränt och inte startar anser jag vara ett tydligt exempel på fabriksfel, det är knappast en "funktion" man kan räkna att en TV ska ha. Man behöver inte ha några bevis i form av kopplingsscheman och kunna peka ut vilken komponent som är bristfällig, att den inte startar räcker.

Kan inte mer än hålla med dig.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Att TV:n luktar bränt och inte startar anser jag vara ett tydligt exempel på fabriksfel, det är knappast en "funktion" man kan räkna att en TV ska ha. Man behöver inte ha några bevis i form av kopplingsscheman och kunna peka ut vilken komponent som är bristfällig, att den inte startar räcker.

Jo men det är väl inte omöjligt att en tv går sönder vid blixtnedslag (strömspik eller vad man ska säga)? Det är väl inte jättesjälvklart att det handlar om fabrikationsfel? Särskilt inte om man ser det från tillverkarens hemsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tweak:

Jo men det är väl inte omöjligt att en tv går sönder vid blixtnedslag (strömspik eller vad man ska säga)? Det är väl inte jättesjälvklart att det handlar om fabrikationsfel? Särskilt inte om man ser det från tillverkarens hemsida.

Visst, men om man som kund får höra att det är överspänning/blixtnedslag som är orsaken, hur ska jag som kund då kunna motbevisa det? T.ex. kanske man hade flera stycken andra känsliga utrustningar på samma uttag och de visar inget tecken alls på överspänning.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Håller med om att om nätdelen lägger av av annan anledning än överspänning i nätet så borde det gå som ett fabrikationsfel, d.v.s. reklamationen ska gå genom.

Problemet med reklamationsrätten (som imo är ganska usel) är att bevisbördan ligger på dig, du måste påvisa att felet är ursprungligt och det är inte så lätt alla gånger... :/

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Testpilot
Skrivet av '[SH:

;11246887']Problemet med reklamationsrätten (som imo är ganska usel) är att bevisbördan ligger på dig, du måste påvisa att felet är ursprungligt och det är inte så lätt alla gånger... :/

Men beviset är ju att TV:n inte funkar, du behöver inte något mer. Om tillverkaren sen påstår att det inte är ett ursprungsfel har ju bevisbördan gått över till dem.

Jag jobbar med att reparera TV-apparater och vi håller inte på och lägger ner tid på att försöka motbevisa kunden om de hävdar reklamation, att reparera på reklamation skiljer sig knappt alls mot en garantireparation. Det enda som inte går på reklamation är yttre åverkan men det går ju inte på garanti heller.

Jag hade som sagt bytt nätdelen utan att blinka om TV:n kom till mig, om Swedx inte tycker det går att ta på reklamation är de ett riktigt skitföretag.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hunden:

Att TV:n luktar bränt och inte startar anser jag vara ett tydligt exempel på fabriksfel, det är knappast en "funktion" man kan räkna att en TV ska ha. Man behöver inte ha några bevis i form av kopplingsscheman och kunna peka ut vilken komponent som är bristfällig, att den inte startar räcker.

Fast det är ju inte otillåtet att sätta in delar i en apparat som endast är gjorda för att hålla i ett år. Är det bara garanti på apparaten i ett år då så täcks fel efter denna period inte av fabrikationsfel då felet inte uppstått på grund av att något är felkonstruerat.

Jag tycker det är lite trist om swedx inte tar hand om detta, men jag tvivlar på att man kan hävda att det är fabrikationsfel om delarna inte är gjorda för att hålla i 3 år och garantitiden är väldigt kort (vilket den troligen är med detta budgetmärke).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Fast det är ju inte otillåtet att sätta in delar i en apparat som endast är gjorda för att hålla i ett år. Är det bara garanti på apparaten i ett år då så täcks fel efter denna period inte av fabrikationsfel då felet inte uppstått på grund av att något är felkonstruerat.

Jag tycker det är lite trist om swedx inte tar hand om detta, men jag tvivlar på att man kan hävda att det är fabrikationsfel om delarna inte är gjorda för att hålla i 3 år och garantitiden är väldigt kort (vilket den troligen är med detta budgetmärke).

SÅ är det ju men dom borde ju veta om att det är reklamationsrätt i 3år så att stoppa i dåliga delar är ju som att skjuta sig i foten innan man ska springa ett maraton, dvs det funkar inte...

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av InZ-Audio:

SÅ är det ju men dom borde ju veta om att det är reklamationsrätt i 3år så att stoppa i dåliga delar är ju som att skjuta sig i foten innan man ska springa ett maraton, dvs det funkar inte...

Näe men reklamationsrätten bygger ju på att det är ett fabrikationsfel och har man delar som inte är gjorda att hålla i 3 år så rör det sig inte heller om ett fabrikationsfel utan om vanlig förslitning ,tyvärr. Varesig förslitningen beror på ytterst aktivt användande, oförsiktigt handhavande eller tidens tand så är det förslitning snarare än fabrikationsfel. Så reklamationsrätten är ganska tandlös i dessa avseenden.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Näe men reklamationsrätten bygger ju på att det är ett fabrikationsfel och har man delar som inte är gjorda att hålla i 3 år så rör det sig inte heller om ett fabrikationsfel utan om vanlig förslitning ,tyvärr.

Jo fast det blir ju ändå fabruikations fel (Hur man än vänder det) då vi har 3år reklamationsrätt, dom vet ju att man har det, vilket borde få dom o fatta man men inte stoppar i skit och verkligen inte så dåligt byggt så att mer grejer än säkringen går sönder...

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av InZ-Audio:

Jo fast det blir ju ändå fabruikations fel (Hur man än vänder det) då vi har 3år reklamationsrätt, dom vet ju att man har det, vilket borde få dom o fatta man men inte stoppar i skit och verkligen inte så dåligt byggt så att mer grejer än säkringen går sönder...

Naj. När gäller reklamationsrätten? Jo vid fabrikationsfel, vilket det inte är om man satt in komponenter som endast är gjorda att hålla en kortare tid än 3 år.
Reklamationsrätt gäller alltså inte för alla fel inom 3 år. Inte för handhavandefel, inte för förstörd produkt, inte för slitage, med mera med mera.

Däremot gäller reklamationsrätten om de kopplat fel (kanske glömt jordning exempelvis), om de använt komponenter som det är direkt fel på, om de vänt skärmen upp och ned, om de glömt sätta in delar som att en kylfläns kanske saknas.

Men det är ju inget fel på en komponent som går sönder efter 2,5 år när denna komponent endast är gjord för- och har garanti på ett år.

Så reklamationsrätten är inte ett superskydd som täcker allt i alla situationer. Ganska utbredd missuppfattning. Men en hel del företag agerar schysst och tar in prylar inom denna 3årsperiod ändå. Inte för att de är snälla utan för att de inte vill ha ett negativt rykte för sitt varumärke. Swedx är förmodligen inte ett av dessa företag.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[SH:

;11246887']Problemet med reklamationsrätten (som imo är ganska usel) är att bevisbördan ligger på dig, du måste påvisa att felet är ursprungligt och det är inte så lätt alla gånger... :/

Just därför är de ganska snälla med hur mycket man måste kunna bevisa. En vanlig svenssor kan sällan bevisa någonting om tekniska prylar. Därför accepteras ofta en mer dum förklaring från kundens sida eftersom nästan ingen skulle kunna få genom en reklamation annars.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Räcker oftast att hitta någon annan med samma fel så har man bevisat det som behövs.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av altair4:

Räcker oftast att hitta någon annan med samma fel så har man bevisat det som behövs.

Beror på vad felet är. Jag har skrivit några inlägg innan som tar upp en brist i att använda reklamationsrätten.

Kan ge ett exempel på en helt annan produkt. Om vi tar löpskor som exempel så vet vi ju att även om man inte använder dem så blir de gamla inom en 3-årsperiod då stötdämpningen helt enkelt åldras (själv använder jag dock mina löpskor tills de börjar bli slitna och går inte efter något utgångsdatum). Det går inte att lämna tillbaka ett par oanvända löpskor efter mer än 2 år för att dämpningen blivit sämre.
Precis som med dämpningen i skorna blir gammal så blir en del elektronikkomponenter också dåliga efter en tid. Hur lång denna tid är varierar, men det är inte fel på en väldigt billig komponent om den håller kortare än 3 år. Så fallerar denna inom 3-årsperioden så är det ju egentligen samma sak som när stötdämpningen blir gammal i en löpsko. Det är inte fel på produkten bara för det, även om denna snabbåldrande komponent gör att en stor andel av en viss produkt går sönder inom 3 år.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Beror på vad felet är. Jag har skrivit några inlägg innan som tar upp en brist i att använda reklamationsrätten.

Kan ge ett exempel på en helt annan produkt. Om vi tar löpskor som exempel så vet vi ju att även om man inte använder dem så blir de gamla inom en 3-årsperiod då stötdämpningen helt enkelt åldras (själv använder jag dock mina löpskor tills de börjar bli slitna och går inte efter något utgångsdatum). Det går inte att lämna tillbaka ett par oanvända löpskor efter mer än 2 år för att dämpningen blivit sämre.
Precis som med dämpningen i skorna blir gammal så blir en del elektronikkomponenter också dåliga efter en tid. Hur lång denna tid är varierar, men det är inte fel på en väldigt billig komponent om den håller kortare än 3 år. Så fallerar denna inom 3-årsperioden så är det ju egentligen samma sak som när stötdämpningen blir gammal i en löpsko. Det är inte fel på produkten bara för det, även om denna snabbåldrande komponent gör att en stor andel av en viss produkt går sönder inom 3 år.

Nja, kan inte hålla med dig här. Jag som konsument ska inte behöva acceptera att vissa komponenter i en Tv har så dålig kvalité att den går sönder innan 3år. Jag har en LCD tv hemma som är 7år gammal nu. Den står igång hela tiden så fort någon är hemma och det är ofta. Det var en budget TV som var riktigt billig på sin tid, men håller gör den. Ingen ska behöva få avslag på en reklamation med anledningen att vissa komponenter i TVn är för billiga och håller inte 3år.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Kan man förvänta sig att några joggingskor håller i 3 år? Nej, det är en förbrukningsprodukt, dom flesta skulle inte tycka det.

Kan man förvänta sig att en TV håller i 3 år? Ja.. de flesta tycker nog så. Majoritetsargument i all felaktighet så har man ändå olika förväntningar på hur länge olika produkter ska hålla. Sunt förnuft indikerar att en TV borde hålla i 3 år.

Hela poängen med reklmationsrätt är ju att företag inte ska kunna sälja riktiga skräpprodukter med undermåliga komponenter för att sedan frånsäga sig allt ansvar. Skräpprodukter likt en TV som går sönder inom 3 år.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bejje:

Nja, kan inte hålla med dig här. Jag som konsument ska inte behöva acceptera att vissa komponenter i en Tv har så dålig kvalité att den går sönder innan 3år. Jag har en LCD tv hemma som är 7år gammal nu. Den står igång hela tiden så fort någon är hemma och det är ofta. Det var en budget TV som var riktigt billig på sin tid, men håller gör den. Ingen ska behöva få avslag på en reklamation med anledningen att vissa komponenter i TVn är för billiga och håller inte 3år.

Skrivet av grantopp:

Kan man förvänta sig att några joggingskor håller i 3 år? Nej, det är en förbrukningsprodukt, dom flesta skulle inte tycka det.

Kan man förvänta sig att en TV håller i 3 år? Ja.. de flesta tycker nog så. Majoritetsargument i all felaktighet så har man ändå olika förväntningar på hur länge olika produkter ska hålla. Sunt förnuft indikerar att en TV borde hålla i 3 år.

Hela poängen med reklmationsrätt är ju att företag inte ska kunna sälja riktiga skräpprodukter med undermåliga komponenter för att sedan frånsäga sig allt ansvar. Skräpprodukter likt en TV som går sönder inom 3 år.

Jag instämmer i logiken att en TV bör hålla minst 3 år. Det förväntar sig säkerligen majoriteten också. Köper jag en TV så skall den bannemej hålla ett tag, annars anser jag att tillverkarna gjort en miss.
Det är dock inte riktigt detta jag försöker förmedla. Det jag säger är att det inte är säkert att reklamationsrätten alltid kan tillämpas när något går sönder inom 3 år, även om det inte är en förbrukningsvara. Sen kan man tycka vad man vill om detta.

Jag har fler exempel om någon är intresserad.

En bordsradio är troligen inte en förbrukningsvara ;). Köper man en för 1500:- så håller denna troligen ganska länge och denna har med största sannolikhet en ganska fin garanti knuten till sig.
En bordsradio för 20 spänn däremot. Skall denna hålla i 3 år också? Ja, varför skulle den inte göra det, men gäller reklamationsrätten även för denna billiga radio? Om reklamationsrätten täcker all spontandöd av prylar så skulle troligen ingen våga sälja dessa riktigt billiga teknikprylar.

Man förväntar sig såklart olika livslängd på produkter beroende på produktpris och typ av produkt. Jag kan ju ha fel här, men vad jag förstått så är denna förväntan och "gemene uppfattning" om hur läge en pryl bör hålla inte inkluderad i reklamationsrätten utan denna rätt bygger istället på om produkten har fabrikationsfel eller ej.

Sedan tycker jag att det är svårt att själv bedöma vad reklamationsrätten "egentligen är till för". Om denna finns till för att det skall finnas en viss kvalitetsgräns på vad som skall få säljas oavsett pris eller om denna istället är till för att man som konsument skall ha rätt att reklamera produkter som har uppenbara konstruktionsfel vet jag ej. Men med tanke på hur utformningen av reklamationsrätten ser ut så tror jag mer på det sista av de två alternativen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Om reklamationsrätten täcker all spontandöd av prylar så skulle troligen ingen våga sälja dessa riktigt billiga teknikprylar.

Och hur underbart vore inte det?
Att det säljs så mycket skit som det gör är fan en skam för samhället.
Kan du inte stå för att det du säljer håller, låt bli att sälja skiten!

Permalänk
Medlem

Så antingen får Swedx fixa det, eller säga rakt ut att "nej, vi använder billigt skit i våra tv-apparater, så varje dag som den håller efter första året ska du vara tacksam för" vilket förmodligen inte är nån vidare slogan att köra med om man vill fortsätta sälja prylar?

Visa signatur

E det så?