Permalänk
Medlem

Posten, vilka nissar..

Skulle skicka in en gammal raptor till WD Tyskland för utbyte.
Gör en RMA, skriver ut den fina RMA-lappen som jag sätter på ett vadderat kuvert.
Går ner till posten och lämnar in.
Detta var i fredags och vad hittar jag i brevlådan idag?

Någon på posten får lära sig Engelska alternativt gå om Engelskakursen på grundskolan, för hur man failar på denna vet jag då rakt inte..

För de som är slöa har posten skickat kuvertet till mig direkt istället för tyskland..

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Postens sommarjobbare!

Garanterat! Kenta som varit på posten i 30 år skulle aldrig göra detta misstaget!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av nmc:

Garanterat! Kenta som varit på posten i 30 år skulle aldrig göra detta misstaget!

Aldrig!

En sommarjobbare tjafsade emot morsan som visade sig ha rätt och fjortisen bakom disken ville inte hämta en som var anställd och kunde mer^^

Permalänk

Hehe lyckat..

Ett tips är att alltid skriva avsändaren på baksidan eller med mindre bokstäver och alt ett kryss över. Fast det där är ju lite fail ändå ^^
Bara gå ner och prata med de på posten så löser det de.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur man kan ha gjort fel ? Det står ju klart och tydligt vart paketet ska, och vart det kommer ifrån. Helt otroligt, egentligen.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem

Har inte riktigt koll på hur posten fungerar men måste det inte ha blivit fel på minst 2 ställen? Först måste det väl ha sorterats fel hos posten och sen har brevbäraren levererat fastän det är en tysk adress?

Permalänk

Någon som vet hur det funkar när man skickar tillbaka en vara som retur hur vet man om de mottagit paketet och att allt är lugnt?
Beställde en vara som kostade ca. 1700:- och skickade tillbaka den.
Har aldrig provat skicka tillbaka något förut.

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Någon som vet hur det funkar när man skickar tillbaka en vara som retur hur vet man om de mottagit paketet och att allt är lugnt?
Beställde en vara som kostade ca. 1700:- och skickade tillbaka den.
Har aldrig provat skicka tillbaka något förut.

Vanligtvis fungerar det. Men ibland går det fel. Då är det bra att ha ett kvitto från posten att de tagit emot försändelsen.
För c:a sex år sen returnerade jag en färglaserskrivare. Den kom aldrig fram. Om jag inte hade haft kvitto från posten hade jag hamnat att betala den.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Var inte länge sedan (ett par veckor bara) som Posten gjorde något liknande för mig också. Skulle skicka ett brev till min gamla lägenhet (där sambon för tillfället bor) men eftersom jag ej står skriven där sket Posten i att skicka brevet någonstans (jag hade ej angett avsändare). För att få tillbaka brevet blev jag tvungen att anmäla det hos PTS som skulle skicka det till den adress jag angav. Än en gång misslyckades de och istället för att skicka det hem till mig så fick mina föräldrar brevet. Sammanfattat: jag har inget som helst förtroende för Posten.

On topic: Ja de borde lära sig engelska. Hur svårt kan det vara att se vilken adress brevet egentligen ska skickas till?

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

Först har maskinen läst fel för att din adress är mer centrerad än mottagare adressen men när brevbäraren får detta brevet i sin hand ska han väl fan kunna läsa riktigt jävla sorgligt men vänta er mer idiotier och mer väntetid ifrån posten nu i höst iaf brev som inte väger mer än 2 kg eller se till att vara hemma mitt på dagen varje gång ni har beställt något som inte går ner i brevlådan för nu börjar snart policyn att alla paket ska ut och helst delas ut vid dörr och om man inte är hemma så får man vänta snällt en extra dag för att dom ska ta tillbaka brevet och avisera det som det borde gjorts redan på morgonen. Sen om 2 år kan ni nog räkna med 3 dagars utdelning av post det är i den riktningen posten går i just nu.

Permalänk

Jag har jobbat lite extra på posten så vet hur det går till.

Även om man postar det i samma stad så kanske inte den stora sorterings hallen ligger i staden utan det kan gå iväg et tpar mil bort. Där sorteras det av stora maskiner. De skrivstilar osv maskinerna inte klarar av att tyda läses manuellt och de där man inte kan hitta en avsändare eller rätt mottagare skickas upp till ett speciellt ställe där ett fåtal utvald personer har tillåtelse att öppna breven och försändelse för att försöka hitta rätt mottagare/avsändare. Om Det inte hittas någon match så sparas det en viss tid innan det går till förbränning.

Om det går vidare i systemet som det är tänkt så åker det ut till postkontoret på orten och ett arbetsstyrkan lägger upp brev och mindre försändelser i ett fack som varje hushåll har. När all post är sorterad så tar de all post och åker ut på sin runda och börjar leverera.

Ibland flyttar folk och namn försvinner från lådor. Även om posten ibland vet vart folk har flyttat indirekt men att det ej finns med i systemet så får brevbäraren inte dela ut post till någon som inte finns i registret då det inte är 'rätt person' Så det gäller verkligen att se till att göra efterändelse av sin post och ändra alla sina uppgifter på diverse ställen man köper produkter ifrån osv.
Går denna tid på normalt 1 år ut så skickas det tillbaka till avsändaren och går det inte att hitta avsändare så åker det upp till stället jag nämde tidigare. Det gäller att ha sitt fulla namn och mellan namn registrerat för ibland skickar vissa företag utan rätt tilltalsnamn då får man gå och titta i datorn/pärmar om det verkligen är rätt person brevet ska till.

Det handlar om Miljontals brev och paket varje dag. En brevbärare har normalt ett par tusen brev varje dag och ännu mer vid löneperiod och jul etc. Utöver detta så finns det även klump och reklam och hushålls informations som ska delas ut.

Posten äger även Strålfors ett företag som har hand om nästan alla tryckeri av räkningar och sånt och slänger ut ca 2 miljoner(om siffran inte sviker mig) brev varje dag som går vidare till sorterings terminal.

Så om ett par paket här och där tar en extra omväg är inget alls konstigt om Maskinerna läser fel eller om det råkar komma med fel lastbil till grannstaden istället. Det brukar normalt sett bara ta en extra dag. Visst det ska inte bli fel men det händer ibland men de är människor precis som du!

Fast att inte kunna skilja på Avsändare och mottagare är ju lite dåligt tycker jag. om det nu inte råkar vara så att de inte har hittat något i systemet eller om den råkat komma i fel vagn istället för utrikes så kom den inrikes.
Hade paketet vägt förmycket och varit fel vägt/antal frimärken uppnår ej vikten på försändelsen så tar posten kontakt med avsändaren och ber om mer pengar för att få rätt betalt för rätt vikt annars kan försändelsen brinna inne och hamnar på samma ställe som jag nämde i början eller så kan mottagaren lösa ut försändelsen.

Så Klaga bara Folk tar så jävla mycket föregivet idag att det är 100% rätt alltid.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Eh vänta nu lite.. du skickar alltså en hd i en sådan sketen påse bara ? Hur vågar du sånt den hdn är ju knappast bra packad..

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Eh vänta nu lite.. du skickar alltså en hd i en sådan sketen påse bara ? Hur vågar du sånt den hdn är ju knappast bra packad..

En sån där ska räcka, vaddering i påsen sen har man ESD påse och en egen vadderad påse i det.

Permalänk
Medlem

Tycker faktiskt att posten för det mesta gör mer rätt än fel. DÄREMOT så har vårt lokala postkontor riktigt dumma jävla öppettider nu under sommaren. En kollega åkte upp och skulle skicka två rekade brev, kommer upp och ser "vi har stängt, öppet mellan 15-17" men hör att det är folk som sitter och fikar bakom draperiet. Sånt kan störa mig nåt djävulskt. De har alltså stängt, men de anställda är ändå på jobbet men får inte ta emot paket. Vad fan är det för idiotier?

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkmoon:

Tycker faktiskt att posten för det mesta gör mer rätt än fel. DÄREMOT så har vårt lokala postkontor riktigt dumma jävla öppettider nu under sommaren. En kollega åkte upp och skulle skicka två rekade brev, kommer upp och ser "vi har stängt, öppet mellan 15-17" men hör att det är folk som sitter och fikar bakom draperiet. Sånt kan störa mig nåt djävulskt. De har alltså stängt, men de anställda är ändå på jobbet men får inte ta emot paket. Vad fan är det för idiotier?

Det är en del av avregleringen av postkontor till fördel av postombud i din lokala turklivs. Dom som sitter bakom draperiet och fikar har nog inte behörighet eller "kunskapen" att leta fram ditt kolli och sen så har dom fått order från deras överhuvuden att det ska vara stängt och dom tycker nog att det är lika jävla idiotiskt som du eller någon annan kund.

Posten är på väg ner det är bara inse det, brevbäraren får det bara sämre och sämre finns ingen stolthet eller tanke på kunden längre från toppen av alla chefer allt handlar om att spara in pengar och detta görs genom nerskärningar på brevbärare vilket resulterar i längre distrikt (vi var uppe i 120 portar, för bara 1 ½ år sen var det i snitt 60 portar per brevbärare och kanske något höghus eller villa slinga) för dom som fortfarande jobbar kvar(snittålder på ca 40-50 bast) eftersom först in först ut principen gäller.

Så hjälp en brevbärare sätt upp en "ej reklam" lapp på dörren och försök få med på era brev att dom ska aviseras om dom väger upp emot ett kilo, sen kan ju stockholmaren gärna sätta upp en "ej mitt i" lapp.

Permalänk
Medlem

Beställde ett nytt tangentbord och det skulle kommit idag, till gotland. Men ne dom skickade det till jönköping så får vänta några extra dagar. Var det posten eller dustin som gjorde fel då?

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem

Tidigare i år skicka Posten REK-avier till mig med fel namn på. Dom tre första bokstäverna var samma som i mitt namn men inte resten, blev fel kön till och med. Det var rätt namn på försändelsen men posten skrev ändå fel namn på avin.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

Nog för att posten gör fel men har någon av er någonsin jobbat på posten och sorterat brev osv? Kan säga att felprocenten är EXTREMT liten.. då det är helt vansinnigt sjukt många brev varje dag! Självklart aldrig kul när det händer!

Själv har jag polare som jobbar på posten så mina grejjer kommer _alltid_ rätt

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoBb3:

Beställde ett nytt tangentbord och det skulle kommit idag, till gotland. Men ne dom skickade det till jönköping så får vänta några extra dagar. Var det posten eller dustin som gjorde fel då?

Hmm, va? Typ all post i sydöstra sverige går via sorteringscentralen i Jönköping. Eller menar du att de skickat det till ett postombud i jkpg?

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Eh vänta nu lite.. du skickar alltså en hd i en sådan sketen påse bara ? Hur vågar du sånt den hdn är ju knappast bra packad..

Har jag gjort många gånger utan problem.
Som ovan skriver så ESD-påse och ner i ett vadderat kuvert.

Detta kan de skicka till mig minsann, men inte en enda aviseringsbrev/blankett/etc har dom kunnat få fram på 6 år.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Räcker verkligen 20 spänn för att skicka en HD till Tyskland?

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

Det är ett förfrankerat vadderat kuvert alltså har den redan porto som man betalar för när man köper den. 20 kr är extra så att den ska gå till Tyskland.

Skrivet av wixia:

Räcker verkligen 20 spänn för att skicka en HD till Tyskland?

Permalänk
Medlem

Posten för mig har alltid funkat ypperligt. Vårat ombud har till och med öppet till 22 på vardagar. Mer kan man inte begära

Men lagom skoj att de skicka tillbaka det till dig, de betyder att FLERA personer har hanterat paketet som borde sett att den var påväg åt fel håll

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blubbb:

Det är en del av avregleringen av postkontor till fördel av postombud i din lokala turklivs. Dom som sitter bakom draperiet och fikar har nog inte behörighet eller "kunskapen" att leta fram ditt kolli och sen så har dom fått order från deras överhuvuden att det ska vara stängt och dom tycker nog att det är lika jävla idiotiskt som du eller någon annan kund.

Posten är på väg ner det är bara inse det, brevbäraren får det bara sämre och sämre finns ingen stolthet eller tanke på kunden längre från toppen av alla chefer allt handlar om att spara in pengar och detta görs genom nerskärningar på brevbärare vilket resulterar i längre distrikt (vi var uppe i 120 portar, för bara 1 ½ år sen var det i snitt 60 portar per brevbärare och kanske något höghus eller villa slinga) för dom som fortfarande jobbar kvar(snittålder på ca 40-50 bast) eftersom först in först ut principen gäller.

Så hjälp en brevbärare sätt upp en "ej reklam" lapp på dörren och försök få med på era brev att dom ska aviseras om dom väger upp emot ett kilo, sen kan ju stockholmaren gärna sätta upp en "ej mitt i" lapp.

Jo, jag vet att det inte är de anställdas fel. Det är någon dum jävel långt upp som bestämt att Posten trots allt har mer eller mindre monopol och då kan de behandla sina kunder som skit. Precis som SJ. De gör ju oss en tjänst genom att finnas liksom. Posten har alltid varit kvalitet innan, men de börjar få jävligt svårt att hävda sig mot konkurrerande kedjor.

Permalänk
Medlem

Såg att dom hackade lite på dig på fairshopping...

Permalänk
Medlem
Skrivet av WipeClean:

Såg att dom hackade lite på dig på fairshopping...

På vem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkmoon:

http://www.fairshopping.se/opinions/view/10749

Permalänk
Medlem
Skrivet av kode:

Hmm, va? Typ all post i sydöstra sverige går via sorteringscentralen i Jönköping. Eller menar du att de skickat det till ett postombud i jkpg?

Nej, det stod såhär "8 aug kl 10:18 Jönköping, Fel på frakthandlingen. Försändelsen kan bli försenad"

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk

Räcker 20 kr i porto? Kostar 150 kr enligt posten själva, för brev mellan 500 och 1000 gram (utrikes). Vad betalade du för frakten?

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com