Tips på mjukvara för enkel återställning & backup?

Permalänk
Medlem

Tips på mjukvara för enkel återställning & backup?

Jag letar efter en backup mjukvara som kan återskapa ett system utan att man har ett fungerande OS i grunden. Alltså, befintligt system har gjort något konstigt, i med en bootbar USB/CD/DVD och läs in backupen från en sekundär hårddisk till systemdisken. Gratis är gott, men inte nödvändigtvis ett krav. Däremot måste det fungera på Windows 7 Home Premium 64bit.

Tacksam för tips.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Tordes finnas livecd's som kan göra hela backuper, du kan ju också koppla in disken till en annan dator:)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Tordes finnas livecd's som kan göra hela backuper, du kan ju också koppla in disken till en annan dator

LiveCD hade fungerat, men jag är tveksam till om det finns någon med funktionalitet för att återskapa en disk image som är lagrad på en sekundär disk. Speciellt som imagen ska skapas med ett program som fungerar i en Windows miljö.

Ser trevligt ut. Även om det inte är gratis, är det inte speciellt dyrt i heller, så det är ett vettigt alternativ. Tack.

Andra tips?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Acronis trueimage är verkligen ett otroligt underbart verktyg, dem har en livecd.
Även partitionwizard har en livecd som jag TROR kan skapa backuper.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Acronis trueimage är verkligen ett otroligt underbart verktyg, dem har en livecd.
Även partitionwizard har en livecd som jag TROR kan skapa backuper.

Partitionwizard ser definitivt ut att vara kapabelt att göra backupper på hela partitioner, och gissningsvis kan man återskapa innehållet från en sådan, men det är kanske lite onödigt tungrott att göra backupperna på partitionsbas. Acronis ligger helt klart överst i nuläget.

Skrivet av Pappy:

Jag ber om ursäkt, jag inser att det är mitt fel. Vilken lösning som än kan vara aktuell måste kunna hanteras av en fullständig datoranalfabet, och bakupen måste kunna skapas från skrivbordet i Windows med ytterst få klick. Helst ska det gå att schemalägga så att det dyker upp en uppmaning om att stoppa i disken för att spara backup imagen/arkivet på, trycka en tangent, eller klicka ok, och backupen startar automatiskt. I sammanhanget tror jag ett "riktigt" backup program är mer lämpligt, även om det skulle gå att använda mer exotiska lösningar.

Förhoppningen är att jag aldrig ska behöva åka över och köra in backup'en åt dem, men det hoppet överlever nog inte längre än att man hinner börja surfa på burken...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.