Afox gör Radeon HD 6850 i lågprofil

Permalänk
Melding Plague

Afox gör Radeon HD 6850 i lågprofil

Kinesiska Afox gör ett litet Radeon HD 6850 i lågprofil för utrymmesbegränsade datorsystem, utan att skära ned på klockfrekvenserna.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Ahh, tänkte först att "där satt den". Trodde det rörde sig om lågprofilskylare så att kortet bara tar en kortplats. Aja, det har väl sina nackdelar också.

Men sen blev jag glad igen när det stod att de bantat ned effektförbrukningen till den grad att man inte behöver extra strömförsörjning. Imponerande! Det har väl viskats om kort som detta innan i någon nyhet (med så låg effektförbrukning iaf), men det verkade inte bli något av det kortet. Detta kanske kommer komma ut på marknaden även här i sinom tid. Ser vi fram emot (även om jag personligen inte behöver ett till 6850).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Fint! Men ser dock ut som att bakplåten ej är för lågprofilschassin.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuufukuji:

Fint! Men ser dock ut som att bakplåten ej är för lågprofilschassin.

Kommer säkert med en utbytbar bakplåt som för det mesta som stödjer lågprofil

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Det låter ju trevligt from dom som behöver lite specialanpassade delar.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ahh, tänkte först att "där satt den". Trodde det rörde sig om lågprofilskylare så att kortet bara tar en kortplats. Aja, det har väl sina nackdelar också.

Men sen blev jag glad igen när det stod att de bantat ned effektförbrukningen till den grad att man inte behöver extra strömförsörjning. Imponerande! Det har väl fiskats om kort som detta innan i någon nyhet, men det verkade inte bli något av det kortet. Detta kanske kommer komma ut på marknaden även här i sinom tid. Ser vi fram emot (även om jag personligen inte behöver ett till 6850).

Finns ett 6850 single slot redan - http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=634548

Visa signatur

Intel core i5-3570k - Asrock z67 Extreme7 - 2x4gb Corsair low profile ddr3 - Samsung EVO 250GB - Intel 520 240gb ssd - GTX970 4GB - Define R4 Black - WD Black 1.5TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Isty:

ooo. Kolla kolla. Trevligt ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Isty:

Som klarar quadfire
http://www.sweclockers.com/nyhet/13861-powercolor-lanserar-ra...

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem

Utan att klanka ner på någon så vill jag bara påpeka skillnaden mellan lågprofil, som detta är, och single slot som alltså innebär att kylaren bara tar upp en plats. Märker ofta att dessa förväxlas.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Afox?
Är det en ny aktör på den svenska marknaden kanske?
Annars fint med lågprofil till htpc:n om man skulle vilja lira lite spel på den också.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk

Hur mycket kan de möjligtvis ha kunnat sänka strömförbrukningen utan att sänka klockfrekvenserna? Jag tror att det innebär att den drar rätt mycket ström genom moderkortet istället vilket inte känns allt för roligt.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberhof:

Afox?
Är det en ny aktör på den svenska marknaden kanske?
Annars fint med lågprofil till htpc:n om man skulle vilja lira lite spel på den också.

Läs hela nyheten så ser du att det inte handlar om svenska marknaden.

Hur lite ström drar detta kort egentligen? Moderkorten kan väl bara försörja 75W? Känns lite klent.

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE

Permalänk
Medlem

Det skulle vara grymt att vattenkyla ett sånt här kort i min lilla htpc!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberhof:

Afox?
Är det en ny aktör på den svenska marknaden kanske?
Annars fint med lågprofil till htpc:n om man skulle vilja lira lite spel på den också.

Står i artikeln att Afox inte finns att få tag på inom Sveriges gränser (ännu, vem vet kanske kommer hit).

Skrivet av beatles-3122:

Hur mycket kan de möjligtvis ha kunnat sänka strömförbrukningen utan att sänka klockfrekvenserna? Jag tror att det innebär att den drar rätt mycket ström genom moderkortet istället vilket inte känns allt för roligt.

775MHz och 4000MHz (core resp. minne) är väl referenshastigheter så jag ser inga problem. TPD på refrens ligger väl på 127W och max vad moderkortet ger genom PCIe är 75W, kanske låter lite mycket som dom skulle ha filat bort men tror inte dom skulle få sälja detta (som PCIe-kort iaf) om det drar mer än 75W från moderkortet, men det är är ju från Kina så det kanske dom skiter i

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Det skulle vara grymt att vattenkyla ett sånt här kort i min lilla htpc!

Skickades från m.sweclockers.com

om du ska vattenkyla vad ska du då med detta kort att göra ?
ar det inte bara att köpa ett vanligt 6850 istället?
så jäkla mycket mindre är det ju inte ändå

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk

Ingen 6-pin? :S

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Ingen 6-pin? :S

Nej, står ju att den inte kräver nån extra strömförsörjning utan tar ström från moderkortet

Visa signatur

Asus P8P67 EVO| Intel I5 2500K@ 4.6 Ghz Vattenkyld | Asus Radeon 6950 DCII| 8GB Vengeance 1600Mhz | WD 500gb | WD 300gb | Corsair Force GT | Corsair 750W | NZXT Phantom

Permalänk

Detta kortet är ju riktigt fint för den som vill bygga ett kompakt kraftfullt system typ Sandy Bridge ITX. Skulle kunna bli en ganska fin liten lan-dator med detta.

Skrivet av beatles-3122:

Hur mycket kan de möjligtvis ha kunnat sänka strömförbrukningen utan att sänka klockfrekvenserna? Jag tror att det innebär att den drar rätt mycket ström genom moderkortet istället vilket inte känns allt för roligt.

De kan ju använda bättre komponenter av högre kvalitet som klarar av att köra vid samma hastigheter vid lägre spänning och därmed dämpa strömförbrukningen.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk

Finns för lite lågprofila och passiva grafikkort på marknaden enligt mig...

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk

Trevligt med mer AMD LP-kort, konstigt nog har Nvidia haft de kraftigaste LP-korten på senare tid trots att deras kort förbrukar mer effekt.

Visa signatur

~Pelle~