Permalänk
Inaktiv

Frågor om i2500k

Hej!

Det är så att jag har börjat överklocka min processor. Jag har fått den till stadiga 4.1 Ghz och jag är nöjd med de. Men, nu kommer min fråga:

När en Intel i2500k är stock diverse 1.6Ghz-3.3Ghz då ändras även Vcore från 0.95-1.20 (Beroende på om man slö surfar eller gör något krävande). Det är ju någon sorts power-saving funktion. Nu när den är klockad 4.1Ghz så sjunker den i till hastigheter till 1.6ghz men Vcore stannar vid 1.244. Är det någon inställning i biosen som jag har missat?
Jag tycker nämligen att det är en bra funktion som bör användas, man sparar väl lite livslängd på processorn? Eller..? Rätta mig gärna om jag har fel.

Permalänk
Medlem

Låter märkligt, min gör inte gör så. Klockar du med offset mode (eller vad det kan tänkas heta på MSI-bord). Jag har hört att det inte är så bra för sandy bridge cpu:er att har konstant hög spänning inställt.

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Crucial 32GB (4x8192MB) CL8 1600MHz Ballistix Tactical | Intel Core i5 2500K @ 4,3 GHz | Noctua NH-D14 | GeForce GTX 970 | FD 1000W | Fractal Design Define R3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kingrags:

Låter märkligt, min gör inte gör så. Klockar du med offset mode (eller vad det kan tänkas heta på MSI-bord). Jag har hört att det inte är så bra för sandy bridge cpu:er att har konstant hög spänning inställt.

Hm vad är offset mode? Och finns det ens på msi p67 GD-55?

Permalänk
Medlem

Vet inte vad det heter på msi bord. Jag har 2 olika sätt att reglera spänningen till min CPU:

Auto (Kör CPU:n på standard VID tror jag, låg spänning/klock vid låg belastning)
Offset (Man bestämmer hur mycket spänningen skall avika från standard VID)
Fixed (Samma spänning hela tiden)

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Crucial 32GB (4x8192MB) CL8 1600MHz Ballistix Tactical | Intel Core i5 2500K @ 4,3 GHz | Noctua NH-D14 | GeForce GTX 970 | FD 1000W | Fractal Design Define R3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kingrags:

Vet inte vad det heter på msi bord. Jag har 2 olika sätt att reglera spänningen till min CPU:

Auto (Kör CPU:n på standard VID tror jag, låg spänning/klock vid låg belastning)
Offset (Man bestämmer hur mycket spänningen skall avika från standard VID)
Fixed (Samma spänning hela tiden)

Jag har bara Auto eller välja spänning själv :S, men har Vdroop control något att göra med de här?

Permalänk
Medlem

Har ingen aning... någon annan där ute som har ett msi-mobo som har svaret?

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Crucial 32GB (4x8192MB) CL8 1600MHz Ballistix Tactical | Intel Core i5 2500K @ 4,3 GHz | Noctua NH-D14 | GeForce GTX 970 | FD 1000W | Fractal Design Define R3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kingrags:

Har ingen aning... någon annan där ute som har ett msi-mobo som har svaret?

Jo de borde ju vara någon mer med MSI p67a GD-55..

Permalänk
Inaktiv

Alltså problemet är när processorn går ner i lägre hastighet (1.6ghz). Då följer inte Vcore med, den stannar på 1.220, eller ska de vara så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon152617:

Alltså problemet är när processorn går ner i lägre hastighet (1.6ghz). Då följer inte Vcore med, den stannar på 1.220, eller ska de vara så?

Beror på om du satt in spänning själv eller om du kör på auto.
Kör du auto så ska den sänka sig när CPUn slutar jobba, har du satt Vcore själv däremot så kommer den stanna runt samma oavsett load.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TiasE:

Beror på om du satt in spänning själv eller om du kör på auto.
Kör du auto så ska den sänka sig när CPUn slutar jobba, har du satt Vcore själv däremot så kommer den stanna runt samma oavsett load.

Hittar datorn själv då en Vcore som passar bra till 4.1 Ghz?
"Om jag sätter spänningen till auto"

Permalänk
Medlem

Tanken är att den ska fixa det själv ja. Det är säkert inte minsta tänkbara spänning men den brukar välja en spänning som funkar

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Crucial 32GB (4x8192MB) CL8 1600MHz Ballistix Tactical | Intel Core i5 2500K @ 4,3 GHz | Noctua NH-D14 | GeForce GTX 970 | FD 1000W | Fractal Design Define R3

Permalänk
Inaktiv

Men är alltså MSI brädorna så dåliga så att spänningen i idel på processorn inte hänger med ner när hastigheten/klocken gör det. Jag menar om alla andra kort kan få ner sin Vcore i Idel på sin processor så borde de ju vara lika på MSI's kort... Känns helt skumt eller är det en bios uppdatering som behövs? Jag flashade om biosen i april/maj till den nyaste då. Men är det värt att flasha om igen?

Permalänk
Inaktiv

Problemet när man kör auto på alla volt inställningar är att de blir så överdrivet mycket högre volt än vad de vanligtvis hade blivit om man väljer manuellt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon152617:

Problemet när man kör auto på alla volt inställningar är att de blir så överdrivet mycket högre volt än vad de vanligtvis hade blivit om man väljer manuellt..

Ja exakt så är det.
Kör du auto så får du en låg idle volt men en högre volt under load, bara välja själv vad du vill ha för du kan tyvärr inte få båda.
Själv ställer jag hellre in en fast volt som den kör med och då är det den som gäller oavsett idle eller full load. Sist jag körde auto så drog den upp Vcore över 1.6V och det kändes inte helt ok.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Inaktiv

Så det bästa är en fast volt med lägre volt? Påverkas livslängden mm?