Projektarbete Gymnasie, förslag?

Permalänk
Medlem

Projektarbete Gymnasie, förslag?

Hej där Swec!

Nu äre såhär att till hösten drar tredje året på gymnasiet igång och det är dags för det obligatoriska projektarbetet.

Jag läser Data/IT linje med stora inslag av Multimedia (Webdesign, Fotomanipulering, Animering, Videoproduktionsteknik) och ska givetvis göra ett projektarbete baserat på det (som även är mina intressen.)

Saken är, jag har hittils kommit på två stycken möjliga projekt, men skulle se om någon har fler förslag.

Jag hade tänkt mig antigen fixa upp en Blogg med Recensioner och Rekommendationer (som många andra hemsidor gör idag) av datorkomponenter. Alltså fulla kompletta reviews.

Eller.

Ett arbete om folding. Där jag isåfall hade skrivit ett arbete om vad Folding är, vad det innebär, hur det går till och allt emellan, samt ha datorer som står och foldar under 3:e årets skolgång (om skolan tillåter mig ha igång datorerna näst intill 24/7 under hela årgången).

Saken är, att till båda dessa projekt behöver jag datorkomponenter som jag själv inte kan bekosta (vem har liksom råd att köpa in 10 processorer, 15 grafikkort, massa moderkort och sådana saker) och hade därför varit tvungen att leta sponsring.
Och jag vet inte hur givmilda datorkomponentsföretagen är när det gäller sponsring.

Vilket av mina två förslag tror ni hade varit störst chans att ge mig sponsring?

Samt, nu till trådens huvudämne.

Har ni några förslag på projektarbete för årskurs 3 i Gymnasiet?
Data/IT/Multimedia inspirerat.

Alla förslag blir jag glad för.

Tack på förhand

LETS BRAINSTORM

Permalänk
Medlem

Det kommer kanske låta lite taskigt men att blogga eller att skriva lite om folding och låta sina datorer köra det i tusentals timmar är ju knappast det man menar med projektarbetet. När man gör projekt så vill man uppnå vissa mål (planera) genomföra det, förbättra och avsluta det hela- vanligtvis med en slutprodukt eller/och skriva en rapport. Dina mål i den här fallet skulle vara:
Att skriva x antal blogg inlägg eller att få ihop x antal folding timmar vilket knappast känns som någonting på gymnasie nivå.
Du kanske kan tänka dig att lära dig att programera och skapa en Internet-sida istället?

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas_88:

Det kommer kanske låta lite taskigt men att blogga eller att skriva lite om folding och låta sina datorer köra det i tusentals timmar är ju knappast det man menar med projektarbetet. När man gör projekt så vill man uppnå vissa mål (planera) genomföra det, förbättra och avsluta det hela- vanligtvis med en slutprodukt eller/och skriva en rapport. Dina mål i den här fallet skulle vara:
Att skriva x antal blogg inlägg eller att få ihop x antal folding timmar vilket knappast känns som någonting på gymnasie nivå.
Du kanske kan tänka dig att lära dig att programera och skapa en Internet-sida istället?

Jag förstår dig, men saken är att jag har ju självklart tänkt som du.
I Folding fallet så hade slutprodukten varit ett pappersarbete med allt nerskrivet, rapporter å allt där emellan.
Slutprodukten med bloggfallet hade isåfall varit en blogg där datoranvändare kan vända sig för att ta reda på vad för komponenter de hade kunnat köpa för att uppfylla deras krav, t.ex.
Eftersom jag mer sökte efter förslag än konstruktriv kritik på det jag valt så valde jag att inte berätta det allt för noga om mina idéer

Programmera är inte min grej då jag hellre håller mig till det grafiska hållet.
Funderar på om man skulle göra någon kortfilm, antigen helanimerad eller riktiga footages med special effekter.

Du råkar inte ha någon idé förutom det du nämnt?

MVH

Permalänk
Avstängd

Nu är jag en riktig n00b på Multimedia och allt däromkring (lyckades få ett G----- i Webbdesign en gång i tiden), men ett tips är att ta något projekt där du får utveckla det du kan och lära dig något nytt. Det är ändå 100p (~100 h). Visst, rapportskrivande och redovisning ingår i den tiden men det är ändå många timmar som ska läggas ned på själva arbetet.

Anser du att bloggskrivande alternativt foldingarbete är utvecklande för dina multimediakunskaper, ta't. Annars så bör du välja något annat.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av partynikko:

Slutprodukten med bloggfallet hade isåfall varit en blogg där datoranvändare kan vända sig för att ta reda på vad för komponenter de hade kunnat köpa för att uppfylla deras krav, t.ex.
MVH

Det jag kan tänka mig är att eftersom du (hoppas) kommer att få massor av besökare från personer som behöver hjälp (underförstått att du syftar på individuell hjälp) så kommer du så småningom inse att för att klara av det så behöver du ett smidig system med standard svar och som är utvecklad på just frågor (data) du får. Sen kan du ju undra över vad du kan annars göra med all information du får in eller hur du ska utforma din "system" för att den ska passa för så många användare som möjligt och deras förfrågningar. Då skapar du nåt vilket projektarbete går ut på- inte att skapa nåt som redan finns som att endast skriva in blogg tillägg utan för att utveckla ett visst ide.

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

En Android-app kanske?

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Ja, en app känns ju som något som skulle kunna vara aktuellt! Bara att spåna fram idéer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loaded:

En Android-app kanske?

Skrivet av sirnicke:

Ja, en app känns ju som något som skulle kunna vara aktuellt! Bara att spåna fram idéer

Låter som en rolig grej, men kan tillägga att jag valt bort alla ämnen som har med programmering och kod att göra då läraren var ett panthuvud rakt av, så jag håller mig till hårdvara inom datorer och multimedia/film :/

(Jag antar man behöver kunna programmering)

Permalänk
Skrivet av partynikko:

Låter som en rolig grej, men kan tillägga att jag valt bort alla ämnen som har med programmering och kod att göra då läraren var ett panthuvud rakt av, så jag håller mig till hårdvara inom datorer och multimedia/film :/

(Jag antar man behöver kunna programmering)

Du kan lära dig.

Annars finns ju Googles App Inventor, där du kan göra enklare appar.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av el_genius:

Du kan lära dig.

Annars finns ju Googles App Inventor, där du kan göra enklare appar.

Äre då som Visual Basics? ;p

Ska söka in på skola efteråt där det är arbetsprov som de tittar på.

Funderar på om man skulle ta det arbetsprovet och ha som projektarbete? ;P Om skolan tillåter det.

Permalänk

När du funderar på blogg, varför inte skriva om sökmotoroptimering/SEO?

Det är ett hett område just nu som växer. Det finns ett flertal företag som sysslar med detta som du säkert kan vända dig till. Det finns mycket information om det (forum, artiklar etc.) och Google tillhandahåller gratis verktyg som du kan experimentera i.

Du kan exemplevis sätta upp en blogg, mäta trafiken innan optimering och sedan jämföra efter optimering. Eller något liknande, du får spåna själv.

Permalänk
Medlem

Om jag får stjäla tråden lite. Jag ska som ts göra ett projektarbete. Jag hade däremot tänkt göra någonting i området matematik, eller eventuellt programmering.