Överklocka Intel Core 2 Quad Q6600, MOAB: Biostar Intel P35+ICH9/R

Permalänk

Överklocka Intel Core 2 Quad Q6600, MOAB: Biostar Intel P35+ICH9/R

Jag hoppas någon som har erfarenhet av att överklocka den procerssor och det moderkort jag har (typ hittas längre ner) skulle kunne ge mig lite feedback.

Har läst att moderkortet har en del begränsningar när det gäller spänningsförsörning (finns inte så många inställningar som går att ändra), någon som kan bekräfta detta?

Finns det någon soom har överklockat samma system som skulle kunna visa sitt resultat och tillvägagångssätt.

Jag ska alltså ge mig på att överklocka min Intel Core 2 Quad Q6600 @ 2,40GHz. Jag har sökt runt och läst massor om det och jag känner mig relativt säker på hur man går till väga. Öka FSB (vill gärna komme upp mot 3GHz), möjligen ändra multipeln (lägre isf) och försöka hitta de lägsta spänningarna för Vcore, VTT, minnen och nord och sydbryggan sog ger ett stabilt system i stresstest där temperaturen på kärnorna inte ska överstiga 62-66 grader.

Processor: Intel Core 2 Quad Q6600 @ 2,40GHz
Motherboard: Biostar TP35D2-A7 (intel P35)
Ram: 4* 1GB PC2-6400 (400 MHz) Patriot Memory
Graphics: NVIDIA GeForce GT 240
HDD: WD Caviar Green 2 TB (inte monterad än, just inköpt)
SSD: Crucial M4 128 GB (inte monterad än, just inköpt)
Chassi: Cooler Master HAF 922 Mini E Svart
OS: Windows 7 64-bit
Nätaggregat: Zalman 600W ZM600-HP

Felskrivet
Visa signatur

CPU Intel i7 2600K @ 3,4GHz COOLING Corsair H80 MOBO ASRock Z68 Extreme4 Gen3 MEMORY Corsair 8GB CL9 1600MHz Vengeance GPU SLI Gainward GTX 570 GS GLH 800MHz POWER Corsair AX850 SSD Crucial M4 128GB HARD DRIVE WD Caviar Green 2TB CASE Cooler Master HAF 922 Mini-E DISPLAY LG Flatron E2240T 22''

Permalänk

Är det en märkesdator du har, eller har du byggt datorn själv? Det är lite svårt att hjälpa dig på traven då du inte säger exakt vilket moderkort du har. Vilket moderkort du har är a/o vid överklockning. Bara "Biostar" låter som att det kan vara en Dell-dator eller nåt sånt, och då blir det svårt.

Men annars, gå in i BIOS och ändra till 9x333, det blir 3.0 GHz. Det är en bra början iaf.

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Googlah:

Är det en märkesdator du har, eller har du byggt datorn själv? Det är lite svårt att hjälpa dig på traven då du inte säger exakt vilket moderkort du har. Vilket moderkort du har är a/o vid överklockning. Bara "Biostar" låter som att det kan vara en Dell-dator eller nåt sånt, och då blir det svårt.

Men annars, gå in i BIOS och ändra till 9x333, det blir 3.0 GHz. Det är en bra början iaf.

Kul att få snabb feedback

Jag har köpt datorn begagnat och han jag köpte den av fick den ihop byggd på en "butik" eller något. Men jag har plockat i sär allt och satt det i ett nytt chassi (mitt HAF 922) och precis köpt ny hårddisk och ssd. Det är inte en märkesdator iaf. Men jag förstår inte riktigt hur mycket mer tydlig jag kan vara angående moderkortet. Jag startade denna tråd på jobbet och har inte slutat än (usch för att jobba natt) men jag kan kolla imorrn om det finns tydligare specifikationer på MOAB:ets kartong som jag har kvar eller om det står något inprintat. Jag är tämligen säker på att det är detta moderkort som jag länkar till, vilket jag tydligt skrivit i början.
http://www.biostar.com.tw/app/en/mb/content.php?S_ID=285

Och bara ändra FSB till 333 är väl lite att chansa, är själv mycket osäker på att det kommer starta utan att jag ökar spänningen till de flesta komponeterna.

Visa signatur

CPU Intel i7 2600K @ 3,4GHz COOLING Corsair H80 MOBO ASRock Z68 Extreme4 Gen3 MEMORY Corsair 8GB CL9 1600MHz Vengeance GPU SLI Gainward GTX 570 GS GLH 800MHz POWER Corsair AX850 SSD Crucial M4 128GB HARD DRIVE WD Caviar Green 2TB CASE Cooler Master HAF 922 Mini-E DISPLAY LG Flatron E2240T 22''

Permalänk
Skrivet av Googlah:

Är det en märkesdator du har, eller har du byggt datorn själv? Det är lite svårt att hjälpa dig på traven då du inte säger exakt vilket moderkort du har. Vilket moderkort du har är a/o vid överklockning. Bara "Biostar" låter som att det kan vara en Dell-dator eller nåt sånt, och då blir det svårt.

Nu är jag 100% säker på att dett det är ett BIOSTAR TP35D2-A7 moderkort jag har. Är det någon som har erfarenhet av detta kort?

Visa signatur

CPU Intel i7 2600K @ 3,4GHz COOLING Corsair H80 MOBO ASRock Z68 Extreme4 Gen3 MEMORY Corsair 8GB CL9 1600MHz Vengeance GPU SLI Gainward GTX 570 GS GLH 800MHz POWER Corsair AX850 SSD Crucial M4 128GB HARD DRIVE WD Caviar Green 2TB CASE Cooler Master HAF 922 Mini-E DISPLAY LG Flatron E2240T 22''