Permalänk

nätagg som tjuter/piper

när datorn är i idle läge eller man bara sitter och surfar eller ser på film, så låter nätagget inge speciellt högt, men skulle jag lira ett krävande spel eller utsätta datorn för nått annat tungt, så börjar nätagget att tjuta/pipa konstant och ju längre man håller på med spelet eller det som är tungt, desto högre tjuter/piper det.
när jag säger att det tjuter/piper så menar jag inte överdrivet högt så man typ inte kan sitta bredvid datorn och måste avsluta det man håller på med, utan det är mer som ett "mjukt" konstant pipande/tjutande.
jag har förstått(då jag har läst på andra forum) att detta beror på att nätagget måste anstränga sig mer för att stödja dator komponenterna med tillräckligt med kraft för att orka med(är det sant btw?), men är detta skadligt på något sätt?alltså är detta pipandet/tjutandet ett tecken på att nätagget får jobba ihjäl sig och kan gå sönder om man sitter för länge?

jag har ett 800W nätagg och enligt beräkningarna så ska nätagget lugnt klara av komponenterna i datorn min.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Är det ny dator/nätagg?

Oftast är det coil whine som klassas som "ofarligt", dock inte lika kul för öronen eller om man är lättirriterad. Alltid är det inte nätagget endast som gör att det piper, utan om man sätter in ett nytt grafikkort så kan det pipa men också göra att nätagget piper. Det kan vara svårt att felsöka, samt att det kan vara svårt att bevisa det för butiken om man vill returnera skiten då det ofta bara uppstår på vissa kombinationer av hårdvara och dom säger att det är resten av din dator det är fel på.

Kan du leva med oljudet, visst, jag kunde dock inte det och endast ett nytt märke av agget fick skiten att tystna och då var det s.k. kvalitetsagg från corsair (nya modellen) som skulle ha fixat alla problem med coil whine, men icke. Det är ett riktigt skit om man väl lyssnar på ljudet, tänk om man kör något smyg/skräckspel med ett konstant oljud från burken :/

Är du hundra på att det är nätagget? Webbläsare och film är också hårdvaruaccelererad av gpu.

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Är det ny dator/nätagg?

Oftast är det coil whine som klassas som "ofarligt", dock inte lika kul för öronen eller om man är lättirriterad. Alltid är det inte nätagget endast som gör att det piper, utan om man sätter in ett nytt grafikkort så kan det pipa men också göra att nätagget piper. Det kan vara svårt att felsöka, samt att det kan vara svårt att bevisa det för butiken om man vill returnera skiten då det ofta bara uppstår på vissa kombinationer av hårdvara och dom säger att det är resten av din dator det är fel på.

Kan du leva med oljudet, visst, jag kunde dock inte det och endast ett nytt märke av agget fick skiten att tystna och då var det s.k. kvalitetsagg från corsair (nya modellen) som skulle ha fixat alla problem med coil whine, men icke. Det är ett riktigt skit om man väl lyssnar på ljudet, tänk om man kör något smyg/skräckspel med ett konstant oljud från burken :/

Är du hundra på att det är nätagget? Webbläsare och film är också hårdvaruaccelererad av gpu.

det är ett sådant http://www.webhallen.com/hardvara/126880-corsair_powersupply_... det är typ 3-4 veckor gammalt bara liksom allt annat i burken min.
är inte hundra då jag bara har lyssnat på datorn, tog bort sidopanelen för att försöka lokalisera ljudet och där ljudet hördes starkast var just vid nätagget, men jag är ingen expert så det kan mycket väl vara något annat med.

men om man nu kan leva med ljudet(kan kanske ställa den på nått lägre plan, har ju den typ vid öron höjd på sidan utav mig just nu) så är det helt ok alltså?det är inget fel på den eller nått?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Tänkte bara tillägga att det KAN försvinna med tiden, jag hade liknande problem med mitt CMPSU-450VX 450W, men tjutet blev allt svagare och försvann till slut helt efter några månader. Riktigt irriterande var det dock.

Edit: Corsair

Edit 2: 100% säkerställt att det var nätagget i mitt fall

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Tänkte bara tillägga att det KAN försvinna med tiden, jag hade liknande problem med mitt CMPSU-450VX 450W, men tjutet blev allt svagare och försvann till slut helt efter några månader. Riktigt irriterande var det dock.

De två AX1200 hade jag inte länge nog, de tjöt ihop med 4st6970 samt 2x4890 och det ena tjöt i standby till&med, dvs med bara kontakten ikopplad
Ett äldre OCZ GamerXtream 800w hade jag betydligt längre, det tjöt som en stucken gris till sist och datorn fick allmänna bootproblem, senare dog skiten då datorn inte ville starta alls.