Permalänk
Medlem

Hur koppla nätaggets kablar?

Hej, detta är kanske en dum fråga som är lätt att hitta svaret på men jag kan inget om nätaggregat så jag undrar hur man vet vilka kablar som har hur många watt, jag vet vart man sätter kablarna och så men jag har prioriterat strömtillförseln lite tokigt och kan därför inte installera mitt nya grafikkort XD.
Det står p1, p2, p3 osv på kablarna om det har med saken att göra.
Tacksam för svar

Permalänk
Rekordmedlem

Kontakterna är olika så de bör inte passa på så många ställen om du inte ska låta en ände av kontakten "hänga i luften" eller använda våld.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kontakterna är olika så de bör inte passa på så många ställen om du inte ska låta en ände av kontakten "hänga i luften" eller använda våld.

Det finns fler exemplar av samma kablar än jag använder, vad jag undrar är hur jag ser vilka som bör kopplas till grafikortet eftersom det kräver typ 400 w

Permalänk
Skrivet av Anton.A:

Det finns fler exemplar av samma kablar än jag använder, vad jag undrar är hur jag ser vilka som bör kopplas till grafikortet eftersom det kräver typ 400 w

Du kopplar de här i grafikkortet, http://techreport.com/r.x/psus-0907/pcie-connectors.jpg.

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan ha flera kontakter till det på en stor nätdel för att kunna köra sli/xfire, vad har du för delar då? skriv ut det så kan man kolla vad du kan ha för kontakter, men jag tvivlar på att du har många olika som passar på flera ställen. annars kan man alltid läsa manualen om man inte vet vad som är vad, men om du skaffat nått grafikkort som drar 400w så borde du ju även veta var kablarna ska kopplas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan ha flera kontakter till det på en stor nätdel för att kunna köra sli/xfire, vad har du för delar då? skriv ut det så kan man kolla vad du kan ha för kontakter, men jag tvivlar på att du har många olika som passar på flera ställen. annars kan man alltid läsa manualen om man inte vet vad som är vad, men om du skaffat nått grafikkort som drar 400w så borde du ju även veta var kablarna ska kopplas.

Alltså datorn är ett ihopplock av diverse skräpdelar jag hittat hemma så jag har inte manualer och kabeln som går in i grafikkortet ser ut såhär http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=2912# (klicka på accesory optional så ser du kablen längst ner till höger)
Det jag försöker ta reda på är hur många watt alla olika 4-pin molex kablar har. På nätaggregatet finns denna lapp om det hjälper http://imageshack.us/photo/my-images/543/img0138qy.jpg/

Permalänk
Medlem

Koppla i 6-pins kontakten i 2 molex och sen andra änden i grafikkortet, så fixar det sig nog. Går inte att koppla fel, om man nu inte skulle använda våld såklart.

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nollan:

Koppla i 6-pins kontakten i 2 molex och sen andra änden i grafikkortet, så fixar det sig nog. Går inte att koppla fel, om man nu inte skulle använda våld såklart.

Jo det fattar jag men det jag vill veta är hur många watt det ligger på de olika kablarna, jag har nämligen en jäkla massa molex-kablar att leka med

Permalänk
Rekordmedlem

Du har ju 15A + 14 A på 12V, det står ju tydligt på nätagget enligt bilden och även i databladet om du söker på namnet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du har ju 15A + 14 A på 12V, det står ju tydligt på nätagget enligt bilden och även i databladet om du söker på namnet.

Det där fattar jag dock inte

Permalänk
Rekordmedlem

Det är vilken ström som kan levereras på 12V spänningen, du har 2st 12V utgångar som kan ge 14+15A
Effekten 12x14=168W och 12x15=180W, dock tillsammans inte över 348W, det är det som står på märkskylten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är vilken ström som kan levereras på 12V spänningen, du har 2st 12V utgångar som kan ge 14+15A
Effekten 12x14=168W och 12x15=180W, dock tillsammans inte över 348W, det är det som står på märkskylten.

Ok, nu tror jag att jag har tillräckligt med kunskap för att testa. Tack för hjälpen mina söner :- )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton.A:

Ok, nu tror jag att jag har tillräckligt med kunskap för att testa. Tack för hjälpen mina söner :- )

Hittade nu en manual på internet där jag fick reda på att grafikkortet kräver 450w, som tur är hittade jag ett 550 watts på blocket för 250:-

Permalänk
Skrivet av Anton.A:

Hittade nu en manual på internet där jag fick reda på att grafikkortet kräver 450w, som tur är hittade jag ett 550 watts på blocket för 250:-

kortet drar inte så mycket, det är bara en rekommendation så du borde kunna köra på det du har eftersom seasonic ska göra bra nätdelar

Permalänk
Medlem
Skrivet av xigmatek asgard:

kortet drar inte så mycket, det är bara en rekommendation så du borde kunna köra på det du har eftersom seasonic ska göra bra nätdelar

Men datorn startar liksom inte hur jag än kopplar strömmen så jag tror jag ska köpa det på blocket ändå. Är det förresten någon som vet om 530W Hiper type-M ger 450w i pci-e kontakten?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Anton.A:

Men datorn startar liksom inte hur jag än kopplar strömmen så jag tror jag ska köpa det på blocket ändå. Är det förresten någon som vet om 530W Hiper type-M ger 450w i pci-e kontakten?

Du ska inte köpa Hiper!

Leta upp ett bra nätagg så slipper du problem i framtiden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Du ska inte köpa Hiper!

Leta upp ett bra nätagg så slipper du problem i framtiden!

Alltså denna datorn ska bara användas i höst tills jag köper en riktig dator och den är ett ihopplock av skräp jag hittat hemma och hos kompisar.
Det jag undrade var om 530W Hiper type-M ger 450w i pci-e kontakten.

Permalänk
Rekordmedlem

Men vad ska du göra ? 450W till ett grafikkort är oerhört mycket, och du ska nog inte kvävekyla och försöka slå nått rekord ? Sansa dig lite o läs databladen, kollar du på hipern står det 18+17A på 12V men 360 W totalt. den har dålig efektivitet, men i övrigt verkar det vara ok data på det.
Är det ett 9600gt du ska driva eller vad är det? du har ju inte specat delarna tydligt, men antytt 9600gt, Det kortet drar 95W max enligt nvidias siffror det behöver alltså max 8A, troligen avsevärt mindre eftersom det även tar kraft från moderkortet.
En gtx 590 drar 365W så tom med ett sånt har du kraft till.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men vad ska du göra ? 450W till ett grafikkort är oerhört mycket, och du ska nog inte kvävekyla och försöka slå nått rekord ? Sansa dig lite o läs databladen, kollar du på hipern står det 18+17A på 12V men 360 W totalt. den har dålig efektivitet, men i övrigt verkar det vara ok data på det.
Är det ett 9600gt du ska driva eller vad är det? du har ju inte specat delarna tydligt, men antytt 9600gt, Det kortet drar 95W max enligt nvidias siffror det behöver alltså max 8A, troligen avsevärt mindre eftersom det även tar kraft från moderkortet.

Grejen är att datorn inte startar när jag har kopplat in det kortet till mitt nuvarande seasonic 400w, tror ni det kan bero på något annat då?
Här har ni förresten manualen och produktens hemsida http://www.manualowl.com/m/Gigabyte/GV-NX96T512HP/Manual/2081... &http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=2912#s...

Permalänk
Rekordmedlem

Ja startar den inte beror det på annat, det kan vara nätagget, men inte pga att det är för litet, men det kan ju vara trasigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja startar den inte beror det på annat, det kan vara nätagget, men inte pga att det är för litet, men det kan ju vara trasigt.

Den startar nämligen med ett Nvidia Geforce 7800 gtx

Permalänk
Rekordmedlem

7800 drar lite mindre, men de är väldigt lika, är du säker på att delarna är hela ? funkar grafikkorten i en annan dator ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

7800 drar lite mindre, men de är väldigt lika, är du säker på att delarna är hela ? funkar grafikkorten i en annan dator ?

Det kan ju vara grafikkortet som är trasigteller moderkortet som inte stödjer det, grafikkortet har pci express 2.0 och moderkortet tror jag har pci express bara om det nu skulle kunna vara problemet. sen står det såhär i manualen till 9600gt: A 450W powers supply or above is a must.
Kan du komma på någon felsökningsmetod, annars köper jag nätagget på blocket (bara 250 kr ändå) och testar

Permalänk
Rekordmedlem

Kan du inte prova korten i en annan dator eller köra med 7800? verkar ju lite onödigt att bara köpa delar utan att felsöka.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kan du inte prova korten i en annan dator eller köra med 7800? verkar ju lite onödigt att bara köpa delar utan att felsöka.

allt detta är gratis så jag slösar inte pengar utom på nätagget jag eventuellt ska köpa, tyvärr har jag inte möjlighet att testa i en annan dator så det blir att köpa nätagget ändå och testa.
Tack så mycket för hjälpen i alla fall.

Permalänk
Medlem

Är dina hårddiskar också gratis?

Skrivet av Anton.A:

Alltså denna datorn ska bara användas i höst tills jag köper en riktig dator och den är ett ihopplock av skräp jag hittat hemma och hos kompisar.
Det jag undrade var om 530W Hiper type-M ger 450w i pci-e kontakten.

Spelar ingen roll. Du ska fortfarande INTE ska köpa Hiper. Hiper agget kommer att död din dator. Förstöra FLERA delar SAMTIDIGT långt innan du hinner köpa din nya dator i höst. Hårdiskarna förstörs också.

Det är jätte många som förstörde 2 datorer efter varandra genom att flytta över Hiper agger. Nr 2 var ALLTID deras nyköpta som förstördes 1-2 veckor efter köpet. Då har jag inte ens nämnt alla de andra problemen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Är dina hårddiskar också gratis?

Spelar ingen roll. Du ska fortfarande INTE ska köpa Hiper. Hiper agget kommer att död din dator. Förstöra FLERA delar SAMTIDIGT långt innan du hinner köpa din nya dator i höst. Hårdiskarna förstörs också.

Det är jätte många som förstörde 2 datorer efter varandra genom att flytta över Hiper agger. Nr 2 var ALLTID deras nyköpta som förstördes 1-2 veckor efter köpet. Då har jag inte ens nämnt alla de andra problemen.

men det gör inget om denna pajar, jag ahr en laptop och denna är bara en lekdator :- )

Permalänk
Hedersmedlem

Varför inte köpa ett ordentligt nätagg som du kan ha till din nya dator sen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Varför inte köpa ett ordentligt nätagg som du kan ha till din nya dator sen?

Bättre att köpa ett när jag vet hur många Watt jag behöver, men jag ska testa grafikkortet i en annan dator på söndag så vi får se hur det blir med det.

Permalänk
Medlem

Du behöver bara veta vilket grafikkort du ska ha i framtiden när du väljer nätagg.
Sen kollar du grafikkorts tester. Siffrorna där bruka vara för HELA testdatorn.
Tillslut väljer du ett nätagg. Att välja ett bra märke, modell är viktigare än antal watt.