Permalänk

Hjälp med överklockning

Tjenare, sitter på en Phenom II x4 965 BE (3.4 Ghz Stock) som jag håller på att överklocka. Kylaren är en Cooler Master Hyper 212 Plus.
Jag började med att överklocka den till 3.6 Ghz och det gick fint. Fick den stabil på en Vcore: 1.375, körde den 8h i Prime 95. Denna klocken har jag kört med i några månader nu och tänkte att jag skulle klocka upp den lite mer.

Jag börjar med att jag ökar Cpu Ration till 18.5 (3.7 Ghz) och stanna på samma volt, men det gick inte. Så jag börjar öka från Vcore: 1.375 med små steg uppåt men det har inte hjälpt något. Får bara blue screen efter ca 30 min på en Vcore: 1.4375, det är det mest stabila jag uppnått. Tycker det låter lite högt för en klock på 3.7 Ghz(Har inte testat högre Vcore). Temperaturerna är ju inget farliga Idle: 38C Load: 56C men ändå så frågar jag er på Sweclockers om ni kan komma med några tips på om jag gör något fel.

2 bilder på hur det ser ut i BIOS just nu.
http://img713.imageshack.us/img713/5580/img4806g.jpg
http://imageshack.us/photo/my-images/585/img4807a.jpg/

/Hakkapetti

Permalänk

Jag tycker att det är svårt att få en Phenom stabil på högre klock. Behövde själv närmare 1.525v för att få den stabil på 4ghz (klockade enbart genom multiplier) men då sköt temperaturerna i höjden. Började pilla lite med att klocka FSBn/CPU Bus'en och det gick lite bättre. Fick processorn stabil med 1.4v på strax under 4ghz. Vad har du för RAM?

Visa signatur

Main-PC: Bitfenix Phenom Mini | Asus Z170I Pro | Intel I5 6600K | Kingston HyperX 16GB 2133Mhz DDR4 | EVGA GeForce GTX 1070 | Corsair SF450 |

Permalänk
Skrivet av jwlz:

Jag tycker att det är svårt att få en Phenom stabil på högre klock. Behövde själv närmare 1.525v för att få den stabil på 4ghz (klockade enbart genom multiplier) men då sköt temperaturerna i höjden. Började pilla lite med att klocka FSBn/CPU Bus'en och det gick lite bättre. Fick processorn stabil med 1.4v på strax under 4ghz. Vad har du för RAM?

Okej, jag har bara klockat med multiplier, har inte gett mig in på att klocka med fsb.
Jag sitter på ett par http://www.inet.se/artikel/5304331/corsair-4gb-2x2048mb-cl9-1...

Permalänk
Skrivet av Hakkapetti:

Okej, jag har bara klockat med multiplier, har inte gett mig in på att klocka med fsb.
Jag sitter på ett par http://www.inet.se/artikel/5304331/corsair-4gb-2x2048mb-cl9-1...

Du skulle ju kunna prova att klocka genom FSBn isåfall, du har ju lite spelrum med dessa minnen. Öka FSBn med några 5-15 Mhz, kör en testrunda eller två, fortsätt öka tills det blir ostabilt. Då ökar du volten lite. Rinse and repeat, det är inte krångligare än så. Glöm inte bort att du kan behöva öka volten till dina minnen också!

Visa signatur

Main-PC: Bitfenix Phenom Mini | Asus Z170I Pro | Intel I5 6600K | Kingston HyperX 16GB 2133Mhz DDR4 | EVGA GeForce GTX 1070 | Corsair SF450 |

Permalänk
Skrivet av jwlz:

Du skulle ju kunna prova att klocka genom FSBn isåfall, du har ju lite spelrum med dessa minnen. Öka FSBn med några 5-15 Mhz, kör en testrunda eller två, fortsätt öka tills det blir ostabilt. Då ökar du volten lite. Rinse and repeat, det är inte krångligare än så. Glöm inte bort att du kan behöva öka volten till dina minnen också!

Okej, jag kan testa det som du säger att öka FSB lite och se om det hjälper till att få det mer stabilt. Ang. Minnen så var det ju därför jag köpte dessa för att ha lite marginal att överklocka på. Volten på mina minnen står ju just nu på 1.64V och det är det de ska gå i enligt specs. så om man ökar lite ska nog inte vara några problem som du säger. Återkommer med resultat senare när jag har tid att testa detta.

Edit: Testade att överklocka med fsb men då kom jag inte ens in i Windows. Så jag testade igen att överklocka som jag gjort förut, så jag satte
Vcore: 1.4250 och startade stresstesta med OCCT. Men då såg jag att Vcore pendlade mellan 1.34 som lägst och 1.41 som högst, går fixa detta på något sätt för jag antar att det inte är bra att Vcore pendlar så pass mycket som det gör just nu. Jag menar 1.34-1.41 det är ju ett väldigt stort steg och det kanskse är där problemet ligger i och med att den inte blir stabil.
/Hakkapetti

Permalänk

Har pillat lite med inställningar och lite allt möjligt. Jag flashade/uppdaterade BIOS och då vart det bättre. Inte för att det blev mindre Vdroop men det vart stabilare av någon anledning.

Nu ligger Vcore på 1.4125 och klocken på 3.7Ghz, Idle: 35-40C Load: 53-55C. Så jag tänkte se hur högt jag kan gå till utan att det blir för hög temp på CPU'n eller att Vcore blir för högt.

Men först ska jag köra stresstest lite längre tid, har bara kört det i 2h än så länge men hoppas på att det är helt stabilt.
Tänkte också fråga vilken Vcore och temp man vågar köra 24/7 klock på? Är det typ 1.55V och 62C som är max gränser eller?
/Hakkapetti

Permalänk
Skrivet av Hakkapetti:

Har pillat lite med inställningar och lite allt möjligt. Jag flashade/uppdaterade BIOS och då vart det bättre. Inte för att det blev mindre Vdroop men det vart stabilare av någon anledning.

Nu ligger Vcore på 1.4125 och klocken på 3.7Ghz, Idle: 35-40C Load: 53-55C. Så jag tänkte se hur högt jag kan gå till utan att det blir för hög temp på CPU'n eller att Vcore blir för högt.

Men först ska jag köra stresstest lite längre tid, har bara kört det i 2h än så länge men hoppas på att det är helt stabilt.
Tänkte också fråga vilken Vcore och temp man vågar köra 24/7 klock på? Är det typ 1.55V och 62C som är max gränser eller?
/Hakkapetti

Över 62/63 grader celsius bör du inte gå, hands down. Angående volten är jag inte allt för säker, men jag skulle inte våga mata den med mer än 1.5V. Angående ditt bluescreen problem så hade jag liknande och av någon anledning får jag det nästan enbart när jag matar minnena med för mycket V. Jag kan inte mata mina minnen med mycket mer än 1.55v utan att bluescreena, dock har jag inte riktigt lyckats lösa det än men det är inget som stör mig då jag inte klockar allt för hårt.

Visa signatur

Main-PC: Bitfenix Phenom Mini | Asus Z170I Pro | Intel I5 6600K | Kingston HyperX 16GB 2133Mhz DDR4 | EVGA GeForce GTX 1070 | Corsair SF450 |