Från WD Black 1 tb till SSD

Permalänk

Från WD Black 1 tb till SSD

Hej!

Jag undrar om jag måste formatera om hela datorn och installera om alla program och spel om
jag ska byta upp mig från WD black till en SSD?
Jag har precis fått min nya dator så har inte så mycket på den.
Går det att kopiera över allt inklussive operativsystem till SSD?
Spelar mest WoW, sen undrar jag också vilken/vilka SSD ni rekommenderar.
Tror inte den behöver ha allt för mycket utrymme.
Saker som jag ska ha på hårddisk: Skype, Spotify, WoW, HoN, MSN, OS, Firefox... sen inte så mycket mer.
Har windows 7 home 64 bit.

MVH Fredrik

Permalänk
Medlem

Det bästa är att göra en helt ny installation på ssd'n. Sedan installera om spelen på ssd'n.

Ta ut hårddisken-sätt in ssd'n-Installera OS - drivers and so on - sedan stopp in hdd - börja installera spel på ssd'n - sedan kan du formatera om hdd'n

Kom ihåg att vissa ssd's är lite buggade och dessa behöver man installera nyare firmware på innan man installerar OS.

40gb kan vara lite lite, tror man får runt 20gb ledigt efter OS? kanske lite mer och wow tar väl mycket plats ifall jag inte minns fel.

60-80gb bör vara ok, men det finns ganska billiga 120gb's också. allt beror ju på hur petig du är med snabbheten.

Vertex 3 120gb kan man nu få för ca 1900kr. (cdon)
Agility 3 60gb ca 1000kr kanske lite lägre.

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Antielefant

En helt uppdaterad men i övrigt ren Windows 7-installation ligger kring 23-25 GB, så 40 GB är bokstavligen Windows och växlingsfilen, inget mer.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

En helt uppdaterad men i övrigt ren Windows 7-installation ligger kring 23-25 GB, så 40 GB är bokstavligen Windows och växlingsfilen, inget mer.

Min helt uppdaterade och 1 månad gamla Windows installation ligger då på 16GB + 1GB växlingsfil.
Håller dock med om att 40GB är alldeles för lite, speciellt om spel ska ligga där, speciellt då WoW som ligger runt 25GB för närvarande när det är helt rent och det lär ju inte bli mindre efter ytterligare content patches, och det spelet tjänar ganska mycket på att ligga på en SSD så det är självklart att man ska ha det på den.
Personligen skulle jag lägga min röst på 120GB så får man plats med OS och de program man vill ha samt några spel som kan dra nytta av hastigheten av en SSD.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Okej, tack så mycket! Då måste jag installera windows 7 och ladda ner wow igen om jag köper en SSD?

Permalänk
Antielefant

Ladda ner WoW behöver du inte, bara att kopiera in från den andra disken. Installera om W7 lär du däremot göra.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync