AMD börjar sälja Radeon-märkta DDR3-minnen

Permalänk
Melding Plague

AMD börjar sälja Radeon-märkta DDR3-minnen

Utan att dra på allt för stora växlar smyger AMD ut ett gäng Radeon-märkta minnesmoduler som "garanterar pålitlighet och prestanda".

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skulle varit en snygg kylare på dom också tycker jag, nakna RAM är inte kul.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk

Dem får då prissätta dessa minnen något aggresivt för att få dem sålda, 1600MHz minnen har blivit så billiga idag.

Permalänk
Medlem

Mmm, och så vill man ha 4gb-stickor!

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Dem är väll desperata över att dem inte kan klämma folk på sina kommande system så de måste sälja minnen under tiden.
Jag skulle då aldrig köpa några minnen om det inte stod Kingston på dem. Jag är en kingstonist [(:D>KINGSTON<;))]

Permalänk
Medlem

AMD Radeon Ultrapro Gaming, hur kan man säga nej till sådana namn?

Permalänk

Det fanns väl minnen med Nvidia/Sli märkning förut hehe... va nu minnen till moderkort har med grafikkort o göra

Visa signatur

Corsair 750D, iNTEL 6950X@4Ghz, Corsair H110iGTX, Corsair 64GB 2133mhz, Asus Rampage V Edition 10 , Optane 480gb, MSI 4070 , ASUS XG-C100C, 1tb Intel ssd something =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av NinTrance:

Nvidia hade väl såkallade SLi minnen hehe... va nu minnen till moderkort har med grafikkort o göra

Har för mig att jag såg SLI-ready märkningen på minnen från bla Kingston, A-data och Cruzial.

http://www.geek.com/xyzimages/stories/reviewimages/kingston_d...
http://techgage.com/reviews/ocz/nvidia_7200/ocz_nvidia_7200_0...

Permalänk
Medlem

Då AM3+ med Bullkdozer stödjer minneshantering på 1866Mhz native är detta löjligt. Att dessutom inte ens erbjuda 4GB är också konstigt. Fast å andra sidan tror jag att dessa minnen vänder sig till budget och medelmarknadens fusuionkoncept som bygger på gamla Phenom II modellen. Fast å andra sidan finns det ju även native 1866Mhz i det segmentet och välja på också vilket får mig attt bli förbryllad. Med andra ord är detta en budgetgrej.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk

Tror det kommer vara billigare att även i fortsättningen köpa "VALUE" RAM som jag aldrig haft problem med i vart fall ;).

Permalänk
Medlem

Kan ju tänka att de vill att man skall satsa på AMD "all around" både GPU,CPU och RAM men då kunde de ju gjort en snygg kylare till sina ram. en som passar till referensdesignen på grafikkorten kanske?

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bread_:

Kan ju tänka att de vill att man skall satsa på AMD "all around" både GPU,CPU och RAM men då kunde de ju gjort en snygg kylare till sina ram. en som passar till referensdesignen på grafikkorten kanske?

De är säkerligen tänkta till OEM-system. Jag tror inte OEM-tillverkare är beredda att betala extra för en kylare som inte behövs.
De är med högre sannolikhet mer intresserade av att skriva "AMD UltraPro Gaming Memory!" i sina annonser, likt Elgigantens och övriga firmor som har noll koll.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Så beroende på hur man ser det så har vi bara kvar hårddisk/ssd, nätagg, chassi kvar, sen har vi en komplett amd-dator!

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk

Det hade känts "bra" att ha dessa tillsammans med gpu och cpu från amd

Om de är ok prissatta då.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

2GB-moduler och 11-11-11 timings på 1600MHz, eh... Nej tack. Tvivlar på att någon kommer köpa dessa såvida de inte kostar typ 50kr/st eller om AMD får till en j*vligt bra OEM-deal.

Permalänk
Medlem

lite synd, fylldes av lite förhoppningar när jag läste rubriken men trista specs verkligen... 2gb med jävligt blygsam latens och trist utan kylare, nej tack.

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk
Medlem

Hoppas på att Enterprise modellen får trevligare specifikationer och en röd, sexig kylfläns
Skulle ju kunna matcha ihop ett riktigt snyggt system då

Permalänk

Hoppas dom här kommer till Sverige så man kan ha några som prydnad

Visa signatur

| Corsair 800D | AMD Phenom II 965BE @ 3.7 | Corsair AX 1200 | Corsair Vengeance 2x4gb | Asus Crosshair V Formula | Asus 6970 DC II | WD Black 1TB |

| Sennheiser 360 | BenQ XL2410T | Logitech G19 | Ace Edge 3200 |

Permalänk
Medlem

Jag är övertygad om att det är till för OEM-marknaden. Då kommer AMD att kunna sälja både CPU, GPU(APU) och RAM till OEM-tillverkarna.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Verkligen inga minnen man skulle köpa till amd llano iaf... Antingen 1866 eller 1600 med mycket bättre timings vill man nog ha.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis så drar dom in lite pengar på detta och kan göra bättre CPU och GPU eller så kanske dom tom lyckas få lite mer fart på utvecklingen på ram-minnen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Någonting som jag visserligen kunnat ta reda på själv med en enkel googling men jag frågar här ändå, vad är bra timings till 1600mhz minnen?
11-11-11 låter lite högt men jag har ingen koll.

Permalänk
Medlem

~Standard är väl 9-9-9, dom flesta minnen ligger där. Bra skulle jag säga är CL6/CL7 för 1600MHz. CL11 skulle jag kunna acceptera på 2000MHz+

Som sagt alldeles för lösa timings och bara 2GB-moduler, dock så får det gärna vara utan kylare då dom i dagsläget inte tillför någon funktion, ibland kan det vara sämre t.om. Men antar som många andra att det är riktat till OEM-marknaden.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Någonting som jag visserligen kunnat ta reda på själv med en enkel googling men jag frågar här ändå, vad är bra timings till 1600mhz minnen?
11-11-11 låter lite högt men jag har ingen koll.

Kolla herrn över mig. Jag håller med, CL11 är inget att hurra för, tyvärr.

Permalänk
Medlem

1570 ¥ = 135,87 SEK plus tull o skatt, ganska billigt. Det duger nog till OEM-tillverkare. Det kommer nog större och snabbare minnen senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Någonting som jag visserligen kunnat ta reda på själv med en enkel googling men jag frågar här ändå, vad är bra timings till 1600mhz minnen?
11-11-11 låter lite högt men jag har ingen koll.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ddr3#JEDEC_standard_modules

Permalänk
Medlem

Jag antar att dom kör på högre latency för att kunna hålla kvar 1.5volt och fortfarande vara billiga.
Kanske inget jag skulle valt till min primära dator men om priset är bra så är det nog ett bra val till enklare datorer.

Permalänk
Inaktiv

Trista specifikationer på minnena. Det känns som att dessa förmodligen är inriktade till OEM-marknaden som personer innan sagt. AMD kan då sälja en komplett plattform vilket säkert kan vara uppskattat av företagen i den marknaden.

Det vore trevligt med ett större utbud av såväl större som bättre specade minnen om nu AMD faktiskt tänker tränga sig in på minnesmarknaden. Skadar ju inte med ytterliggare en aktör.

Permalänk

Bra att de garanterar att de är stabila, för minnen med livstids garanti finns ju inte redan, right?

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Har för mig att jag såg SLI-ready märkningen på minnen från bla Kingston, A-data och Cruzial.

http://www.geek.com/xyzimages/stories/reviewimages/kingston_d...
http://techgage.com/reviews/ocz/nvidia_7200/ocz_nvidia_7200_0...

Här finns en tech-spec på nvidias hemsida som förklarar vad fasen SLI-ramminne var för något.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI