Vad tusan är det här för något? 10 000 kronors frågan!

Permalänk
Medlem

Vad tusan är det här för något? 10 000 kronors frågan!

Jag har en mycket märklig sak som syns i utforskaren (använder Directory Opus). Det är en förskräcklig massa bokstäver, siffror och tecken inom parentes. Till höger om märkligheten står det "System Folder". Jag kan inte förklara så jag länkar till en bild: http://laddauppbilder.se/?di=14131281617016

Någon som har en aning om vad det kan vara för något? Den går inte att radera eller byta namn på. Det går inte att göra något alls och det börjar bli störande att se skiten varje gång jag öppnar utforskaren. Jag vill få bort det! Tar tacksamt emot tips på vad det är och framför allt hur jag får bort det.

Tack på förhand!

Visa signatur

Gigabyte GA-X58A-UD3R, Intel Core i7 950, 3.06GHz, Corsair 12GB, Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC, Intel SSD 240GB 2.5" Western Digitial Caviar Green 1,5TB, 2 x Samsung Ecogreen F4EG 2TB, Corsair TX 650W 80+, Noctua NH-U9B SE2, Lian Li PC-6070B V2,

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Får jag verkligen 10.000 sek/euro/usd om jaf svarar på den frågan?

Det är en systemmapp för papperskorgen, säker till 99%

Permalänk
Medlem

Sitter på jobbet så kan inte kolla bilden, men det låter som en mapp skapad av windows malware verktyg.
Ligger det en .exe fil i den? Googla på det namnet isåfall så får du en förklaring.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Ser ut som Nortons säkerhetskopiering mapp.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Kan det också vara om han har N360 t.ex. Iofs ligger mappar för papperskorgarna som dolda på varje partition vilket jag totalt missade först, alltså att mappen inte gör det utan i Den här datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Får jag verkligen 10.000 sek/euro/usd om jaf svarar på den frågan?

Det är en systemmapp för papperskorgen, säker till 99%

O/T
Sen när blev euro och USD till kronor.. ?

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

som sagt ovan så är det en norton relaterad mapp enda sättet att få bort den är att ta bort norton
och det är fan inte det enklaste det heller ;P

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Schrimp:

O/T
Sen när blev euro och USD till kronor.. ?

Det vet jag ärligen inte, är pisstrött och bara varot hemma i nån timma

Skrivet av pumba-kung:

som sagt ovan så är det en norton relaterad mapp enda sättet att få bort den är att ta bort norton
och det är fan inte det enklaste det heller ;P

Jo faktiskt om man kör en vanlig avinstallation och/eller Norton Removal Tool.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Jo faktiskt om man kör en vanlig avinstallation och/eller Norton Removal Tool.

jo men bara det faktum att det finns ett removal tool säger väl sig självt

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av pumba-kung:

jo men bara det faktum att det finns ett removal tool säger väl sig självt

Även andra antivirus har sådana verktyg..

Här är en lista från Eset's hemsida: http://kb.eset.com/esetkb/index?page=content&id=SOLN146 så ja det säger en hel del om NIS/NAV/360 ellerhur?

Permalänk
Medlem

Tack ska ni ha för era svar! Kom dock just på att jag glömde nämna en mycket viktig detalj. Jag använder Directory Opus som ersättare för Windows egna utforskare och det är bara med den som detta syns. När jag startar utforskaren går den inte att finna. Ledsen för den missen.

Jag kör faktiskt Norton 360 så kan det vara den skiten som spökar tro? Till saken hör att jag just satt upp en NAS samt monterat en ny hårddisk internt i min stationära dator. Dock är jag till 99% säker på att denna märklighet fanns även innan dessa förändringar. Men är det Norton så åker det ut för detta stör mitt estetiska sinne något enormt. Men varför tror ni att det inte syns i utforskaren och bara i Directory Opus? Märkligt.

Symbolen framför raddan av tecken tolkar jag som en brun boll med ett gult N. Kan det ha med Norton 360 att göra tro. Jag är beredd att göra vad som helst för att få bort skiten. Väldigt störande. Tack för hjälpen!

//Lars

Visa signatur

Gigabyte GA-X58A-UD3R, Intel Core i7 950, 3.06GHz, Corsair 12GB, Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC, Intel SSD 240GB 2.5" Western Digitial Caviar Green 1,5TB, 2 x Samsung Ecogreen F4EG 2TB, Corsair TX 650W 80+, Noctua NH-U9B SE2, Lian Li PC-6070B V2,

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av 3D-Art:

Tack ska ni ha för era svar! Kom dock just på att jag glömde nämna en mycket viktig detalj. Jag använder Directory Opus som ersättare för Windows egna utforskare och det är bara med den som detta syns. När jag startar utforskaren går den inte att finna. Ledsen för den missen.

Jag kör faktiskt Norton 360 så kan det vara den skiten som spökar tro? Till saken hör att jag just satt upp en NAS samt monterat en ny hårddisk internt i min stationära dator. Dock är jag till 99% säker på att denna märklighet fanns även innan dessa förändringar. Men är det Norton så åker det ut för detta stör mitt estetiska sinne något enormt. Men varför tror ni att det inte syns i utforskaren och bara i Directory Opus? Märkligt.

Symbolen framför raddan av tecken tolkar jag som en brun boll med ett gult N. Kan det ha med Norton 360 att göra tro. Jag är beredd att göra vad som helst för att få bort skiten. Väldigt störande. Tack för hjälpen!

//Lars

Den kan ju också vara dold

Skiten spökar inte men du ska kunna stänga av den funktionen nånstans i huvudfönstret så ta en titt om du vill bli av med mappen (tror det går)

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar tcntad men jag förstår inte riktigt vad du menar. Vilken funktion är det du tycker jag ska stänga av i huvudfönstret. Och vilket huvudfönster, menar du Norton 360? Får ursäkta mig, jag är väldigt dålig på datorer och allt som hör därtill.

Tack!

//Lars

Visa signatur

Gigabyte GA-X58A-UD3R, Intel Core i7 950, 3.06GHz, Corsair 12GB, Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC, Intel SSD 240GB 2.5" Western Digitial Caviar Green 1,5TB, 2 x Samsung Ecogreen F4EG 2TB, Corsair TX 650W 80+, Noctua NH-U9B SE2, Lian Li PC-6070B V2,

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur det där kan vara så extremt störande som dock.

Men av namnet att döma så ser det ut som ett GUID på en hårddisk samt en partition. Vad finns där i om du öppnar den ? Finns någon partition i diskhanteraren som är märkt som unknown ?

Permalänk
Medlem

Det är jag som är estet. Står en bok snett i bokhyllan stör det mig. Ligger det en lös sladd under skrivbordet får vetskapen om detta mig att få ångest. Ganska jobbigt att vara sådan där egentligen. Så jag måste ta bort skiten på något sätt.

Man kan öppna det men det enda som händer är att samma sida laddas om igen. Det går inte att flytta, kolla egenskaper eller radera fanskapet. Men det går att kopiera till en annan mapp. Då får jag en fil som heter "(null) - Genväg" men när jag testar att byta Ikon hamnar jag här: C:\Program Files (x86)\Norton 360\Engine64\5.1.0.29\buShell.dll Så det är nog ställt bortom allt rimligt tvivel att det har med Norton 360 att göra.

Och det programmets gränssnitt är så bedrövligt dåligt och omständligt att jag inte vet var jag ska börja. Blir nog enklare att byta Säkerhetssvit. Kanske gå tillbaka till Kaspersky igen. Fick ett så bra pris på Norton att jag inte kunde motstå ). Men vilket Antivirusprogram eller säkerhetssvit är den bästa i dagsläget. Hur står sig NOD och Kaspersky. Och finns det några bra nya uppstickare. Kort sagt, vilket program är bäst?

Men om någon kan hjälpa mig att få bort skiten är jag naturligtvis otroligt tacksam. Skulle verkligen bespara mig en väldans massa besvär.

Tack på förhand!

// Lars

Visa signatur

Gigabyte GA-X58A-UD3R, Intel Core i7 950, 3.06GHz, Corsair 12GB, Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC, Intel SSD 240GB 2.5" Western Digitial Caviar Green 1,5TB, 2 x Samsung Ecogreen F4EG 2TB, Corsair TX 650W 80+, Noctua NH-U9B SE2, Lian Li PC-6070B V2,

Permalänk
Hedersmedlem

Det kan vara den startpartition på ca: 100MB som W7 lägger vid installation av OS:et?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Det var Norton som ställde till det. Jag avinstallerade programmet och problemet är löst. Gäller bara att ta reda på vilket som är marknadens bästa säkerhetsprogram just nu.

Tack alla. // Lars

Visa signatur

Gigabyte GA-X58A-UD3R, Intel Core i7 950, 3.06GHz, Corsair 12GB, Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC, Intel SSD 240GB 2.5" Western Digitial Caviar Green 1,5TB, 2 x Samsung Ecogreen F4EG 2TB, Corsair TX 650W 80+, Noctua NH-U9B SE2, Lian Li PC-6070B V2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3D-Art:

Det var Norton som ställde till det. Jag avinstallerade programmet och problemet är löst. Gäller bara att ta reda på vilket som är marknadens bästa säkerhetsprogram just nu.

Tack alla. // Lars

rekommenderar Eset Nod32.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Hedersmedlem

Avast Free, samt att du använder W7:s brandvägg och kör MBAM någon gång i månaden, så har du en bra och trevlig/ren dator

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)