Permalänk
Medlem

Fundersam på AM3+

tänkte köpa asus sabertooth ( http://www.inet.se/artikel/1902068/asus-sabertooth-amd990fx )

men undrar nu om am3 fläktar passar till am3+, ngn som har en aning ?

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk

Fungerar fint, enda skillnaden mellan am3 och am3+ är någon pigg i processorn, så de ser likadana ut (alltså AM2, AM2+, AM3 och AM3+ är precis samma).

Kan någon annan confirma detta bara så att jag inte sitter och ljuger

Permalänk
Medlem

Låter bra om du har rätt! tänkte att det borde vara så eftersom ja inte sett att ngn kylning passar på am3+

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Medlem

borde vara som han över säger:) den bilden jag har sett med en kylare var det samma som jag som man får me om man köper en phenom:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Japp det stämmer. Asus sålde ju AM3 moderkort som de sedan uppgradera via bios till AM3+ dvs hårdvaran ändra sig ej

Permalänk
Medlem

Någon som kan svara, hur är ASUS UEFI på sabertooth-korten?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Någon som kan svara, hur är ASUS UEFI på sabertooth-korten?

Jag vet inte riktigt, har inte hört ngn som kört det !
Men av någon anledning så tilltalar det! Känns iaf som att det är ett av de bättre Am3+ kortet right ?

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kardizz:

Jag vet inte riktigt, har inte hört ngn som kört det !
Men av någon anledning så tilltalar det! Känns iaf som att det är ett av de bättre Am3+ kortet right ?

Jag har siktat mer på Gigabytes kort, hade köpt ett nu om det inte varit för att det har "bios" utseendet...väntar tillss efter Bulldozer release till jag köper MB

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag har siktat mer på Gigabytes kort, hade köpt ett nu om det inte varit för att det har "bios" utseendet...väntar tillss efter Bulldozer release till jag köper MB

GIGABYTE har väll inte ens uefi ? Dom uppgraderar till Hybrid EFI ist!

http://www.sweclockers.com/nyhet/13658-amd-bulldozer-far-uefi

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kardizz:

GIGABYTE har väll inte ens uefi ? Dom uppgraderar till Hybrid EFI ist!

http://www.sweclockers.com/nyhet/13658-amd-bulldozer-far-uefi

Det är ju UEFI i grunden, men med ett BIOS utseende MSI kör med hybrid, gamla bios med stöd för mus

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Ev. OT: Men hur ligger det till med CPU kylare då? Är det AM3 kylare som gäller på AM3+ också?

Visa signatur

Skriver som alla andra: Citera för att få min uppmärksamhet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolaren:

Ev. OT: Men hur ligger det till med CPU kylare då? Är det AM3 kylare som gäller på AM3+ också?

Ja det har typ varit samma sen am2

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Ja det har typ varit samma sen am2

Faktiskt sen 939

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Okej (: låter bra! då blir det nog ett H50 eller H100 till nya bulldozern sen då

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Faktiskt sen 939

939 är väl AM2?

Höre någonstans att AM2 hade 939 pins, AM3 låg väl på 942 eller något sånt?

Mvh

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

939 är väl AM2?

Höre någonstans att AM2 hade 939 pins, AM3 låg väl på 942 eller något sånt?

Mvh

Nej, 939 är sockeln före AM2. Döpt efter antal anslutsningshål. AM2 har 940-pinnar och dessutom finns en sockel från AMD som heter just 940 och som då inte är kompatibel med AM2, den var en serversockel främst om jag kommer ihåg rätt. AM3-sockeln är 941-pinhåls medan CPUerna har 938 pins, detta då dom skall funka i äldre AM2+socklar också.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem

okej (:

Tycker det är lite intressant att dem pratade om att andra generationens Bulldozer skulle få en ny plattform, chipset, socket. att de skulle sluta med Am serien och börja med ngt nytt. så om ja nu köper 990fx moderkort och am3+ processor så kommer jag inte kunna uppgradera mig enkelt sen :/

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Medlem

Jag kör ett Asus Crosshair V Formula AM3+ kort tillsammans med AMD Phenom II x4 (Väntar på bulldozer), och en Corsair H60.
Fungerar hur bra som helst.

UEFI är väldigt trevligt måste jag säga och är väl som man förväntat sig efter att ha läst recensioner och sett videor på det.