BitCoin is dying! Är någon förvånad?

Permalänk
Permalänk
Medlem

BitCoin? Say what!?

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Äh, MyBitcoins servrar gick åt skogen och en stor del bitcoins försvann, folk blev rädda och sålde av alla sina bitcoins vilket ledde till att priset föll markant.
Bitcoins är fortfarande i utvecklingsstadium, ge det lite tid så kommer det att återhämta sig igen.

Permalänk
Medlem

Sluta trolla nu. När media säger att bitcoin är död, köp! Vilken dag alltså, upp 50% som mest till 12. Har pendlat mellan 10-10.5 nu ett tag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Bitcoin var alltid dömt, att minea var lönsamt ett tag. att spekulera i valutan är/var idiotiskt.
Visst finns många som älskar idéen av ospårbar, skattefri valuta.
Problemet är att ingen, dvs ingen riktigt affär förutom någon värdelös T-shirt sida.. använder sig utav bitcoins.

Bosse 37 arbetslös "Jooo alltså ja vet typ ett kebabställe i norra london!11"

Nej, kebabstället använder sig inte utav bitcoins, kebabstället använder sig utav en verklig valuta han växlar in din betalning i bitcoins till pund/dollar/euro sekunden du köper. Precis som Visa-kort.. fast otroligt osmidigt.

Muhammed 20 arbetslös "Men asså kom igen mannen, det är i utvecklingstadiet brä"

Nej, Bitcoins har funnits sedan 2008.. Den hade sitt utvecklingstadie från 2008 till vintern 2010, under den tidiga våren 2011 påbörjade bitcoin sin expansionfas. Bitcoin har gått igenom sin start, överlevnad,tillväxt,expansion och inleder nu sin mognadsfas där priset på en btc kommer ligga strax över kostnaden att producera.

Såvida intresset att nyttja bitcoins finns kvar i en rimlig mängd så kommer priset stanna därefter.

Vi bor i Sverige, vi har gratis utbildning.. hur fan kan någon svensk friviligt spekulera i en sån ostabil-valuta? Risk/Avkastning för all del, men risken med spekulation i bitcoins är betydligt högre än den förväntade avkastningen.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem

Hade jag haft lite mer pengar att leka med hade jag definitivt köpt och sålt bitcoins just nu. Det känns som folk är ganska "omogna" och fegar hårt och säljer allt vad de har vid minsta antydan av kursändring. Även om kursen har haft en nedgående trend ett tag så finns det fortfarande sjukt stora fluktuationer som man kan utnyttja.

Permalänk
Skrivet av Mockasin:

Hade jag haft lite mer pengar att leka med hade jag definitivt köpt och sålt bitcoins just nu. Det känns som folk är ganska "omogna" och fegar hårt och säljer allt vad de har vid minsta antydan av kursändring. Även om kursen har haft en nedgående trend ett tag så finns det fortfarande sjukt stora fluktuationer som man kan utnyttja.

Nyckeln till att framgångsrikt daytrade'a är att kursen har på långsikt antingen en plan lutning eller en positiv.
Att köpa och spekulera i en valuta med en stadig negativ trend är riskfyllt speciellt med tanke på att valutan i detta fall endast är tveksamt förankrad i något.

Det finns betydligt bättre saker att spekulera i om du endast är ute efter stora fluktuationer.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem

nonsens valuta utan industriell förankring? bit coin är lika användbart som drachmer, zloty och Belgiska national dollar. Den sista har jag själv spenderat minst 890 miljarder San Marinska fulpund på och gått med en vinst på hela 450 miljoner Zimbabwiska två koppar mark. Vet nån var min låtsasdotter kan växla in sin nintendogs katt mot en riktig elefant?

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Hur får man bitcoins?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gurrty:

Sluta trolla nu. När media säger att bitcoin är död, köp!

Att det finns samband mellan exponering och kurs kan nog många gå med på, men är verkligen neutrala eller negativa nyheter särskilt gynnsamma? Det gäller ju att folk börjar tro att det är en snabb och (hyggligt) säker väg till rikedom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

nonsens valuta utan industriell förankring? bit coin är lika användbart som drachmer, zloty och Belgiska national dollar. Den sista har jag själv spenderat minst 890 miljarder San Marinska fulpund på och gått med en vinst på hela 450 miljoner Zimbabwiska två koppar mark. Vet nån var min låtsasdotter kan växla in sin nintendogs katt mot en riktig elefant?

Jag tycker att väldigt många avfärdar bitcoins av fel anledningar. Ideen med bitcoins är faktiskt smått genialiskt. Tanken att vem som helst kan skicka pengar till en annan person utan att behöva betala avgifter eller vänta några dagar på att få igenom transaktionen. Att alla "mynt" är unika. Fördelarna är många och säkerheten är hög. (Nu har det vara några händelser där folk blivit av med valuta men dessa har snarare berott på andra faktorer.

Att valutan inte kommer att bli stor så länge vi fortfarande betalar mycket i vårt samhälle med mynt är rätt naturligt. Det är när alla betalningar och transaktioner blir digitala som valutan på allvar kan konkurera. Då är det snarare det system som är billigast, säkrast och enklast som kan konkurera.

Sen att folk spekulerar i princip allt är rätt naturligt. Betting eller derivatmarknader. Folk tar risker för att tjäna lite extra och kommer alltid att göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perhuden:

Jag tycker att väldigt många avfärdar bitcoins av fel anledningar. Ideen med bitcoins är faktiskt smått genialiskt. Tanken att vem som helst kan skicka pengar till en annan person utan att behöva betala avgifter eller vänta några dagar på att få igenom transaktionen. Att alla "mynt" är unika. Fördelarna är många och säkerheten är hög. (Nu har det vara några händelser där folk blivit av med valuta men dessa har snarare berott på andra faktorer.

Att valutan inte kommer att bli stor så länge vi fortfarande betalar mycket i vårt samhälle med mynt är rätt naturligt. Det är när alla betalningar och transaktioner blir digitala som valutan på allvar kan konkurera. Då är det snarare det system som är billigast, säkrast och enklast som kan konkurera.

Sen att folk spekulerar i princip allt är rätt naturligt. Betting eller derivatmarknader. Folk tar risker för att tjäna lite extra och kommer alltid att göra det.

en valuta är inte nåt påhitt, förvisso har vi fiatvalutor vilket kan tyckas vara något av ett påhitt. Du talar om transaktionskostnader men innan världen går med på ett pyramidspel såsom bitcoins är, nu menar jag inte det som skällsord utan snarare att valutans värde är uppbyggd av spekulationer kring själva valutan och inte det som ska bygga upp valutan dvs industrier. Vad det gäller transaktionskostnader är världsomspännande valuta och frihandel mer troligt än världsomspännande albansk masspsykos

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Innan du kallar BTC för ett gigantiskt pyramidspel så tycker jag för din skull att du skall läsa på vad ett pyramidspel verkligen är och hur det fungerar.

Sen har jag svårt att tro att albaner skulle ha större anlag till psykotiska beteenden.

Tycker du ska ta dig en genomläsare på wikip eng sida om ämnet. Hade rekommenderat nationalencyklopedin men jag betvivlar starkt att de har något avsnitt i ämnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

en valuta är inte nåt påhitt, förvisso har vi fiatvalutor vilket kan tyckas vara något av ett påhitt. Du talar om transaktionskostnader men innan världen går med på ett pyramidspel såsom bitcoins är, nu menar jag inte det som skällsord utan snarare att valutans värde är uppbyggd av spekulationer kring själva valutan och inte det som ska bygga upp valutan dvs industrier. Vad det gäller transaktionskostnader är världsomspännande valuta och frihandel mer troligt än världsomspännande albansk masspsykos

När man talar om bitcoins "värde" är det idag kanske lämpligt att koppla värdet till hur mycket "riktiga" pengar man får för dem. Men är inte tanken att bitcoin ska bli ett fristående betalningsmedel som inte behöver växlas in till andra valutor? Därför är det väl bara bitcoins värde i relation till andra valutor som är uppbyggt av spekulationer. Inte värdet hos bitcoins i sig.

Jag förstår pyramidspelsargumentet i bitcoins uppbyggnad. Dom som kommer in tidigt får massor. Men jag har svårt att se en annan metod att dela ut en begränsad mängd valuta utan att koppla den till andra fiatvalutor, vilka är obegränsade och därmed skulle sätta hela systemet ur spel. Hela poängen är ju att den här valutan bygger på andra principer än våra fiatvalutor, vilka är dömda till säker undergång.

Jag fick höra talas om bitcoin bara tidigare idag, så jag har inte hunnit tänka över det hela så mycket, men konceptet i sig verkar mycket intressant, även om just den här implementationen inte visar sig vara funktionell eller har startats med tveksamma syften. Jag menar, guld fyller ju i princip inget annat syfte än att agera som ändligt betalningsmedel. Om betalningsmedlet består av fysisk materia eller av information spelar ju egentligen ingen roll. Allt hänger på vad vi accepterar som betalningsmedium.

Dock är jag generellt sett inte övertygad om att en begränsad mängd betalningsmedel, typ guldmyntfot, bitcoin, är en bra lösning på valutaproblemet. Bättre än fiatvalutor säkerligen, men inte utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perhuden:

Innan du kallar BTC för ett gigantiskt pyramidspel så tycker jag för din skull att du skall läsa på vad ett pyramidspel verkligen är och hur det fungerar.

Sen har jag svårt att tro att albaner skulle ha större anlag till psykotiska beteenden.

Tycker du ska ta dig en genomläsare på wikip eng sida om ämnet. Hade rekommenderat nationalencyklopedin men jag betvivlar starkt att de har något avsnitt i ämnet.

1. nej jag tror inte att det var något genetiskt, jag refererade till det albanska nittiotalet och samhälls kollapsen.

2. ett pyramidspel bygger på den konstanta tillförseln av nya medlemmar och deras kapital för att vinst ska vara möjligt.
eftersom bitcoin inte harnågon reel ekonomisk bas är valutans värde beroende av spekulationsökning och således likställer jag det med pyramidspel, precis som andrahandsmarknaden för teakfaner möbler i stockholm och holländska tulpaner.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

1. nej jag tror inte att det var något genetiskt, jag refererade till det albanska nittiotalet och samhälls kollapsen.

2. ett pyramidspel bygger på den konstanta tillförseln av nya medlemmar och deras kapital för att vinst ska vara möjligt.
eftersom bitcoin inte harnågon reel ekonomisk bas är valutans värde beroende av spekulationsökning och således likställer jag det med pyramidspel, precis som andrahandsmarknaden för teakfaner möbler i stockholm och holländska tulpaner.

Med ditt pyramidspelsargument förutsätter du att hela poängen med bitcoin är att spekulera sig till andra valutor. Ingen av oss vet vad skaparna hade för verkliga motiv. Men jag ser det inte på det sättet. Det är iallafall inte så jag skulle använda bitcoin om jag involverade mig i det.

Permalänk
Medlem

Men att pionjärerna (inom nästa alla nya exploateringsområden) tjänar bäst är naturligt. rent instinktivt tänker jag på de som utvandrade till amerikat. de som var först ut fick välja den bästa och mest värdefulla marken. de som kom sist fick skiten i mindre volymer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

När man talar om bitcoins "värde" är det idag kanske lämpligt att koppla värdet till hur mycket "riktiga" pengar man får för dem. Men är inte tanken att bitcoin ska bli ett fristående betalningsmedel som inte behöver växlas in till andra valutor? Därför är det väl bara bitcoins värde i relation till andra valutor som är uppbyggt av spekulationer. Inte värdet hos bitcoins i sig.

Jag förstår pyramidspelsargumentet i bitcoins uppbyggnad. Dom som kommer in tidigt får massor. Men jag har svårt att se en annan metod att dela ut en begränsad mängd valuta utan att koppla den till andra fiatvalutor, vilka är obegränsade och därmed skulle sätta hela systemet ur spel. Hela poängen är ju att den här valutan bygger på andra principer än våra fiatvalutor, vilka är dömda till säker undergång.

Jag fick höra talas om bitcoin bara tidigare idag, så jag har inte hunnit tänka över det hela så mycket, men konceptet i sig verkar mycket intressant, även om just den här implementationen inte visar sig vara funktionell eller har startats med tveksamma syften. Jag menar, guld fyller ju i princip inget annat syfte än att agera som ändligt betalningsmedel. Om betalningsmedlet består av fysisk materia eller av information spelar ju egentligen ingen roll. Allt hänger på vad vi accepterar som betalningsmedium.

Dock är jag generellt sett inte övertygad om att en begränsad mängd betalningsmedel, typ guldmyntfot, bitcoin, är en bra lösning på valutaproblemet. Bättre än fiatvalutor säkerligen, men inte utan problem.

Acceptansen för betalningsmedlet är som bekant flyktig och hyperinflation kan göra det meningslöst, ett betalningsmedel med konsumtionsvärde är beroende av andra faktorer, binder vi upp allt guld i mynt tappar vi det industriella användandet.
blanda ihop bitcoin med guldmyntfoten är nys då bitcoin oavsett koppling till verklig vara i sig inte är verklig.
Om man drar det till sin spets kan man likstäla det med att nordkorea binder sin valuta till Euron och ökar sedelproduktionen, för världen spelar det ingen roll, kim kommer vara sur för att ingen vill ha hans pengar och nordkorea får en fin inflation.
Är det inte sanktionerat av stater, riktiga stater och kopplat till verklig produktion är det nys och påhitt

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Med ditt pyramidspelsargument förutsätter du att hela poängen med bitcoin är att spekulera sig till andra valutor. Ingen av oss vet vad skaparna hade för verkliga motiv. Men jag ser det inte på det sättet. Det är iallafall inte så jag skulle använda bitcoin om jag involverade mig i det.

nej jag förutsätter att målet är att bit coin valutan i sig spekuleras i såpass att den sedan kan omvandlas till andra valutor på ett fördelaktigt sätt.
Visst finns det atruism, men även om killen i toppen är snäll och alla deltagare är snälla och välmenande betyder det inte att systemet i sig är bra och välmenande.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

värdet på BTC kan även kopplas till dess kryptografiska natur. BTC är begärligt iom att det kan användas för transaktioner som inte är spårbara. Ökad efterfrågan höjjer värdet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Att det finns samband mellan exponering och kurs kan nog många gå med på, men är verkligen neutrala eller negativa nyheter särskilt gynnsamma? Det gäller ju att folk börjar tro att det är en snabb och (hyggligt) säker väg till rikedom.

Bitcoin har många unika egenskaper som alltid kommer värderas av en grupp individer. Sen att vi kan lita på koden och nätverket,snarare än en centralbank (singel point of failure) säkrar framtiden. Mediaexponering är alltid bra även fast det både kan vara ett positivt och negativt budskap. Människor behöver först bli upplysta om att bitcoin existerar. Den långsiktiga utvecklingen är fundamental, folk måste först förstå vad den där nya teknologin ger för fördelar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Acceptansen för betalningsmedlet är som bekant flyktig och hyperinflation kan göra det meningslöst, ett betalningsmedel med konsumtionsvärde är beroende av andra faktorer, binder vi upp allt guld i mynt tappar vi det industriella användandet.
blanda ihop bitcoin med guldmyntfoten är nys då bitcoin oavsett koppling till verklig vara i sig inte är verklig.
Om man drar det till sin spets kan man likstäla det med att nordkorea binder sin valuta till Euron och ökar sedelproduktionen, för världen spelar det ingen roll, kim kommer vara sur för att ingen vill ha hans pengar och nordkorea får en fin inflation.
Är det inte sanktionerat av stater, riktiga stater och kopplat till verklig produktion är det nys och påhitt

Om det är nys och påhitt spelar ingen roll bara vi accepterar det. Fiatvalutor är också ett påhitt, ett synnerligen dumt sådant. Accepterar majoriteten bitcoin som betalning *är* det verkligt.
Angående guld så överstiger det nominella värdet LÅNGT dess industriella värde. Det som gör guld så eftertraktat är inte för att göra smycken, kyrkfönster eller bra kontakter, utan för att vi vet att andra eftertraktar det. Vad är det annars för poäng att köpa stora mängder bara för att låsa in det i ett valv för att bara se den nästa gång när man säljer.
Det är vi som bestämmer vad som är "verkligt" och vill ta emot som betalning, inte staten. Visst kan staten sedan komma och hota med straff och frihetsberövelse om vi inte använder deras godkända valuta, men det är en annan diskussion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Visst finns det atruism, men även om killen i toppen är snäll och alla deltagare är snälla och välmenande betyder det inte att systemet i sig är bra och välmenande.

Nej det är sant, det återstår att se hur väl och rättvist det kommer fungera, om det inte överges fullständigt.
Bra eller inte, det är lätt att dra paralleller mellan bitcoins läge idag och guldruschens senare dagar, än går det att ta del av det. Med skillnaden att guld var eftertraktat av alla och accepterat som betalningsmedel, medan bitcoin bara är känt av några få och endast har en potential att bli erkänt betalningsmedel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gurrty:

Bitcoin har många unika egenskaper som alltid kommer värderas av en grupp individer. Sen att vi kan lita på koden och nätverket,snarare än en centralbank (singel point of failure) säkrar framtiden. Mediaexponering är alltid bra även fast det både kan vara ett positivt och negativt budskap. Människor behöver först bli upplysta om att bitcoin existerar. Den långsiktiga utvecklingen är fundamental, folk måste först förstå vad den där nya teknologin ger för fördelar.

Så kan det vara, men även om man tycker att det är det bästa påfundet på länge är det väl inte nödvändigtvis rationellt att satsa pengar på det? Inget säger väl att dagens, förra veckans/månadens/vadsomhelsts kurs typiska kurs säger något alls om vad värdet kommer vara i framtiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Så kan det vara, men även om man tycker att det är det bästa påfundet på länge är det väl inte nödvändigtvis rationellt att satsa pengar på det? Inget säger väl att dagens, förra veckans/månadens/vadsomhelsts kurs typiska kurs säger något alls om vad värdet kommer vara i framtiden?

Bitcoin ekonomin kommer fortsätta växa de kommande åren, av den enkla anledningen att den slår banker och dagens fiat pengar på fingrarna. Alla kommer kanske inte tycka det men många finns där ute som letar efter alternativ. Jag har aldrig mött någon som hört talas om bitcoin tidigare, men de flesta tycker det verkar intressant.

Sen vet vi att det bara kommer existera 21 miljoner btc. Desto större ekonomin blir desto mer är varje enhet värd. Börjar bitcoin konkurrera på allvar med andra fiat valutor kan jag lova dig att du kommer vara ordentligt rik om du sitter på en 1/1000 eller 1/10000 av penningmängden.

Permalänk
Medlem

Det intressanta med BitCoin är att många tänkte "oj nu kan jag tjäna pengar utan att göra något", men så behövde de visst köpa ny grafikkort och hålla koll på kursen. Oops, det var kanske inte helt underhållsfritt. Någon på Sweclockers som kan svara ärligt om de har gjort vinst på bitcoins om ni har köpt dedikerade bitcoin-riggar?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gurrty:

Bitcoin ekonomin kommer fortsätta växa de kommande åren, av den enkla anledningen att den slår banker och dagens fiat pengar på fingrarna.

Även om de traditionella systemen skulle få konkurrens i framtiden är det väl dock inte säkert att just bitcoin går segrande ur striden; så länge ingen använder valutan till annat än spekulation kan väl vad som helst hända? Kanske är det namecoin som är framtiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

utan snarare att valutans värde är uppbyggd av spekulationer kring själva valutan och inte det som ska bygga upp valutan dvs industrier.

Snälla, prata inte om saker du inte har den minsta aning om.

Ingen valuta är "uppbyggd på" industrier... AB Volvo (för att ta ett exempel) skulle kunna byta valuta de handlar i lika lätt som du byter kalsonger om de vill...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Även om de traditionella systemen skulle få konkurrens i framtiden är det väl dock inte säkert att just bitcoin går segrande ur striden; så länge ingen använder valutan till annat än spekulation kan väl vad som helst hända? Kanske är det namecoin som är framtiden?

Namecoin bygger på bitcoin teknologi och är bara en ny blockkedja. Grejen med en valuta är att folk sluter sig upp bakom något gemensamt för att det ska kunna vara allmänt accepterat. Bitcoin var först och fortfarande bäst. Sen har bitcoin redan kommit en bit i utvecklingen av verktyg och infrastruktur kring valutan. Många butiker accepterar det som betalning. Inget förändras över en natt, särskilt inte när det kommer till något så betydande som en valuta. Det kan komma en värdig konkurrent, men jag liksom många andra skulle antagligen hålla kvar vid bitcoin projektet. Vi kommer fortsätta försvara Satoshi Nakamoto kod och frihetsideal, och varför valutan är uppbygd som den är.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gurrty:

Namecoin bygger på bitcoin teknologi och är bara en ny blockkedja.

Jo, det var lite av poängen (så gott som samma, men trots det inte så roligt att sitta på en bitcoin-hög om resten av världen väljer namecoin). Kanske accepteras verkligen system av den här typen i framtiden, men även om så sker behöver det väl inte vara klokt att satsa på bitcoin idag? Om ett år kanske det finns 10 bitcoin-alternativ till, och så länge det inte finns någon större tröghet i systemen är det väl mest tillfälligheter som avgör vad (om något) som till slut vinner?