Ska jag ha hårddiskarna vilandes eller snurrande? (Win7)

Permalänk
Inaktiv

Ska jag ha hårddiskarna vilandes eller snurrande? (Win7)

När man väljer "Power Options" i Win 7 så kan välja att diskarna aldrig går i viloläge. Är detta nyttigt för diskarna eller är det dåligt i det långa loppet? Jag blir mäkta irriterad när jag jag försöker bläddra i diskarna när de är i ett viloläge och då de måste spinna upp igen för att användas.

Nu kör jag två st WD Green 2TB EARS versionen och en WD RE4 1TB. Green versionerna är ju gjorde för att varva ner och spara ström men då jag avaktiverat viloläget så spinner det konstant så länge datorn är på.

Vad är erat tycke i denna fråga?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kör med detta på och visst tar det några sekunder, men det är det värt för lådan blir ännu tystare.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

själv kör jag alltid med detta viloläge avstängt eftersom att diskarna brukar vara upp och ner hela tiden om jag har de på.
alltså att diskarna stängs av o sedan sätt de på direkt efteråt

Visa signatur

"Med datorer kan man lösa problem
man inte hade tidigare" anonym

Permalänk
Medlem

Använder det inte heller, hade man kunna sätta detta på diskarna individuellt så hade jag använt det på vissa diskar, men går ju inte, så dom får spinna 24/7.
Men planerar att minska antal diskar i dator och lägga dom på större NAS istället, det mesta är ju ändå bara lagring.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300