NAS streaming hackar - fel på NASet?

Permalänk
Medlem

NAS streaming hackar - fel på NASet?

Hej

Jag har problem med att spela upp filmer från mitt NAS, som jag verkligen behöver hjälp med.

Problemet är att filmerna stannar och fryser lite då och då.

Hej

Jag kapar tråden lite

Jag har liknande problem att det hackar i xbmc och liksom stannar upp lite då och då filmen.

Här är vad jag har:

Qnap 509 - här ligger alla mina filmer
DLink gigabit switch
DLink dir 655 router
Apple TV2 (senaste fw)

Så, hur är detta kopplat?

Qnap till switch
Switch till router
Router till Apple TV2

Skälet till att jag har en router emellan är att jag har NASet på övervåningen och resten där nere.

Vad jag provat:

Ta bort switchen och körde NAS direkt till router = ingen skillnad
Ta bort router och köra genom switch = funkar helt klart bättre men stannar ibland

Referens film: avatar på ca 10gb.

Skulle uppskatta all hjälp då man tycker att detta skall funka bra när man investerat massa pengar!

Tack på förhand

Ps. Tror det är cat5 kablar men de ger ju ändå 100mb pm jag inte minns fel och det borde väl ändå räcka?

Visa signatur

winMobile.se
Sveriges största Windows Phone site!

Permalänk
Medlem

-

Permalänk
Medlem

jag skulle nog mer tippa på programvaran på NASet, kör du PS3 Media Server eller twonky som "följer med"... ?

Visa signatur

Antec P180 | Intel i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 2x4096 Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8 | ATI 4850 | 2x Intel® X25-M SSD 80GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av alfons:

jag skulle nog mer tippa på programvaran på NASet, kör du PS3 Media Server eller twonky som "följer med"... ?

Jag kör Twonkymedia mig veterligen. Sedan har ju Qnap inbyggt upnp och smb/afp stöd.

Från Xbmc kör jag smb.
Från atv flash kör jag afp

Visa signatur

winMobile.se
Sveriges största Windows Phone site!

Permalänk
Hedersmedlem

Du har gigabitswitch, gigabit-router, gigabit-NAS och kör CAT5-kablar? Säker att det inte är CAT5e? I så fall, investera i sådana kablar till att börja med.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Du har gigabitswitch, gigabit-router, gigabit-NAS och kör CAT5-kablar? Säker att det inte är CAT5e? I så fall, investera i sådana kablar till att börja med.

Kan ev hittat felet, efter lång felsökan. Utav alla de diskar som finns på marknaden så är 8st inte rekommenderade av QNAP, och mina 4 finns alla med på den listan

Så, ska köpa 4 nya diskar när jag är över i NY nästa månad och testa med dem och se om det blir bättre.

Visa signatur

winMobile.se
Sveriges största Windows Phone site!

Permalänk
Hedersmedlem

Att det inte är rekommenderade betyder inte att de inte fungerar. Det är normalt med hårddiskar som certifieras av en tillverkare för att de skall fungera med produkterna, men det utesluter verkligen inte andra diskar från produkten. Jag har kört Qnap, Thecus, Netgear, Buffalo med ett gäng olika diskar och det har alltid fungerat. Att en hårddisk kan göra så att det laggar när man streamar HD har jag väldigt svårt att tro på, bandbredden är oftast begränsad av arkitekturen på NAS:en eller i nätverket. Qnap 509 är en så pass avancerat att det lutar åt det sistnämnda.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Att det inte är rekommenderade betyder inte att de inte fungerar. Det är normalt med hårddiskar som certifieras av en tillverkare för att de skall fungera med produkterna, men det utesluter verkligen inte andra diskar från produkten. Jag har kört Qnap, Thecus, Netgear, Buffalo med ett gäng olika diskar och det har alltid fungerat. Att en hårddisk kan göra så att det laggar när man streamar HD har jag väldigt svårt att tro på, bandbredden är oftast begränsad av arkitekturen på NAS:en eller i nätverket. Qnap 509 är en så pass avancerat att det lutar åt det sistnämnda.

Ja, iofs. Men i detta fallet verkar dessa diskar nästan vara svartlistade. Och vad gäller nätverket så har jag testat att koppla NASet direkt till Apple TV utan några saker emellan, och ändå haft samma problem. Så nätverket har jag svårt att tro.

Visa signatur

winMobile.se
Sveriges största Windows Phone site!

Permalänk
Entusiast

Det kan inte vara din Apple TV som bråkar då? En fil på 10 GB antyder ju 1080p vilket Apple TV inte klarar. Vad händer om du kör enklare filmsnuttar?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det kan inte vara din Apple TV som bråkar då? En fil på 10 GB antyder ju 1080p vilket Apple TV inte klarar. Vad händer om du kör enklare filmsnuttar?

hej

Det är rätt observerat!

Tyvärr gäller det även t ex .avi filmer på 700mb

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

winMobile.se
Sveriges största Windows Phone site!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Du har gigabitswitch, gigabit-router, gigabit-NAS och kör CAT5-kablar? Säker att det inte är CAT5e? I så fall, investera i sådana kablar till att börja med.

100mbit ska duga gott för att streama en 10gb film som är över 2h.

Har du kollat det Erben föreslår i första svaret i tråden? Om det är knepigt att göra med tvn så testa att koppla in en dator eller liknande istället för apple tvn o kolla va du har för överföringshastighet.