Kan en stulen SSD spåras?

Permalänk
Medlem

Kan en stulen SSD spåras?

Hallå, jag satt nyss och uppdaterade firmware på min ocz SSD, och kom att fundera lite. Ponera att jag är på ett lan och däckar vid tangentbordet, nån snabb ninja med en skruvmejsel springer fram och rycker t.ex en SSD ur mitt chassi. Kan jag då spåra den via serial number? Om tjuven sedan satt SSD'n i sitt eget system och uppdaterat firmware, då borde väl det serienumret och eventuellt en ip finnas kvar i OCZ's servers? Om detta stämmer, fungerar den metoden för att spåra alla datorkomponenter, med hjälp av serialnumber-spår på servrarna via drivers, firmware, osv?

Permalänk

Haha, tror inte bara det är jag som förstår att du sitter med baxad SSD!

Permalänk
Medlem

Serienumret sparats på OCZ's servers!?
Hahaha! Du har tittat på för mycket Mission Impossible.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Verkligheten är inte CSI Miami

Är fallet kanske sådant att du har råkat få med dig någon annans SSD, och nu vill du uppdatera firmwire utan att riskera att bli busted?

Permalänk
Medlem
Skrivet av partynikko:

Verkligheten är inte CSI Miami

Va?! Kan man inte zooma in från 100m avstånd och få fram en kristallklar bild på förövaren ur reflektionen på en skruv? *Mind blown*

OnT: Med största sannolikhet inte möjligt, får också intrycket av att du stulit en SSD och undrar om du kan åka fast ;). Serienummerna har de förmodligen i en databas, men varför de skulle lagra vilken IP som tankar firmware till vilken disk ser jag ingen anledning till...

Permalänk
Medlem

Vad dumma ni är

SJÄLVKLART går det att spåra, det dröjer inte länge innan farbror blå kommer och knackar på din dörr, hahaha!

Men ärligt så är allting möjligt: http://www.youtube.com/watch?v=U4oB28ksiIo

Permalänk
Medlem

Haha jag misstänkte att det skulle låta så, så jag tänkte lägga till en "*edit:" efter att jag kom ut ur duschen, men nu är jag färdig och det är redan fyra svar *shakes fist*

OnT: Grejen är den att chassin med fönster är bra för att presentera hur mycket pengar man lägger ner på sin hobby, men mindre bra när man har 20k hårdvara i burken och alla komponenterna ståtligt syns för vilken klåfingrig individ som helst som knallar förbi. Bara nyfiken för det skulle vara skönt att veta att om något försvinner så kan det spåras tillbaka, be it SSD, GPU, eller vad som helst :> Tyckte att det verkade logiskt då man laddar ner firmware via en ip, som säkerligen sparas på företagets server, vilket betyder att jag med kvitto och serial till produkten borde kunna skicka ett mail och fråga om dom kan hjälpa mig lokalisera prylen Tänkte att det var värt att fråga, får väl investera i ett hänglås till burken istället

Permalänk
Medlem

Märker du inte att nån skruvar ut en disk ur din låda så märker du inte om dom snor hela lådan heller

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Rekordmedlem

Försåtminera datorn istället, mycket effektivt

titta från ca 6:15 in i den så förstår du.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaptoit:

Haha jag misstänkte att det skulle låta så, så jag tänkte lägga till en "*edit:" efter att jag kom ut ur duschen, men nu är jag färdig och det är redan fyra svar *shakes fist*

OnT: Grejen är den att chassin med fönster är bra för att presentera hur mycket pengar man lägger ner på sin hobby, men mindre bra när man har 20k hårdvara i burken och alla komponenterna ståtligt syns för vilken klåfingrig individ som helst som knallar förbi. Bara nyfiken för det skulle vara skönt att veta att om något försvinner så kan det spåras tillbaka, be it SSD, GPU, eller vad som helst :> Tyckte att det verkade logiskt då man laddar ner firmware via en ip, som säkerligen sparas på företagets server, vilket betyder att jag med kvitto och serial till produkten borde kunna skicka ett mail och fråga om dom kan hjälpa mig lokalisera prylen Tänkte att det var värt att fråga, får väl investera i ett hänglås till burken istället

Köp ett sånt gammalt beige chassi ;D. Så tänker folk att den inte ens är värd att sno eller röra :).