Hur gick det för era antagningar till Högskola/Universitet?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Har fixat boende när östra sjukhuset i Göteborg, någon som vet hur man tar sig till Lindholmen därifrån? Är det spårvagn, buss eller gång som gäller? Ungefär hur lång tid tar det? Jag har ingen aning om hur man tar sig runt i Göteborg. Finns det något liknande Skånetrafikens reseplaneraren för att kolla hur man transporterar sig från punkt x till y med kollektivtrafiken och finns det någon Android alternativ iPhone app?

www.vasttrafik.se
har du Android eller iPhone kan jag rekommendera deras nya app som är smidig och använda. Tror även den är bättre än reseplaneraren på hemsidan.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

www.vasttrafik.se
har du Android eller iPhone kan jag rekommendera deras nya app som är smidig och använda. Tror även den är bättre än reseplaneraren på hemsidan.

Har både Android och iPhone konstant så det är bra. Verkar ta typ 30 min enkel så det är skönt då jag spenderat ca 3-4h per dag på att bara pendla de senaste tre åren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Det ska bli intressant att se hur kollektivtrafiken kommer fungera när man börjar plugga.

Permalänk
Medlem

Verkar för övrigt vara ganska många som ska gå på chalmers, vad sägs om en liten kort swec träff innan uppropet??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pannkakspajjas:

Jag kom in på förstavalet, civilingenjör datateknik i Luleå

Någon swecare som är där / ska dit?

Skickades från m.sweclockers.com

Grattis!

Själv går jag civilingenjör arkitektur i Luleå. Hoppas du har många ködagar eller någonstans att bo. Så du inte råkar ut för samma som min kompis förra året. Han fick bo på vandrarhem fram tills jul haha:)

Visa signatur

1. Core i5 q6600, r280x, 4gb ram ddr3, 22tum benq widescreen.
2.P4 3.2ghz(zalman kylning) ,19" skärm crt hundai med mer.
4.Commodore 128!

Permalänk
Medlem
Skrivet av björk:

Grattis till en otroligt intressant utbildning och se till att lägga ner mycket tid på den inledande lingvistiken!

Tack!

Har du gått eller går utbildningen själv? Det verkar verkligen intressant. Programmeringsbiten är visserligen ett ganska så nytt område för mig men den språkliga biten har jag mycket kunskap och erfarenhet om redan.

Visa signatur

Asus Maximus VII Hero Z97 | i7 4790K | Corsair H100i w/ Noctua NF-F12 |
Asus STRIX GTX 980 | Corsair Vengeance Pro 16GB | Samsung SSD EVO 250GB | Crucial MX100 256GB |
Fractal Design Define R4 Window | Corsair RM850 |
Windows 10 | Asus Rog Swift 27" 1440p |

Permalänk
Skrivet av nmc:

Verkar för övrigt vara ganska många som ska gå på chalmers, vad sägs om en liten kort swec träff innan uppropet??

Skulle kunna vara intressant fast mitt upprop skall vara på Lindholmen och jag antar att en hel del kommer ha på Johanneberg. Men det skulle vara kul att träffas.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Skulle kunna vara intressant fast mitt upprop skall vara på Lindholmen och jag antar att en hel del kommer ha på Johanneberg. Men det skulle vara kul att träffas.

Jag har också på Lindholmen hur det än går för min del(sjöingenjör eller mekatronik).

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Skulle kunna vara intressant fast mitt upprop skall vara på Lindholmen och jag antar att en hel del kommer ha på Johanneberg. Men det skulle vara kul att träffas.

Grattis, du kommer få uppleva den härligt knökfulla 16-bussen varje morgon på din resa till Lindholmen. Fast senaste året verkar de ha satt in rätt många fler bussar än tidigare som går dit ut, vilket ju är bra. Innan dess verkar västtrafik ha varit omedvetna om att någon klurig person lagt högskola, några gymnasium, KY-utbildningar etc. på samma plats och därför bara kört med en busslinje dit ut som därför blev något överfull runt kl 8 samt 15 varje dag.

Om du bor vid östra sjukhuset lär du få byta iallafall en gång, tror jag, men är ganska osäker.

Permalänk
Medlem

samhällsplanering, master. 2 år till i bänken

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Skrivet av nmc:

Jag har också på Lindholmen hur det än går för min del(sjöingenjör eller mekatronik).

Jag då kan åtminstone vi träffas, lär bli kul att träffa andra swecare också, har sätt att det har varit Swec-träffar i Göteborg förut så nu skulle man ju kunna vara med på en sådan i framtiden. Alla jag känner IRL på Swec har jag träffat först IRL och sedan fått reda på att de är medlemmar på sweclockers men jag har inte lärt känna någon IRL genom Swec ännu.

Skrivet av Kalimac:

Grattis, du kommer få uppleva den härligt knökfulla 16-bussen varje morgon på din resa till Lindholmen. Fast senaste året verkar de ha satt in rätt många fler bussar än tidigare som går dit ut, vilket ju är bra. Innan dess verkar västtrafik ha varit omedvetna om att någon klurig person lagt högskola, några gymnasium, KY-utbildningar etc. på samma plats och därför bara kört med en busslinje dit ut som därför blev något överfull runt kl 8 samt 15 varje dag.

Om du bor vid östra sjukhuset lär du få byta iallafall en gång, tror jag, men är ganska osäker.

Ja det verkar som jag får ta buss 17 och sen byta till buss 16X. Tar 27 minuter vilket inte är supersnabbt men bra mycket kortare restider än jag haft förut.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

När brukar föreläsningarna börja på lindholmen?

Permalänk
Medlem

08.30, så en halvtimme senare än på johanneberg, förstod jag det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalimac:

08.30, så en halvtimme senare än på johanneberg, förstod jag det som.

Gött, får 1h sovmorgon jämfört med mitt förra jobb då

Permalänk
Entusiast

Jag kan tänka mig en Sweclockersträff igen även om jag nu antagligen får anses som veteran på Chalmers efter 6 år...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Em3l:

Grattis!

Själv går jag civilingenjör arkitektur i Luleå. Hoppas du har många ködagar eller någonstans att bo. Så du inte råkar ut för samma som min kompis förra året. Han fick bo på vandrarhem fram tills jul haha:)

Tackar
Jag lyckades få en 2a till mig och min flickvän. Väldigt dyr jämfört med andra 6k mot 4.5k typ. Vilket verkar lite konstigt.

Hon ska för övrigt också läsa arkitektur

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asbra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pannkakspajjas:

Tackar
Jag lyckades få en 2a till mig och min flickvän. Väldigt dyr jämfört med andra 6k mot 4.5k typ. Vilket verkar lite konstigt.

Hon ska för övrigt också läsa arkitektur

Skickades från m.sweclockers.com

Oj, ja letar också efter en 2a men det är många som vill ha lägenhet den här tiden på året, så ska vänta tills jul med det tror jag.

Härligt! Hon får se till att ha hög närvaro på nolle-perioden, jag hade i alla fall sjukt roligt förra året. Min granne kommer förmodligen vara hennes phösare:)

Visa signatur

1. Core i5 q6600, r280x, 4gb ram ddr3, 22tum benq widescreen.
2.P4 3.2ghz(zalman kylning) ,19" skärm crt hundai med mer.
4.Commodore 128!

Permalänk
Medlem

MSc Finance, startar om exakt 20 dagar.

Permalänk

Jag kom in på Linköpings systemvetarlinje, så hoppas den är något för mig studiestart 23 tror jag

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk
Medlem

Helt otroligt att ingen som kom in högskoleprovet hoppade av. Det blev sjöingenjör på chalmers för min del

Permalänk
Medlem

Jag kom in till slut !!

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Helt otroligt att ingen som kom in högskoleprovet hoppade av. Det blev sjöingenjör på chalmers för min del

Finns fortfarande chans.. Folk som inte dyker upp på uppropet, hoppar av första veckan osv.

Åk på uppropet vetja.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem

Om man fortfarande är reserv efter antagningsresultat av urval 2 som var idag dvs. när blir nästa "lucka"? Är det en tredje antagning eller är det om folk hoppar av efter att skolan börjat?

Visa signatur

Chassi HAF 922 | Mobo P67 Sabertooth | CPU i5 2500k | GPU Gainward GTX 970 | PSU Corsair HX 750 | RAM 2x8GB Corsair Vengeance 1600mhz | HDD 1TB + 2TB + 3TB | SSD Samsung 830 128gb | Cooler Zalman CNPS 9900 Max | Bildskärm 2x Dell U2312HM | Tangentbord G510 | Mus Corsair Ironclaw | Ljudkort ASUS Xonar D2X/XDT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Juggvard:

eller är det om folk hoppar av efter att skolan börjat?

Ja, dom ringer upp i turordning. Att åka på uppropet fast man inte har kommit in som Tumvante skriver är en stor jävla myt som aldrig lyckas dö av någon anledning...

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumvante:

Finns fortfarande chans.. Folk som inte dyker upp på uppropet, hoppar av första veckan osv.

Åk på uppropet vetja.

I detta fallet är det "samma" upprop. Båda utbildningarna är på lindholmen chalmers. Ringde studievägledaren och precis som crippa säger så ringer de upp en.

Permalänk
Medlem

Skulle ju vara något fullt på uppropet om man hade nån slags mystisk chans att komma in där. Vad menar man i sådant fall händer med alla som är reserv och vad skulle reservplats fylla för funktion i sådant fall?

Jag kom för övrigt in på allt extra också så jag kan fortsätta läsa på 150%-fart. D.v.s även Turism samt Urfolkshistoria.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Ja, dom ringer upp i turordning. Att åka på uppropet fast man inte har kommit in som Tumvante skriver är en stor jävla myt som aldrig lyckas dö av någon anledning...

Ah okej, skulle kvittat i vilket fall då jag inte tänker åka över halva Sverige på ett upprop som reserv
aja kan nog ta och acceptera nederlag, då det är ganska uteslutet att på kort varsel göra en flytt över halva Sverige om det är någon som hoppar av efter studiestart...

Visa signatur

Chassi HAF 922 | Mobo P67 Sabertooth | CPU i5 2500k | GPU Gainward GTX 970 | PSU Corsair HX 750 | RAM 2x8GB Corsair Vengeance 1600mhz | HDD 1TB + 2TB + 3TB | SSD Samsung 830 128gb | Cooler Zalman CNPS 9900 Max | Bildskärm 2x Dell U2312HM | Tangentbord G510 | Mus Corsair Ironclaw | Ljudkort ASUS Xonar D2X/XDT

Permalänk
Skrivet av syntaxVI:

Blev en tandläkarutbildning för mig nere i Göteborg. Nån trevlig göteborgare som har lust att funktionera som en guide :)?

Är inte från Göteborg utan kände mest för att säga att jag tycker att göteborgare är trevligare i allmänhet än Stockholmare. Varför kan man ju klia sig på hakan en stund över...

Skrivet av björk:

Grattis till en otroligt intressant utbildning och se till att lägga ner mycket tid på den inledande lingvistiken!

Coolt, kan du berätta lite om utbildningen? Jag sitter nämligen med IB-betyg på 38 och funderar över vad jag ska göra med mitt liv... har inte sökt nåt för inga utbildningar känns intressanta :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Ja, dom ringer upp i turordning. Att åka på uppropet fast man inte har kommit in som Tumvante skriver är en stor jävla myt som aldrig lyckas dö av någon anledning...

Varför tog de då in reserver på uppropet jag var på för 2 år sen? Först gick det igenom vanliga listan, sen började de fylla på platser med reserver som var på plats...

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gwanto:

Antagen till Datanätteknik i Jönköping!

Samma här