Permalänk
Medlem

Lappa renoverar lägenhet.

Tänkte starta en tråd angående renoveringen av min lägenhet. Precis införskaffat mig den och tänkte rusta upp den innan jag flyttar in. Tänkte börja med vardagsrum, hall och sovrum så länge. Köket tänkte jag riva och bygga nytt under hösten.

Tyvärr inga förebilder, men ni får tro mig när jag skriver FULT

Här har rivningen av tapet börjat ta form, observera den blåa "s" bården högst upp mot tak, tapeten var i övrigt vitmålad med väldigt kraftig struktur i. Även lister har börjat försvinna i detta skede.

här är nästan rivningen klar i vardagsrummet. Observera kabeln som hänger i hörnet, den är till dom tre hålen i väggen alá com hem. Den satt fastspikad i hörnet och var övermålad så den får skrapas rent med kniv eller nått, jävla pillande framför mig för att få den ren igen iaf.

Skulle ta loss denna lilla listbit, runt en dm lång. se hur hörnet och väggen blev, spiken var ju lika lång som listen själv. inte riktig betong heller, mjuk putts bara eller liknande.

Hittade vart telefonledningen gick in i lägenheten och det var bara förlängt med "sockerbitar" så skruvade loss kablarna som fortsatte ut i lägenheten så nu kan jag riva mina fem (!) telefonjack i mitt två rum och kök, två av dessa jackfinns i sovrummet. Varför två där?

Skulle börja riva dörrkarmen för ska bara ha foder runt om, tycker det är fult med dörrkarm om man ingen dörr tänker ha. Hur som helst så sitter det inte några karmskruv här inte utan det är spikat ordentligt. Sätter kobenet i karmen och börjar bända, vad händer då? jo putts och allt som är följer med och väggen trasas. Så i morgon blir det att köpa en tigersåg och såga ner karmen i bitar så blir det nog lättare. Ni kan se nederst på bilden hålet mellan karm och vägg, där syns det tydligast.

Det mesta av tapeten (yttersta lagret) är borta i hallen. Bara golvlisterna och garderober kvar.

Har börjat riva lite på garderoberna men orkade inte mer så får rivas mer i morgon. då har jag ju även elverktyg att leka med

UPPDATERING!

Stack iväg och handlade lite grejer, glömde så klart lite småsaker som jag får hämta idag, pensel bland annat, kniv med mera.

Fick börja med att städa upp, blir stressad av arbeta i en sophög. Nu är det dags att leka med maskinen som finns i lådan längst bort

Nu ska skiten bort, räcker det inte med koben så står det knappast emot detta. Någon sa tidigare något om att man klarar sig bra med en fogsvans (vanlig såg), men det tar tid och är inte lika roligt.

Nu gick det mycket lättare och väggen trasades inte lika mycket.

Borta

Kökskarmen fick stryka med den också. lyckades behålla tröskeln också då den var i samma höjd som de båda golven. perfekt sen när jag lägger nytt golv.

Före tigersåg.

Efter tigersåg.

Det blev visst ett hål där garderoberna stod innan. Höjdskillnaden mot övriga golvet är en cm och det går inte när jag ska lägga nytt golv. Ska lägga dit en mdf skiva eller liknande, bara jag får något stöd till nya golvet. Garderoberna kanske har delar som passar

Suck...

Originalgolvet täckt och klart. Riktigt trägolv så vill inte förstöra det med målarfärg även om jag tänker lägga nytt golv ovanpå.

Bjuder på en bild på gården i mörkret också, tyvärr är kameran dålig.

UPPDATERING

Fick köpa nya grejer, fortfarande en arbetsbänk kvar att montera.

Lika bra att köpa riktiga leksaker. Blir bara tokig på halvfabrikat. Kapade av 5 mm på kanten av en meter lång bräda. inga problem att hålla de 5 mm hela metern ut.

Hålet där den gamla tröskeln satt är nu fixat så jag kan lägga nytt golv utan problem.

Fixade även hålet där garderoberna stod innan. Tog masonit skivorna från garderoberna och sågade till. måste bara fästa dom mot golvet. Kanske går att limma. Några tips? Kanske kan ligga löst än då. flyttar sig inte så väst mycket så kanske kan lägga golv uppe på det?

Har även lagat dörrposterna så pass så att hålen kommer döljas när jag sätter på foder runt om. Lagat med "husfix", betongliknande massa.

Hittade ett hål i väggen nära golvet. Detta hålet var lagat med en gammal bohusläningen från 8 december, (såg inget år tyvärr). Det bästa är att dom använt modellera för att täta det med Gick fortfarande att knåda den lite trotts att den var lite torr. Ser det framför mig hur fadern i huset går fram till sin unge och säger "ge hit dina leksaker, jag måste reparera väggarna i huset".

Hallen spacklad och lister borttagna.

Fick även spackla alla hål från spiken som höll garderoberna på plats. var spik gratis på 50 talet? Fick även spackla lite i taket.

Det var det för denna gången. Idag ska jag försöka få upp Väv på väggarna och måla alla taken.

UPPDATERING

Mer lagning fick jag göra. puts är väldigt känsligt har jag upptäckt.

Börjat slipa ner det värsta inför renoveringstapeten.

Mitt "tapetbord". måste köpa ett riktigt, speciellt sen när jag sätter riktig tapet.

Ett par våder färdigskurna.

Första våden sitter.

Klart i vardagsrummet. Nu ska det bara målas tak sen kan man äntligen börja sätta tapet och börja måla väggar Härligt.

Kompisen tyckte det behövde spacklas lite.

Sen behövde hon så klart en paus. Kommunalarbetare.

Aldrig satt tapeter innan och då får man självklart elskåp, hörn och element på samma gång. Sen att våden är en meter bred gör ju inte saken lättare.

UPPDATERING

klar med all renoveringstapet i hallen.

Taket påbörjat i hallen.

Fick höra att renoveringstapeten skulle skäras i hörnen så fixade till snyggare hörn.

Taket klart och grundning av väggarna i hallen påbörjad.

Fixar hörnen i vardagsrummet också. Väljer även att spackla här då det ska målas och inte tapetseras.

Golv.

Tapet.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Har man inte nog med jobb så skaffar man sig.

Visa signatur

» 01001100011011110110101101101001

» Bad wolf

Permalänk

Antar att det inte är en hyreslägenhet

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

Haha..

Hoppas du vet vad du har gett dig in på.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Du har en del jobb framför dig helt klart. Kom lindrigt undan med min bostadsrätt känner jag spontant när jag ser detta. Målade om köket och satte upp en ny fondvägg i sovrummet. Kämpa på så kommer det bli riktigt najs när du är färdig sedan.

Permalänk
Medlem

Du har en del att stå helt klart. Visst är det roligt med dörrar monterade pre 90 tal. Då var det spik all the way. Alltid lika roligt med lägenhetsväggar som inte är gips för det är jämt fem ton puts och lite sten. Angående dubbla tele i sovrum det är inte så att det var en pensionär som bodde där innan eller ? Dom har ju ibland såna där konstiga lampor kopplade i telefon jack som lyser/blinkar när det ringer.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Spännande tråd

Förstår om du kanske inte vill gå in på exakta kostnader, men de vore uppskattat från min sida.
Har själv en bostadsrätt och en del tankar och idéer

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Skrivet av Don_W:

Du har en del att stå helt klart. Visst är det roligt med dörrar monterade pre 90 tal. Då var det spik all the way. Alltid lika roligt med lägenhetsväggar som inte är gips för det är jämt fem ton puts och lite sten. Angående dubbla tele i sovrum det är inte så att det var en pensionär som bodde där innan eller ? Dom har ju ibland såna där konstiga lampor kopplade i telefon jack som lyser/blinkar när det ringer.

Kan även vara för evt personlarm. annars ett jack om varje sida om sängen

Satsa lite på Elen vet ja. Lite uttag och sånt behövs alltid! Blir redigt snyggt sen för du har ju väggarna öppna mer eller mindre.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedFLip:

Spännande tråd

Förstår om du kanske inte vill gå in på exakta kostnader, men de vore uppskattat från min sida.
Har själv en bostadsrätt och en del tankar och idéer

Uppskatta kostnader för byggnationer är mitt jobb nåt särskilt du undrar över ?

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Tanken att kanske ta ett rum i taget har inte slagit dig?

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedFLip:

Spännande tråd

Förstår om du kanske inte vill gå in på exakta kostnader, men de vore uppskattat från min sida.
Har själv en bostadsrätt och en del tankar och idéer

Hittills har det inte kostat mig något större, rivningen är ju gratis nästan men kan slänga ut lite kostnader framöver.

Skrivet av -=FULLMOON=-:

Kan även vara för evt personlarm. annars ett jack om varje sida om sängen

Satsa lite på Elen vet ja. Lite uttag och sånt behövs alltid! Blir redigt snyggt sen för du har ju väggarna öppna mer eller mindre.

En kompis är elektriker så han får jorda lägenheten och de uttag som finns klarar jag mig nog på. Det har dragits extra kablar till nya uttag och då går kabeln på utsida vägg längst med golvlist. Kommer nog nöjja mig så, orkar inte bila upp spår i väggen för att ordna det, någon måtta får det vara på det

Skrivet av Halogen:

Tanken att kanske ta ett rum i taget har inte slagit dig?

Det är ju bara två rum?

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk

Spännande! Jag kommer följa den här tråden iaf!

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk

Det låter bra!

Jag antar att han tänkte byte ut befintligt kablage om lägenheten är gammal så kan det vara så att kablar är av alu/tenn och att isoleringen flagnat + Att kopplings dosor och kontakter brukar vara rätt jävliga på äldre hus.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

tureborg eller?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Det låter bra!

Jag antar att han tänkte byte ut befintligt kablage om lägenheten är gammal så kan det vara så att kablar är av alu/tenn och att isoleringen flagnat + Att kopplings dosor och kontakter brukar vara rätt jävliga på äldre hus.

Bytte strömbrytare hemma hos min moster. 60-70-talshus.
Ledningarna var i koppar, men isoleringen var livsfarlig. Kunde inte göra något så det var bara att hålla fast den gamla isoleringen med eltejp

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Musikälskare

Vilket jättejobb

Lycka till! ^^

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Skrivet av anton_mjor:

Bytte strömbrytare hemma hos min moster. 60-70-talshus.
Ledningarna var i koppar, men isoleringen var livsfarlig. Kunde inte göra något så det var bara att hålla fast den gamla isoleringen med eltejp

Det där låter rent livsfarligt

Skulle rätt omgående byta ut kablar och installera någon Automatsäkring och JFB.. Gängsäkringar är rätt långsamma av sig.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fractaldesign:

tureborg eller?

Haha, nej. Söder.

Fått gjort lite idag men orkar inte lägga upp allt ikväll, är för trött, men en eller två smakprover bjuder jag på.

Införskaffade hängslen så att byxorna inte hasar ner hela tiden och för att se riktigt cool ut.

Garderoberna rök också idag. här är en bild på det. fler bilder får ni i morgon.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Gött ser ut som när jag rev min lägenhet! Började för 2 år sedan. Jag är inte klar än.

Jag rev dock upp hela golven också där det bara var reglar och grus under. Det är lätt att tröttna på skiten och göra det någon annan dag vilket lätt och snabbt blir till månader^^ Samtidigt blir det tuffare att få något gjort när ekonomin tryter också. Det är ju som du skrev lätt och billigt att riva men sedan kostar det pengar. Men det är riktigt kul så länge man har motivation! En tråd som denna skapar ju också lite press som också det är bra att ha!

Håller föresten med dig angående dörrkarmen. Men du klarar lätt att såga av den med en vanlig fogsvans!

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Det där låter rent livsfarligt

Skulle rätt omgående byta ut kablar och installera någon Automatsäkring och JFB.. Gängsäkringar är rätt långsamma av sig.

Hyreslägenhet som dessutom inte var min
Ägaren hade faktiskt bytt proppskåpet mot dvärgbrytare

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Det där låter rent livsfarligt

Skulle rätt omgående byta ut kablar och installera någon Automatsäkring och JFB.. Gängsäkringar är rätt långsamma av sig.

Det är inget fel på gängsäkringar. Just pga att de är lite tröga tål de ju små fel som inte farliga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lappa:

Haha, nej. Söder.

Fått gjort lite idag men orkar inte lägga upp allt ikväll, är för trött, men en eller två smakprover bjuder jag på.

Införskaffade hängslen så att byxorna inte hasar ner hela tiden och för att se riktigt cool ut.
http://forumbilder.se/images/a922011111918fc73.jpg

Garderoberna rök också idag. här är en bild på det. fler bilder får ni i morgon.
http://forumbilder.se/images/82220111122578eff.jpg

Kickass Hängslebyxor is the shit när man håller på med byggjobb

Permalänk
Medlem

Bilder uppdaterade i min första post.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

skön stil att bara riva ned ALLT. hoppas motivationen håller i sig. sett några som gjort sådär utan att bli klara, sett andra som lyckats väldigt bra oxå som tex min bror som byggde om hela källar/garage våningen till 3 st fina rum med badrum och andra bekvämligheter. han sågade även hål i taket och satte in en trappa från övervåningen. har tagit honom lite över ett år men snart är han klar.
han har iofsig haft en väldigt bra motivering och det är att han fått en dotter.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

skön stil att bara riva ned ALLT. hoppas motivationen håller i sig. sett några som gjort sådär utan att bli klara, sett andra som lyckats väldigt bra oxå som tex min bror som byggde om hela källar/garage våningen till 3 st fina rum med badrum och andra bekvämligheter. han sågade även hål i taket och satte in en trappa från övervåningen. har tagit honom lite över ett år men snart är han klar.
han har iofsig haft en väldigt bra motivering och det är att han fått en dotter.

Det ser mycket ut men är egentligen inte så mycket. Det rör sig om två rum, dock en ordentlig renovering av dessa två rum. Kommer renovera hela lägenheten framöver. Köket blir nog till hösten och badrummet räknar jag göra om två år. Hade jag fått barn som din bror så hade jag nog också röjt på ordentligt

Nu får jag iväg och fixa.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Skrivet av akka:

Det är inget fel på gängsäkringar. Just pga att de är lite tröga tål de ju små fel som inte farliga.

Skickades från m.sweclockers.com

En Gänga 2 trög säkring 10Ampere kan man överbelasta till ca 15-16Ampere i cirka en halvtimme innan den löser ut.
Sen har vi ju mutter/bricka/pengar varianten i elcentrallen också

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

En Gänga 2 trög säkring 10Ampere kan man överbelasta till ca 15-16Ampere i cirka en halvtimme innan den löser ut.
Sen har vi ju mutter/bricka/pengar varianten i elcentrallen också

Men nu handlade det ju om lgh säkringar, och jag har då aldrig sett en gänga två i en lägenhet;) Och idiotlösningar kommer alltid att finnas..

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Skrivet av akka:

Men nu handlade det ju om lgh säkringar, och jag har då aldrig sett en gänga två i en lägenhet;) Och idiotlösningar kommer alltid att finnas..

Så du menar att du bara sett lgh med Gänga 3 då?
Vad fan har de för prylar som drar så mycket då nästan alla hushåll i Sverige har gänga 2 säkringar eller automatsäkringar?

Färg Strömstyrka Gänga Rosa 2 A II Brun 4 A II Grön 6 A II Röd 10 A II Svart 13 A II Grå 16 A II Blå 20 A II Svart 35 A III Vit 50 A III Koppar 63 A III

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Så du menar att du bara sett lgh med Gänga 3 då?
Vad fan har de för prylar som drar så mycket då nästan alla hushåll i Sverige har gänga 2 säkringar eller automatsäkringar?

Färg Strömstyrka Gänga Rosa 2 A II Brun 4 A II Grön 6 A II Röd 10 A II Svart 13 A II Grå 16 A II Blå 20 A II Svart 35 A III Vit 50 A III Koppar 63 A III

Oj, ursäkta, tänkte helt fel där. Det är tröga säkringar jag inte sett i vanliga lägenheter.

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Sötast

Så avis jag blir!

Synd jag inte var där så att jag kunde hjälpa till!