Permalänk

Första vattenkylningen

Jag har kommit över lite extra pengar och funderade på att bygga ett eget chassie från scratch och installera vattenkylningen. Så jag tänkte börja med att reka lite vad gäller pris och komponenter för vattenkylningen. Det jag är intresserad av är ett system som kyler min i7 2600k processor @ 4.5GHz och ett gtx 580 vid en mindre överklockning. Då jag inte har några höga överklockningskrav letar jag efter ett system som går tyst och kommer att se snyggt ut i mitt bygge. Det jag undrar över är vad för komponenter som skulle passa bra enligt mina specifikationer och om det finns något större värde i att vattenkyla mer än grafikkortet och processorn? Jag skulle föredra att behöva installera så lite fläktar som möjligt utanför vattenkylningen för att hålla ljudnivån nere. Jag är just nu inne på att bygga ett kub-format chassie och bygga in vattenkylningen i lådan, bra/dålig idé?

Priset jag har tänkt mig för vattenkylningen är upp till 4000 kr, förutsatt att det är värt det, handlar det små skillnader så kan jag alltid spendera en del av dom pengarna på andra saker.

Permalänk
Medlem

Här har du en bra början på ett system. Bara att kolla, ändra om och återkomma:
https://www.aquatuning.se/shopping_cart.php/bkey/afde08cfab9b...

Det blir många fläktar, men du kommer inte att behöva köra dem på speciellt hög nivå. GT-fläktarna är i mina känsliga öron helt ljudlösa vid 600 RPM när de är inbakade i ett chassi. Jag tog även två st 360 radiatorer, ju mer radiatoryta desto bättre temperaturer samt mer utrymme att varva ner fläktarna.

Förhoppningsvis kan du bygga ett chassi med stöd för dessa komponenter, speciellt radiatorerna.

Slang går lika väl att köpa på Biltema, men jag tog med en billig en på 3m.

Permalänk

Hej!
Angående vattenkylning:
Satte ju precis ihop ett eget vattenkylningsset på Coolingstuff.se. De som jobbar där är supertrevliga och hjälper dig med att sätta ihop ett set. Det som syns på http://coolingstuff.se/sets för tillfället är det kompletta set jag satt ihop till mitt system, beställer du samma sak så får du alltså ett komplett set för under 4k utan att behöva tänka Bolla lite idéer med personalen på coolingstuff annars och/eller läs guiden http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-....

Visa signatur

--//Don't Panic\\--

Permalänk
Skrivet av Hraf:

Här har du en bra början på ett system. Bara att kolla, ändra om och återkomma:
https://www.aquatuning.se/shopping_cart.php/bkey/afde08cfab9b...

Det blir många fläktar, men du kommer inte att behöva köra dem på speciellt hög nivå. GT-fläktarna är i mina känsliga öron helt ljudlösa vid 600 RPM när de är inbakade i ett chassi. Jag tog även två st 360 radiatorer, ju mer radiatoryta desto bättre temperaturer samt mer utrymme att varva ner fläktarna.

Förhoppningsvis kan du bygga ett chassi med stöd för dessa komponenter, speciellt radiatorerna.

Slang går lika väl att köpa på Biltema, men jag tog med en billig en på 3m.

Hur skulle det fungera med två radiatorer, skulle det funka att ha en riktad nedåt? Med en viss upphöjning från golvet så klart, 3 max dock.

Permalänk
Medlem

det går med 2 radiatorer.
Jag har en RX360 liggandes som jag ska köra min rig i sign på.
sen köper jag till en 120 rad eller 240 när jag ska köra i sli för att kunna köra fläktar på lågvarv.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Skrivet av Toivo83:

det går med 2 radiatorer.
Jag har en RX360 liggandes som jag ska köra min rig i sign på.
sen köper jag till en 120 rad eller 240 när jag ska köra i sli för att kunna köra fläktar på lågvarv.

Har ändrat lite speccs, så tänkte höra av om man kunda få några nya små tips. Jag har bestämt mig för att det vore vansinnigt att sälja mitt 570 för att köpa ett 580, och kommer istället att köpa till 570 och köra sli. Jag har även bestämt mig för att bättra på budgeten lite och köra på 3 x 360 radiatorer. Jag har för planen att ha vattenkylningsbiten i en separat låda som kommer att ligga något lägre än själva datorn. Vilket kommer resultera i en höjskilnad på kanske en meter.

Frågan är om jag behöver en betydligt kraftfullare pump för att klara det?
Undrar även hur vattenkylningen kommer att påverka temperaturen i själva lådan. Eftersom den leder bort värmen borde det inte krävas lika mycket luftflöde som om jag hade luftkylare som pumpade ut luften i burken, men skulle det räcka med 2 x 120mm fläktar samt 1 som kyler HDD?

Edit: Kan nog få upp budgeten för vattenkylningen till 7000-7500. Skulle vilja ha alla radiatorer riktade nedåt, skulle det funka eller får de inte tillräckligt med kall luft?