Sista check av en dator för 10000kr

Permalänk
Medlem

Sista check av en dator för 10000kr

Jag har påtat på denna listan av komponenter över sommaren och känner mig nu hyfsat nöjd med den.

Det mesta jag undrar över nu är kylning och hur värt det är att köpa en ny 500GB hårddisk med hyfsad prestanda jämfört med att hala in billigaste skräpet från Tradera, med tanke på att jag kommer ha operativsystemet samt spel kommer på SSDn.

Sedan gäller det SSDn själv. Det är en 64GB disk vilket jag misstänker betyder väsentligt sämre prestanda jämfört med 128 och 256GB versionerna som testades av Sweclockers. Om denna farhåga stämmer, måste man bita i det sura äpplet och gå upp en prisklass. Eller finns det kanske SSDer från förra generationen med lika god prestanda som M4an men kanske större utrymme för ungefär samma pris?

Sist men inte minst kommer vi till skärmen; Vad är det egentligen för någon skitskärm jag köper för 1000kr? Finns det någonting jag kan gå efter här? Jag hittar inga resencioner eller någonting annat för den delen om skärmen.

Tangentbord och mus har jag redan en fin uppsättning, så det behövs inte för detta datorbygge.

Här är listan: http://www.prisjakt.nu/produktlistor.php?do=lista&k=1012625

Permalänk
Inaktiv

Du får en Samsung SpinPoint F3 1TB för ca 400 kr, helt klart värt.
64 GB räcker för OS, men jag skulle inte välja det för OS + spel. Har du pengarna, köp en 120 GB-disk, annars kör OS på vanlig disk och köp SSD:n senare.
Skärm, använd sökfunktionen på prisjakt (typ märke och pris), och börja läs recensioner om skärmarna du gillar.
Om du i huvudsak ska spela på datorn, så är i5 2500k ett bättre köp.
Chassit känns tveksamt, men det är ju upp till dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Om du i huvudsak ska spela på datorn, så är i5 2500k ett bättre köp.
Chassit känns tveksamt, men det är ju upp till dig.

Jag har även tänkt kompilera en hel del kod, som i Gentoo mycket kod. Men både 2500k och 2600k går att klocka till samma nivåer? Annars är den enda skillnaden mellan de båda Hyperthreading?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rovanion:

Jag har även tänkt kompilera en hel del kod, som i Gentoo mycket kod. Men både 2500k och 2600k går att klocka till samma nivåer? Annars är den enda skillnaden mellan de båda Hyperthreading?

Jag vet inte hur Gentoo jobbar, om den använder flera kärner osv.
Men ja, huvudskillnaden är ju HT.

Om klockning:
http://www.overclock.net/intel-cpus/1060078-overclocking-diff...

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Jag vet inte hur Gentoo jobbar, om den använder flera kärner osv.2600k.html[/url]

Utifall du är intresserad kan jag förklara. Gentoo är en Linuxdistribution som var användare kompilerar, i sin helhet, på sin egen dator enligt sitt eget tycke. Det finns dock förkompilerade paket för tex. Libre Office som tar år att kompilera. Själva kompileringen görs med GCC och man specificerar med hur många trådar man önskar den ska kompilera i en configfil.

Men det verkar som att HT inte alltid är positivt och dom två MB mindre L3 cache inte spelar någon roll om jag tolkar det här rätt?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rovanion:

Utifall du är intresserad kan jag förklara. Gentoo är en Linuxdistribution som var användare kompilerar, i sin helhet, på sin egen dator enligt sitt eget tycke. Det finns dock förkompilerade paket för tex. Libre Office som tar år att kompilera. Själva kompileringen görs med GCC och man specificerar med hur många trådar man önskar den ska kompilera i en configfil.

Men det verkar som att HT inte alltid är positivt och dom två MB mindre L3 cache inte spelar någon roll om jag tolkar det här rätt?

Kärnor*
Ja, ok, men iaf. Finns ju inte så många program som använder HT, och inte heller flera kärnor, så kör på i5.