Permalänk
Medlem

24h test frågor.

Tja!
Har precis fått hem mitt vattenkylnings paket från coolingstuff, inhandlat 1L batterivatten och slangklämmor och då undrar jag följande:

1. Måste man köra 24h test med allt insatt i datorn elr kan man bara sätta ihop allt på typ diskbänken och tjuvkoppla ett nätagg?
2. Om man kör testet med allt insatt i datorn, kan man fortfarande spela och så elr kan det hända nånting?

Tror det var allt, släng gärna in ett tips hur loopen kan se ut! Kör med CPU block, en 240 rad, en reservoar och en pump.

Mvh
/ Zoubiey

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk

Beror väl på om det är första testet eller ett längre läcktest. Verkar som en dum ide att köra grejerna med datorn på första gången. Å andra sidan måste du väl ändå plocka isär allt om du testar över diskhon först så det tappar poängen lite. Är väl vettigt att starta systemet och se att det verkar hålla med datorn urkopplas först och sedan gardera sig med lite papper och köra ett längre test. Och då borde det Max handla om droppar förutsatt att du kollar till det lite då och då så det borde vara lugnt att starta vid det laget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

1. Det är rätt svårt att bygga loopen på diskbänken när man t.ex. inte riktigt vet hur långa slangarna ska vara. Enklast är att koppla ihop den i datorn. Bygger man loopen lite smart så kan man plocka ut hela rasket ur lådan när den väl är korrekt ihopkopplad och sen köra läcktestet på diskbänken, men det orkade inte jag så jag läcktestade "på plats".
2. Jag rekommenderar att du inte har någon som helst ström inkopplad i datorn när du kör testet. Även om du är närvarande och snabb så kan det vara för sent om en droppe börjar rinna längs moderkortet från CPU blocket. Hur länge man ska läcktesta är väl en smaksak. Beror på hur otålig och riskbenägen man är. Jag körde pumpen över natten och datorn bäddad med toapapper innan jag startade den på riktigt. Den första timmen ska du nog vara närvarande och aktivt kolla om det läcker. Jag använde en variabel 12v strömadapter från Clas Ohlsson för att driva pumpen, men ett tjuvkopplat nätagg funkar också. Använd helst ett extra nätagg som som inte sitter i datorn eller plocka ut ditt vanliga nätagg helt och hållet. Om du råkar blöta ner och kortsluta ett inkopplat nätagg så kan det ta med sig sakerna som är anslutna.

Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware

Permalänk
Medlem
Skrivet av joppe_k:

1. Det är rätt svårt att bygga loopen på diskbänken när man t.ex. inte riktigt vet hur långa slangarna ska vara. Enklast är att koppla ihop den i datorn. Bygger man loopen lite smart så kan man plocka ut hela rasket ur lådan när den väl är korrekt ihopkopplad och sen köra läcktestet på diskbänken, men det orkade inte jag så jag läcktestade "på plats".
2. Jag rekommenderar att du inte har någon som helst ström inkopplad i datorn när du kör testet. Även om du är närvarande och snabb så kan det vara för sent om en droppe börjar rinna längs moderkortet från CPU blocket. Hur länge man ska läcktesta är väl en smaksak. Beror på hur otålig och riskbenägen man är. Jag körde pumpen över natten och datorn bäddad med toapapper innan jag startade den på riktigt. Den första timmen ska du nog vara närvarande och aktivt kolla om det läcker. Jag använde en variabel 12v strömadapter från Clas Ohlsson för att driva pumpen, men ett tjuvkopplat nätagg funkar också. Använd helst ett extra nätagg som som inte sitter i datorn eller plocka ut ditt vanliga nätagg helt och hållet. Om du råkar blöta ner och kortsluta ett inkopplat nätagg så kan det ta med sig sakerna som är anslutna.

Ska nog köra det på diskbänken men måste blocket vara på moderkortet då elr?
Och ska man köra på plats, måste man koppla ström till typ moderkort och sånt då?

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoubiey:

Ska nog köra det på diskbänken men måste blocket vara på moderkortet då elr?
Och ska man köra på plats, måste man koppla ström till typ moderkort och sånt då?

Nej, om du ska köra på plats så ska du inte ha ström till något i datorn förutom pumpen. Se till och med till att dra ur den från väggen så att moderkortet garanterat inte har spänning. Mitt tips är nog att bygga på plats. Du har ju tillfälle att koppla och kolla allt noga innan du fyller på och börjar lufta och läcktesta systemet. Är ganska riskfritt om du inte har ström någonstans och är noggrann.

Jag har inte provat att plocka ur en byggd vattenkylning själv, så jag kan inte säga så mycket om det men misstänker att det kan bli lite meckigt. Du får nog montera allting precis som ovan (fast kanske utan kylpasta på blocket och med skyddfilmen kvar) fram till punkten då du ska fylla på. Sen skruva loss allt, försiktigt lyfta ut loopen och ta den till diskbänken och testa där. Om sen allt verkar bra, flytta tillbaka, montera blocket på riktigt och göra en sista läcktest igen så att inte nån slang började läcka när du flyttade tillbaka den. Jag skulle nog rekommendera att köra med ett strömlöst system och kökspapper. Jag läste den här guiden innan jag byggde min:
http://www.clunk.org.uk/forums/water-cooling/33772-water-cool...

Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware

Permalänk
Medlem
Skrivet av joppe_k:

Nej, om du ska köra på plats så ska du inte ha ström till något i datorn förutom pumpen. Se till och med till att dra ur den från väggen så att moderkortet garanterat inte har spänning. Mitt tips är nog att bygga på plats. Du har ju tillfälle att koppla och kolla allt noga innan du fyller på och börjar lufta och läcktesta systemet. Är ganska riskfritt om du inte har ström någonstans och är noggrann.

Jag har inte provat att plocka ur en byggd vattenkylning själv, så jag kan inte säga så mycket om det men misstänker att det kan bli lite meckigt. Du får nog montera allting precis som ovan (fast kanske utan kylpasta på blocket och med skyddfilmen kvar) fram till punkten då du ska fylla på. Sen skruva loss allt, försiktigt lyfta ut loopen och ta den till diskbänken och testa där. Om sen allt verkar bra, flytta tillbaka, montera blocket på riktigt och göra en sista läcktest igen så att inte nån slang började läcka när du flyttade tillbaka den. Jag skulle nog rekommendera att köra med ett strömlöst system och kökspapper. Jag läste den här guiden innan jag byggde min:
http://www.clunk.org.uk/forums/water-cooling/33772-water-cool...

Tack för guiden, tror mer på att bygga det på plats nu! Ska läsa den där medans jag håller på så önska mig lycka till för jag börjar nu!

Mvh
/Zoubiey

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk
Medlem

Kan säga hur det gick..
Tappade CPUn i golvet så blev att fara och köpa en ny så där rök 1000 typ direkt.
Skruvarna till radiatorn passade inte till chassit (för stora hål på chassit)
Efter allt det var fixad skulle jag börja krångla med pumpen och då märker jag att jag inte har någon ström till den (behöver förmodligen en adapter)
Då orkade jag inge mer så packade ihop skiten och var sugen på att skicka tillbaka det men ska försöka sen igen då farsan har tid att hjälpa lite och i värsta fall får jag hitta nån som bor i närheten och kan hjälpa

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoubiey:

Kan säga hur det gick..
Tappade CPUn i golvet så blev att fara och köpa en ny så där rök 1000 typ direkt.
Skruvarna till radiatorn passade inte till chassit (för stora hål på chassit)
Efter allt det var fixad skulle jag börja krångla med pumpen och då märker jag att jag inte har någon ström till den (behöver förmodligen en adapter)
Då orkade jag inge mer så packade ihop skiten och var sugen på att skicka tillbaka det men ska försöka sen igen då farsan har tid att hjälpa lite och i värsta fall får jag hitta nån som bor i närheten och kan hjälpa

Ajdå. Låter ju inte så bra. Ja, det är bra om man tar det piano när man jonglerar processors och andra dyrbarheter.

Det du behöver för att driva pumpen från nätagget är förmodligen en sån här. Är som tur är billiga.
http://www.webhallen.com/hardvara/20694-deltaco_4_till_3pin_a...
När det är läcktestat och klart kan du också försöka driva den från moderkortet om du vill styra varvtalet, men det kan vara lite riskabelt då pumpen drar ganska mycket effekt jämför med en fläkt. Bäst är nog en rejäl fläktkontroller samt att ta strömmen från nätagget. Du hade en DCP 4.0, eller hur?

Angående radiatorskruvarna. De använder M3 gängning eller hur? Ja, det blir rätt små skruvskallar då. Några M3 brickor löser dock det enkelt. En sak att tänka på är att en M3 gänga är ganska klen, så var försiktig när du skruvar i dem så att du inte trasar sönder gängningen. Var också försiktig med långa skruvar eftersom de flesta radiatorer inte har något skydd mot att dra in dem för långt in bland flänsarna och i värsta fall punktera radiatorn. Mät noggrant längden på skruvarna så att de bara når max 5 mm in i radiatorn. Använd några extra brickor om du behöver korta dem en mm eller två.

Lycka till med bygget nu och ta det bara lugnt så ska du se att det går bra!

Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware

Permalänk
Medlem
Skrivet av joppe_k:

Ajdå. Låter ju inte så bra. Ja, det är bra om man tar det piano när man jonglerar processors och andra dyrbarheter.

Det du behöver för att driva pumpen från nätagget är förmodligen en sån här. Är som tur är billiga.
http://www.webhallen.com/hardvara/20694-deltaco_4_till_3pin_a...
När det är läcktestat och klart kan du också försöka driva den från moderkortet om du vill styra varvtalet, men det kan vara lite riskabelt då pumpen drar ganska mycket effekt jämför med en fläkt. Bäst är nog en rejäl fläktkontroller samt att ta strömmen från nätagget. Du hade en DCP 4.0, eller hur?

Angående radiatorskruvarna. De använder M3 gängning eller hur? Ja, det blir rätt små skruvskallar då. Några M3 brickor löser dock det enkelt. En sak att tänka på är att en M3 gänga är ganska klen, så var försiktig när du skruvar i dem så att du inte trasar sönder gängningen. Var också försiktig med långa skruvar eftersom de flesta radiatorer inte har något skydd mot att dra in dem för långt in bland flänsarna och i värsta fall punktera radiatorn. Mät noggrant längden på skruvarna så att de bara når max 5 mm in i radiatorn. Använd några extra brickor om du behöver korta dem en mm eller två.

Lycka till med bygget nu och ta det bara lugnt så ska du se att det går bra!

Har en Phobya DC12-220 pump för DCP 2.0 var slut då jag beställde. Och adaptern du länka kommer inte att funka tyvärr för strömsladden till pumpen är en liten 3pin, alltså fläkt varianten

Tror dom använder M3, är inte så haj på skruvar men vi ska nog ordna det på något vänster men tror jag måste skicka tillbaka radiatorn för det var en skada på en fläns (ser ut som det iaf), kan ta kort om det behövs så jag vet vad jag ska göra med den och den här radiatorn har inget skydd så är extra noga på skruvarna.

Får se hur allt detta blir, är mest rädd för läcktestet. Tack för alla svar!

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoubiey:

Har en Phobya DC12-220 pump för DCP 2.0 var slut då jag beställde. Och adaptern du länka kommer inte att funka tyvärr för strömsladden till pumpen är en liten 3pin, alltså fläkt varianten

Tror dom använder M3, är inte så haj på skruvar men vi ska nog ordna det på något vänster men tror jag måste skicka tillbaka radiatorn för det var en skada på en fläns (ser ut som det iaf), kan ta kort om det behövs så jag vet vad jag ska göra med den och den här radiatorn har inget skydd så är extra noga på skruvarna.

Får se hur allt detta blir, är mest rädd för läcktestet. Tack för alla svar!

Aha. Det var så det var. Phobya 220 är ju exakt samma pump som DCP 2.2. De drar inte så mycket effekt 6 W eller nåt sånt på 12 V?

Du har rätt. Adaptern kommer inte att passa. Jag tittade lite för slarvigt. Tror dock att den här skulle funka om du vill driva pumpen från ett nätaggregat:
www.webhallen.com/hardvara/21417-zalman_multiconnector

Det är nog inte helt ovanligt att några av flänsarna på radiation är lite böjda. Min radiator hade också några som inte var perfekta. De är rätt mjuka och böjs lätt bara av att man hanterar dem lite oförsiktigt. Huvudsaken är att ingen av de kanaler som flänsarna sitter mellan är trasiga.

Just det, kom på en sak: det brukar vara rekommenderat att man sköljer ur radiatorn innan man monterar den eftersom de kan innehålla lite skräp från tillverkningen som du inte vill ha i loopen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware

Permalänk
Medlem
Skrivet av joppe_k:

Aha. Det var så det var. Phobya 220 är ju exakt samma pump som DCP 2.2. De drar inte så mycket effekt 6 W eller nåt sånt på 12 V?

Du har rätt. Adaptern kommer inte att passa. Jag tittade lite för slarvigt. Tror dock att den här skulle funka om du vill driva pumpen från ett nätaggregat:
www.webhallen.com/hardvara/21417-zalman_multiconnector

Det är nog inte helt ovanligt att några av flänsarna på radiation är lite böjda. Min radiator hade också några som inte var perfekta. De är rätt mjuka och böjs lätt bara av att man hanterar dem lite oförsiktigt. Huvudsaken är att ingen av de kanaler som flänsarna sitter mellan är trasiga.

Just det, kom på en sak: det brukar vara rekommenderat att man sköljer ur radiatorn innan man monterar den eftersom de kan innehålla lite skräp från tillverkningen som du inte vill ha i loopen.

Skickades från m.sweclockers.com

Tackar! Den där addaptern funkar perfa, ska beställa den så fort som möjligt
Och jo, ska skölja ur den, hörde det skramla lite som nå grus aktigt så.
Får sen när jag ska försöka nästa gång, förmodligen nästa helg tror jag!

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet