Hårdisken är full men filer är borta

Permalänk

Hårdisken är full men filer är borta

Hej alla,

Jag hjälper en kompis med hans dator och stöter på ett problem. Han har en extern HDD på 500 gig och det ligger massa bilder och videor på den men nu ser man plötsligt inte mappar och filler trots att det står i utforskaren att disken är i princip full. Han hade tydligen problem med virus. Det är Win7 och MS Security Essentials.

Han har även ett USB minne som MS SE larmade för och då hände det samma sak. Det var en mapp med bilder som försvan. Bilderna var kopierade ditt på en dator med en äkta Kaspersky.

Vad kan man göra?

Permalänk

Formatera grejorna?

Visa signatur
Permalänk

Jag försöker att rädda deras arkiv med bilder och videor. Att formatera blir inte direkt en rädning

Permalänk
Medlem

Undvik den datorn som sumpar katalogerna. Använd din dator och försök återställa med typ recuva. Installera om hans dator för säkerhetsskull. Det är smidigast om du inte vill leta virus och felsöka.

Permalänk
Medlem

Stötte på något liknande problem inatt. Hade en mapp som var ca 300GB stor med viktiga videos osv, och jag lät datorn vara på över natten. På morgonen när jag vaknade så var mappen helt tom förutom några torrents som var igång, men i utforskaren var hårddisken lika full som innan. Startade om och kollade i utforskaren igen och då var hårddisken i princip tom.

Va fasen kan ha hänt?

Permalänk

Jag är i alla fall på väg att lösa mina bekymmer genom att öppna disken i Linux miljö och kopiera filerna till en annan disk. Man ser allt i Ubuntu som jag för övrigt kör från USB minne. Har bara hunnit testa lite idag. Skall göra allt imorgon. Återkommer med resultatet.

Permalänk

Nu är jag klar med allt och det gick bra. Formaterade sedan om disken och flyttade allt tillbaka.