Ny USB-specifikation kan leverera 100 W

Permalänk
Sötast
Skrivet av Lonefox:

Sedan kan man (dessvärre) göra som jag....
Prova kablarna i butiken och se vilka skillnader det blir.....
Det FINNS en anledning till varför jag gillar Audio/CinemaQuest

Utav rent intresse, vad var det för kabel du tittade på/"med" ?

Permalänk

Man skulle kanske kunna tänka sig en "powerUSB" hubb som har kraftigare nätdel som kopplas i väggen då. Eller varför inte göra om alla 220-230v uttag till USB.... sen ha en central dator som både övervakar förbrukning och info från tex dammsugaren eller hårtorken.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Skrivet av Albinfiskare:

Man skulle kanske kunna tänka sig en "powerUSB" hubb som har kraftigare nätdel som kopplas i väggen då. Eller varför inte göra om alla 220-230v uttag till USB.... sen ha en central dator som både övervakar förbrukning och info från tex dammsugaren eller hårtorken.

http://2.bp.blogspot.com/_mwPSX_l5CRQ/TMl3dB_dRhI/AAAAAAAAA5g...

En hårtork drar mer än 100W, det kan jag lova dig.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem

100W är väl inte så mycket! Två glödlampor typ!

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Låter ju livsfarligt, detta. Men det är klart kul om alla tillbehör kan drivas via sin usb-sladd i framtiden.

Räcker med ~30mA för att stanna hjärtat. Som tur är så leder inte kroppen så väldigt bra, därför behöver vi komma upp i betydligt högre spänningar innan det är någon fara annars skulle man stendö av vanligt batteri.
Eller tänkte du på brandfaran pga smälta usbkablar.

Skrivet av Vlademil:

100W är väl inte så mycket! Två glödlampor typ!

20A på 5V, 8.3A på 12V. vägguttagen är normal avsäkrade på 10A

Skrivet av Allexz:

Utav rent intresse, vad var det för kabel du tittade på/"med" ?

Pleeease dont go there!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Spisplatta, knappast.

Spisplattor har normalt uppemot 1000-1500W.

var väl ett skämt...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

6-pin PCIe adapterkabel har 2 st molexkontakter, och 6-pin PCIe är specificerad till 75W, dvs 37,5W per molex. 37,5W vid 12V är lite drygt 3 Ampere.

Jag hoppas du inte är elektriker.

Visa signatur

AMD, valet för dig som är fattig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

20A på 5V, 8.3A på 12V. vägguttagen är normal avsäkrade på 10A

Ja för 230/400V.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Ja för 230/400V.

Ja men ström är ström o spänning är spänning. 100w är mycket vid låga spänningar.

Permalänk
Medlem

20A i de små trådarna? Huja mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Jag ser det primära användningsområdet att driva skärmen. Förr i tiden (sent 80tal) så hade iaf macar en kontakt från datorns nätagg till skärmen så man endast hade en kontakt till väggen och man inte behövde bry sig om att stänga av skärmen.

Vill minnas att det var vanligt bland AT-agg?

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Ja men ström är ström o spänning är spänning. 100w är mycket vid låga spänningar.

Ja men jag ser fortfarande inte poängen till det du skrev.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte ström sådär superbra; är det inte så att kablar är skyddade för att inte avge elektromagnetisk strålning? Blir det inte problem då om man då ökar till 100w i en usb-kabel? Eller är de tillräckligt skyddade ändå?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Anonymoose:

Jag hoppas du inte är elektriker.

Varför då?

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

ÄNTLIGEN!

Visst, Gigabyte har ju haft sin "3x power" ett tag, men det rör sig väl ändå bara om max 15W så vitt jag minns, och så vitt jag vet finns det inte en enda extern 3,5"-disk på marknaden som enbart drar ström via usb-kabel?

Ok, eSATAp finns ju också, men inte särskilt spridd standard och sist jag kollade var expansionskorten med dessa kontakter svindyra.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xburk:

Vill minnas att det var vanligt bland AT-agg?

Det stämmer, med IEC-kontakt. Men jag antar att det var parallellkopplat, och inte gick via nätagget. Det var ganska smidigt iaf.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redstar:

Jag fattar inte ström sådär superbra; är det inte så att kablar är skyddade för att inte avge elektromagnetisk strålning? Blir det inte problem då om man då ökar till 100w i en usb-kabel? Eller är de tillräckligt skyddade ändå?

Skickades från m.sweclockers.com

Eftersom det är likström så blir det ett statiskt magnetfält, som knappast behöver skärmas annat än rent elektriskt, så det är ingen fara.

Däremot bör inte de elektriska ledarna vara för tunna, så att kabeln smälter vid höga strömstyrkor.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusB:

Vilket är en självklarhet. Att höja spänningen är troligtvis inget man kommer att göra, pga dem förluster det innebär att höja spänningen när nätagget bara levererar 12v. Visst finns möjligheten att få ut 24v genom att använda en (i förhållande till 12v) negativ potential (-12v från nätagget) men det medför även detta sina problem.

Borde inte vara några större problem att göra en USB-kontakt kompatibel för 20A, men det kommer också innebära rätt så mycket massivare pinnar - vilket i sin tur kan resultera i problem med bakåtkompabilitet och tillverkningskostnader. Massiva kopparpinnar på runt 2.5mm^2 borde vara mer än tillräckligt för att leverera 20A@5v, 1.5mm^2 borde fungera det med - utan att ställa till för stora problem med värme.

Men hur som helst så var inte min poäng med inlägget att poängtera varenda liten pinal som man kommer att behöva åtgärda för att få detta att fungera, utan främst att det är härligt att dyker upp lite vettigare alternativ för extern strömförsörjning och att USB kan vara ett alternativ med de nya specifikationerna.

Nej och dessutom så är verkningsgraden för en oisolerad step-up klart över 90% så det är inte några som helst problem. Det finns bara en väg och det är att höja spänning - kontakter för 20A är stora och grova, det är enkel fysik. Titta på PoE så ser du var man får ideerna ifrån - oki, nu är PoE ännu mer begränsat eftersom kablarna är längre och rätt tunna, men det är den vägen man går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det stämmer, med IEC-kontakt. Men jag antar att det var parallellkopplat, och inte gick via nätagget. Det var ganska smidigt iaf.

Varför i helsike har de slutat med detta egentligen? Vi borde skapa en facebook-grupp!!

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Tänk er att ladda sin laptop på en annan laptop som har 100W USB

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av agitax:

Tänk er att ladda sin laptop på en annan laptop som har 100W USB

Skickades från m.sweclockers.com

The computer centipede!

Permalänk
Medlem

Då kan jag äntligen använda min hemma gjorda USB-fläkt till fullo <3

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk
Medlem

Troll science <3

Visa signatur

Games!

Permalänk
Antielefant
Skrivet av F.Krueger:

The computer centipede!

Inte bara skärmar man kör i en daisy chain i framtiden då

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av el_genius:

En hårtork drar mer än 100W, det kan jag lova dig.

Som du märkte spånade jag ur en del... jag menade, varför nöja sig med 100w? lika bra att kräma på när man ändå är igång.

Ersätt alla kontakter med usb!

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Varför i helsike har de slutat med detta egentligen? Vi borde skapa en facebook-grupp!!

Vad ska den heta "Tillbaka med IEC-skärmarna"?

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusB:

Vilket är en självklarhet. Att höja spänningen är troligtvis inget man kommer att göra, pga dem förluster det innebär att höja spänningen när nätagget bara levererar 12v. Visst finns möjligheten att få ut 24v genom att använda en (i förhållande till 12v) negativ potential (-12v från nätagget) men det medför även detta sina problem.

Borde inte vara några större problem att göra en USB-kontakt kompatibel för 20A, men det kommer också innebära rätt så mycket massivare pinnar - vilket i sin tur kan resultera i problem med bakåtkompabilitet och tillverkningskostnader. Massiva kopparpinnar på runt 2.5mm^2 borde vara mer än tillräckligt för att leverera 20A@5v, 1.5mm^2 borde fungera det med - utan att ställa till för stora problem med värme.

Men hur som helst så var inte min poäng med inlägget att poängtera varenda liten pinal som man kommer att behöva åtgärda för att få detta att fungera, utan främst att det är härligt att dyker upp lite vettigare alternativ för extern strömförsörjning och att USB kan vara ett alternativ med de nya specifikationerna.

1,5mm^2 räcker inte på långa vägar.
1,5 är vanlig skarvsladd, max 10A.
För 20A behövs alltså ca 3mm^2, så påståendet att det ska kunna köras via befintliga kablar stämmer knappast.

Visst att transformera upp spänningen för att utnyttja tunnare kablar skulle kanske funka, men risken för kortslutningar eller stötar ökar naturligtvis. För att använda befintliga kontaktdon så gäller nog ett tak på omkring 2A, och tvivlar på att 200V är ett säkert alternativ.

Tror inte ett dyft på denna idé.
I sluteänden så ska man ju dessutom ha ett nätagg som ska ha en 100W buffert per usb. Kul att släpa på det nätagget till sin bärbara dator där dagens nätagg ligger på mellan 50W och 120W...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Skrivet av SpaceMan:

1,5mm^2 räcker inte på långa vägar.
1,5 är vanlig skarvsladd, max 10A.
För 20A behövs alltså ca 3mm^2, så påståendet att det ska kunna köras via befintliga kablar stämmer knappast.

Visst att transformera upp spänningen för att utnyttja tunnare kablar skulle kanske funka, men risken för kortslutningar eller stötar ökar naturligtvis. För att använda befintliga kontaktdon så gäller nog ett tak på omkring 2A, och tvivlar på att 200V är ett säkert alternativ.

Tror inte ett dyft på denna idé.
I sluteänden så ska man ju dessutom ha ett nätagg som ska ha en 100W buffert per usb. Kul att släpa på det nätagget till sin bärbara dator där dagens nätagg ligger på mellan 50W och 120W...

Skickades från m.sweclockers.com

Fast det blir väl 100W/2A=50V? 400W blir svårt för en dator att leverera.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceMan:

1,5mm^2 räcker inte på långa vägar.
1,5 är vanlig skarvsladd, max 10A.
För 20A behövs alltså ca 3mm^2, så påståendet att det ska kunna köras via befintliga kablar stämmer knappast.

Visst att transformera upp spänningen för att utnyttja tunnare kablar skulle kanske funka, men risken för kortslutningar eller stötar ökar naturligtvis. För att använda befintliga kontaktdon så gäller nog ett tak på omkring 2A, och tvivlar på att 200V är ett säkert alternativ.

Tror inte ett dyft på denna idé.
I sluteänden så ska man ju dessutom ha ett nätagg som ska ha en 100W buffert per usb. Kul att släpa på det nätagget till sin bärbara dator där dagens nätagg ligger på mellan 50W och 120W...

Skickades från m.sweclockers.com

Först och främst talar jag inte om vad säkerhetsföreskrifter säger om kablar i väggar eller om kablar överhuvudtaget(!), för det andra så tar jag inte ens med säkerhetsföreskrifter i mina beräkningar alls - jag pratar om vad ledarna i eventuella kontaktdon är kapabla till, utan att brinna upp eller bli farligt varma(andra saker brinner upp).

Att säkerhetsföreskrifterna säger en sak det förstår väl dem flesta och att man måste följa dessa är även detta en självklarhet, men här förutsätter jag att vi spekulerar vitt och brett om vad som faktiskt är möjligt att göra och vad som krävs för att utföra detta - inte om eventuella säkerhetsföreskrifter kan sätta eventuella krokben för planerna.

För rent krasst så kan vi ju sitta och spekulera kring detta i evighet. Vi vet inte om det är på tal om nya kontakter för USB, ny spänning, helt ny standard eller ens om det pratas om andra eventuella restriktioner - som tex: 100w per kontroller, med max 20w per kontakt.

Det vi inte vet, det vet vi inte. Finns ingen anledning att spekulera kring vad eventuella säkerhetsföreskrifter kan ha och säga om sakerna innan vi vet mer om vad de nya USB-specifikationerna säger.

Permalänk
Medlem

Det är väl detta som man funderar över & som diskuteras.

Citat:

100 W via samma kablar och kontakter som används i dagsläget – fullt bakåtkompatibelt med USB 2.0 och 3.0.

Spekulationer o diskussioner kring nya, ej befintliga "tekniker" är väl halva vitsen med ett forum som detta.