Millenniata och Hitachi-LG Storage gör DVD-skivor som håller "för evigt"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strukt:

Riktig riktigt bra att det äntligen kommer något som gör att man kan arkivera sina foton / projekt utan att vara rädd för att det skal vara oläsligt om X antal år.

Att spara sina saker i "molnet" eller på en hårddisk ger ingen som helst garanti på hållbarheten. Har man en fysisk skiva så har man iallfall datan där. Nu är det ju ganska lite med 4,7GB men, om det blir så att blu-ray kommer med samma teknologi så kan man börja prata.

Ni skal inte vara så godtrogna och tro att en hårddisk håller i evigheter, eller at en tjänst i molnet stannar kvar i 50 år.

Väl talat!! Så sant så!! !!

Att inte fler kan fatta det, förstår jag inte!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jyhan:

Vad är det som gör så att den är missvisande? Förstod inte riktigt vad du menade med ditt inlägg.

Många som gör missen att tro att lifetime warranty innebär att produkten skall hålla under ens egen livslängd. Den skall alltså inte gå sönder så länge "jag" lever.
Så är det ju då inte tyvärr. Det garantin innefattar är att prylen skall hålla under prylens livslängd. Detta låter såklart märkligt då livslängden är så länge prylen håller, men det bygger på vad tillverkaren anser vara en rimlig livslängd för produkten. Går denna tingest sönder tidigare än förväntat (där förväntanstiden sätts av tillverkare) så får man en ny. Men en pryl som är tillverkad med usel kvalité förväntas självfallet inte att hålla särskilt länge vilket gör denna garanti tämligen värdelös ibland.

Det finns dock en fördel med denna lifetime warranty. Har man en resväska man använder varje dag så slits den ganska snabbt och när denna kommer in för reparation så kan man se på resväskan att den är väl använd och därmed kan dess lifetime räknas som över. Har man däremot inte använt denna resväska alls mycket och den fortfarande ser ut att vara i bra skick även om det var många år sedan man köpte den så bör denna warranty fortfarande gälla. Lifetime warranty är alltså inte direkt tidsbestämt (eller jo, delvis det också) utan snarare nyttjandebestämt. Man kan alltså förbruka lifetime warranty på kort tid med flitigt användande, men denna kan även skydda under en ganska lång tid. Dock ej tills man dör troligen.

De två dåliga sakerna med garantin är att folk missförstår vad den innebär då namnet på detta är missvisande samt att denna garanti är förbenat godtycklig. Det hänger på vad återförsäljaren/tillverkaren anser om skadan. Är det en rimlig skada att ersätta eller ej? Och som tidigare nämnt så är denna garanti 0 värd på en produkt som medvetet tillverkats med lite lägre kvalité för denna förväntas inte hålla särskilt länge. Men det ser ju fint ut med "lifetime warranty".

Sedan finns det några få tillverkare som har arbetat upp ett fantastiskt varumärkesnamn och är väldigt stolta över sin produkt som faktiskt ger livstids garanti på en del prylar i den bemärkelsen att det faktiskt handlar om köparens livslängd. Vet inte om just victorinox har detta men det är väl en av de man kan anta har en "riktig" livstids garanti. DVDskivor har med största sannolikhet inte samma livstidsgaranti utan den mer missvisande varianten.

Nu blev det ju satans långt det här. Tänkte att det var lika bra att vara tydlig direkt för att inga missförstånd skulle uppstå.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

När ska dem börja med USB-stickor som installations medium? så tyst och smidigt!

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Många som gör missen att tro att lifetime warranty innebär att produkten skall hålla under ens egen livslängd. Den skall alltså inte gå sönder så länge "jag" lever.
Så är det ju då inte tyvärr. Det garantin innefattar är att prylen skall hålla under prylens livslängd. Detta låter såklart märkligt då livslängden är så länge prylen håller, men det bygger på vad tillverkaren anser vara en rimlig livslängd för produkten. Går denna tingest sönder tidigare än förväntat (där förväntanstiden sätts av tillverkare) så får man en ny. Men en pryl som är tillverkad med usel kvalité förväntas självfallet inte att hålla särskilt länge vilket gör denna garanti tämligen värdelös ibland.

Det finns dock en fördel med denna lifetime warranty. Har man en resväska man använder varje dag så slits den ganska snabbt och när denna kommer in för reparation så kan man se på resväskan att den är väl använd och därmed kan dess lifetime räknas som över. Har man däremot inte använt denna resväska alls mycket och den fortfarande ser ut att vara i bra skick även om det var många år sedan man köpte den så bör denna warranty fortfarande gälla. Lifetime warranty är alltså inte direkt tidsbestämt (eller jo, delvis det också) utan snarare nyttjandebestämt. Man kan alltså förbruka lifetime warranty på kort tid med flitigt användande, men denna kan även skydda under en ganska lång tid. Dock ej tills man dör troligen.

De två dåliga sakerna med garantin är att folk missförstår vad den innebär då namnet på detta är missvisande samt att denna garanti är förbenat godtycklig. Det hänger på vad återförsäljaren/tillverkaren anser om skadan. Är det en rimlig skada att ersätta eller ej? Och som tidigare nämnt så är denna garanti 0 värd på en produkt som medvetet tillverkats med lite lägre kvalité för denna förväntas inte hålla särskilt länge. Men det ser ju fint ut med "lifetime warranty".

Sedan finns det några få tillverkare som har arbetat upp ett fantastiskt varumärkesnamn och är väldigt stolta över sin produkt som faktiskt ger livstids garanti på en del prylar i den bemärkelsen att det faktiskt handlar om köparens livslängd. Vet inte om just victorinox har detta men det är väl en av de man kan anta har en "riktig" livstids garanti. DVDskivor har med största sannolikhet inte samma livstidsgaranti utan den mer missvisande varianten.

Nu blev det ju satans långt det här. Tänkte att det var lika bra att vara tydlig direkt för att inga missförstånd skulle uppstå.

Aha okej, nu förstår jag precis. Tack för ett utomordentligt svar Nu blev man lite klockare.

Visa signatur

Jag tycker att konsoler är en bättre spelplattform än PC. Deal with it.

Permalänk

detta är väl knappast tänkt att ersätta hårdiskar som förvaring utan snarare gamla kassetter som ju flera stora företag fortfarande använder sig av, hade ju sparat in massor rent utrymmesmässigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av INCSlayer:

och var på internet kan jag få tag på mina familiefoton?

Facebook LOL

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

nothing lasts forever.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Utdöda sedan länge

Trodde skivor var ett utdött medium sedan länge, men tydligen inte.
Själv slutade jag använda skivor för över 7 årsedan, jag tror helt enkelt inte på det, och skivor klarar heller inte av att lagra tillräckligt mycket data för att det skall vara intressant, och dyrt är det med, så jag tror jag håller mig till vanliga hårddiskar och min lilla goda underbara Qnap NAS

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Wall of text

Borde man inte då skilja på "livstids garanti" (att produkten håller så länge man lever) och "livstidsgaranti" (att produkten har en livstid som den garanteras hålla)? Jag tycker att det blir en helt annan sak med olika betoning/särskrivning. Men det är ju bara jag...

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av el_genius:

Borde man inte då skilja på "livstids garanti" (att produkten håller så länge man lever) och "livstidsgaranti" (att produkten har en livstid som den garanteras hålla)? Jag tycker att det blir en helt annan sak med olika betoning/särskrivning. Men det är ju bara jag...

Att ha ett mellanslag eller något skild betoning kommer kanske få folk att inse att det faktiskt finns skillnad mellan dessa garantier, men det kommer inte göra situationen mer klar. Alldeles för lätt att blanda ihop dem ändå. Men jag håller med om att det hade varit trevligt med lite tydligare namngivning än bara livstids garanti på båda.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Nä det är inte sant! Sparar du en fil till en skrivning, vet du till 99% vad du sparar/skriver!! Med en RAID är det en helt annan sak!! En RAID bara kör på och du har ingen som helst kontroll på vad som speglas!! Blir fotot P1270617 skadad i en en RAID så blir den även det i speglingen!!!

Nu skrev han ändå "Backup på en raid5". Alltså han har ett RAID, som han sedan tar en backup på.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tror detta kan vara något biblioteken (eller vilka det nu är som sköter det), så att de kan spara undan alla inscannade dokument av gamla böcker och papper. Tror jag har hört om hur de är osäkra på om dagens skivor som de använder inte håller måttet.

Permalänk
Avstängd

Är det någon här som vet hur länge pressade skivor/köpes skivor håller? Dem borde ju hålla oändligt länge. Har aldrig hört talas om någon sådan som slutat fungera, förutom sönderrepade men det är en annan femma.

Visa signatur

Jag tycker att konsoler är en bättre spelplattform än PC. Deal with it.

Permalänk
Medlem

Däremot är optisk media dött sedan 2004 någon gång, i alla fall i min värld.
har väl någon super ultra extrem allt gick rakt åt helvete backup DVD-RW med något windows XP på i en omonterad DVD-brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jyhan:

På nått sätt så håller cdr skivor längre än dvdr.

Skrivet av Balls Of Steel:

Lagringskapacieteten på en DVDskiva är ju väldigt dålig jämfört med en HDD. Fast ja, självklart har det fortfarande användningsområdet.

CD har betydligt större brännvid än DVD
En HDD har betydligt större felratio än DVD

Hade jag haft behov av KRITISK data å fått välja mellan CD/DVD/HDD så hade CD utklassat dom andra med hästlängder.
Men företag som behöver sådan typ av lagring kör med band.

Tråd handlar om företag som genom reklam försöken nischa andra att dom bara måste köpa deras produkter för å få den där säkerheten som alla tror är svår å hålla.

Budget säkerhet - köp ny HDD varje år, håll alltid en kopia av all data ej inkopplad i brandsäkert förvar å TADA, fullgott skydd till 99.9% av befolkningen.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Definiera för evigt.

Inte ens jorden vara för evigt.

Permalänk
Medlem

Varför kan ingen förstå att detta inte är en dvd skiva för era spel? Detta är inte heller för att ni ska lagra något på. Detta är till exempel för att lagra viktiga dokument och äldre böcker som inte får försvinna, därför backar man de på skivor som håller i all evighet och lägger in dem i ett brand-säkert rum. Blir trött på alla som inte fattar att detta inte är för alldagligt bruk. Och nej, optisk lagringsmedia är inte utdött.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Klockrent för långtidsarkivering som inte behöver kommas åt ofta. Förvarar man i brandskåp så kommer det vara ordentligt säkert.

Blir förmodligen ett inköp, då skivorna ser ut att bli betydligt billigare än jag trodde. Får hoppas att brännarna inte blir svindyra bara...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Nu skrev han ändå "Backup på en raid5". Alltså han har ett RAID, som han sedan tar en backup på.

Du har rätt, jag missade det helt. Får väl skylla på ölen som jag drack igår

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Varför kan ingen förstå att detta inte är en dvd skiva för era spel? Detta är inte heller för att ni ska lagra något på. Detta är till exempel för att lagra viktiga dokument och äldre böcker som inte får försvinna, därför backar man de på skivor som håller i all evighet och lägger in dem i ett brand-säkert rum. Blir trött på alla som inte fattar att detta inte är för alldagligt bruk. Och nej, optisk lagringsmedia är inte utdött.

Varför säger dom att dom ska få det å funka för alla läsare då?
Dom riktar detta för alla konsumenter å skall därför bemöta all typ av kritik!

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Varför säger dom att dom ska få det å funka för alla läsare då?
Dom riktar detta för alla konsumenter å skall därför bemöta all typ av kritik!

Det finns väl "vanligt" folk som också vill ha sina saker sparade säkert eller? man kanske vill var helt 100 på att ens familjebilder är sparade på något som inte har lika stor chans att gå sönder som en hdd. Man kanske scannar in alla sina bilder lägger de på en sån här dvd och sedan lägger den i ett brandsäkert skåp. Det är väl bra att alla läsare kan ta dessa skivor.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jyhan:

Är det någon här som vet hur länge pressade skivor/köpes skivor håller? Dem borde ju hålla oändligt länge. Har aldrig hört talas om någon sådan som slutat fungera, förutom sönderrepade men det är en annan femma.

Vet faktiskt inte hur länge dom håller, men dessa M-discs borde hålla lika länge eftersom det är ungefär samma teknik. Man lagrar datan i ett fysiskt mönster på disken, genom att bränna gropar i ett lager, istället för att få lite bläck att andra färg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lille7:

Vet faktiskt inte hur länge dom håller, men dessa M-discs borde hålla lika länge eftersom det är ungefär samma teknik. Man lagrar datan i ett fysiskt mönster på disken, genom att bränna gropar i ett lager, istället för att få lite bläck att andra färg.

Ok på det viset, tack för svaret! Känns tryggt då man vet att dessa skivor alltid kommer att fungera för all och evig framtid så länge man inte repar dem.

Visste inte att pressade skivor hade samma teknik. Men det måste gå grymt fort att tillverka en pressad skiva.

Visa signatur

Jag tycker att konsoler är en bättre spelplattform än PC. Deal with it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Hehe. Äe men det kan vara positivt att det utvecklas mer beständiga lagringssätt så att man inte behöver byta lagringsmedium både när mediet i sig blir gammalt och när standarden blir utdaterad. Har man ett mer stabilt lagringsmedium så räcker det att flytta lagringen vid teknikskiften.

Jo iof men jag tror nog att jag håller mig till CD-och DVD-skivorna från Verbatims Azoserie. Kostar inte många kronor mer än andra skivor och håller säkert minst 20-30 år utan några större problem. Är det däremot mjukvara eller filer som bara ska användas tillfälligt så brukar jag lägga dem på billigare skivor istället.
http://se.wesellcd.dk/?page=products&product_id=338
http://se.wesellcd.dk/?page=products&product_id=84
http://se.wesellcd.dk/?page=products&product_id=265

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PerZerk:

Jo iof men jag tror nog att jag håller mig till CD-och DVD-skivorna från Verbatims Azoserie. Kostar inte många kronor mer än andra skivor och håller säkert minst 20-30 år utan några större problem. Är det däremot mjukvara eller filer som bara ska användas tillfälligt så brukar jag lägga dem på billigare skivor istället.
http://se.wesellcd.dk/?page=products&product_id=338
http://se.wesellcd.dk/?page=products&product_id=84
http://se.wesellcd.dk/?page=products&product_id=265

Aja. För hemanvändare tror jag inte heller att denna generation med nya DVDskivor skall slå igenom i stugorna.

Men... litar du verkligen på hembrända DVDskivor i 20-30 år? Risky ;).
Jag litar inte ens på att tryckta står sig mer än 20 år. Bra kvalité hembränt hade jag inte litat på mer än max 10 år. Sedan går säkerligen många att läsa även efter 20-30. Inte helt säkert så länge dock. Aja, vad vet jag.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jyhan:

Visste inte att pressade skivor hade samma teknik. Men det måste gå grymt fort att tillverka en pressad skiva.

Finns en bra artikel om det på Wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/CD_manufacturing