Permalänk
Medlem

CoolIT VANTAGE A.L.C.

Tjena!

Har nu införskaffat mig CoolIT VANTAGE A.L.C. som sitter på ett Gigabyte EX58-UD3R. Problemet jag har är att Radiator fläkten går på högsta läget hela tiden även om jag ändrar till Quiet på den inbyggda lcd skärmen. Har varit inne i Bios och ändrat så att den går på fullt hela tiden där då det stod i manualen. någon som har något förslag på vad felet kan vara?

Visa signatur

|Fractal Design Arc Mini|RadeonHD 7970 DCUII|Intel Core i5 2500K @ 4,5GHz|Asus MAXIMUS V GENE-VZ| |Custom Vattenloop | G.Skill Ripjaws 16GB @1600Mhz | Corsair 1200i|
| 2x Samsung 830 Series 256GB @Raid0 + 2TB Extern |

Permalänk
Medlem

Du har ändrat till Max i bios,just därför går den i max, gå in i bios o sätt den på standard eller silent..

Permalänk
Medlem

Men om jag har förstått det rätt så ska den inte stå på auto i bios då den behöver max ström.. Den ska sköta det genom själva enheten.. Kan tillägga att den är kopplad till Cpu Fan porten

Visa signatur

|Fractal Design Arc Mini|RadeonHD 7970 DCUII|Intel Core i5 2500K @ 4,5GHz|Asus MAXIMUS V GENE-VZ| |Custom Vattenloop | G.Skill Ripjaws 16GB @1600Mhz | Corsair 1200i|
| 2x Samsung 830 Series 256GB @Raid0 + 2TB Extern |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kybbe:

Men om jag har förstått det rätt så ska den inte stå på auto i bios då den behöver max ström.. Den ska sköta det genom själva enheten.. Kan tillägga att den är kopplad till Cpu Fan porten

Du har satt den till max, men vill inte att den ska gå på max... Självmotsägelse, någon?

Permalänk
Medlem

Har läst på och det är så att den behöver 12v för att starta ordentligt.. det får den tydligen inte genom cpu fan porten på Gigabytes moderkort. Någon som vet var jag kan köpa en adapter från Molex till fläkt?

Visa signatur

|Fractal Design Arc Mini|RadeonHD 7970 DCUII|Intel Core i5 2500K @ 4,5GHz|Asus MAXIMUS V GENE-VZ| |Custom Vattenloop | G.Skill Ripjaws 16GB @1600Mhz | Corsair 1200i|
| 2x Samsung 830 Series 256GB @Raid0 + 2TB Extern |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Du har satt den till max, men vill inte att den ska gå på max... Självmotsägelse, någon?

Man ska sätta den på max/full/disabled i bios. Enheten behöver bara 12v från cpufläktkontakten och sen sköter enheten i sin tur styrningen av fläkten efter tempraturen från sensorn som också är i enheten.

Skrivet av Kybbe:

Har läst på och det är så att den behöver 12v för att starta ordentligt.. det får den tydligen inte genom cpu fan porten på Gigabytes moderkort. Någon som vet var jag kan köpa en adapter från Molex till fläkt?

Hade samma problem och sitter också med ett Gigabyte kort. Vart lite fundersam när alla fyra kablar går från kontakten som ska sitta i cpufläkt kontakten. Den behöver ju inte styrningen i alla fall.
Men det verkar som om det enda den måste ha är 12v så 2 kablar räcker. Jag tog en vanlig 3-pin fläktkontakt med bara 12v plus och minus och tog bort ena sidan så kontakten från enheten gick in i den.
Så nu får den ordentlig 12v och funkar som den ska.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐