Intel i3 eller AMD fusion?, Tips på system

Permalänk
Medlem

Intel i3 eller AMD fusion?, Tips på system

Hej!

Jag har bestämt mig för att kasta ut den åtta år gamla HTPC'n och införskaffa något nytt.
Jag hoppas att ni som har lite erfarenhet från nyare maskiner kan ge mig lite tips.

Mina krav är
1) Kan spela 1080p på alla nuvaranda vanliga format (mkv, etc...)
2) Kan köra 1080p i flash utan problem.
3) Maskinen skall vara riktigt tyst
4) Gärna klara spela upp 3D i framtiden.
HTPC'n kommer köras på Windows 7, möjligen på Ubuntu (kubuntu) i framtiden.

Jag har plockat ihop två stycken system som alternativ.

Det första systemet bygger på AMD fusion och ser ut såhär.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/696680/fusion-system *Såg att disken inte får plats i detta chassi. men bortse från det...
Som jag har förstått det så skall det rulla på bra med detta system men det som oroar mig lite är om det klarar 1080p i flash? Man undrar även hur framtidssäkert det är... Maskinen skall ju gärna klara det som kommer dom närmaste åren.

Det andra är lite mer "traditionellt" och bygger på Intel's sandy bridge.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/696702/i3-system
Denna känns mer säker på något sätt? Men hur är det med grafikkretsen i i3 har den stöd för dxva?

För mig lutar det mer åt i3 systemet då det känns som det kommer bli ett snabbare och mer responsivt system över lag.
det känns även som om det kommer klara framtiden bättre än det andra?

Vad skall jag välja och varför?
Tacksam för svar.

Permalänk

llano är ju vassast just nu, vet dock inte om det kommit några mITX kort ännu. Någon med mer koll kanske kan svara på det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av r.olofsson:

llano är ju vassast just nu, vet dock inte om det kommit några mITX kort ännu. Någon med mer koll kanske kan svara på det!

Inte än.

Men av intel och fusion så är fusion bättre på film.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Men av intel och fusion så är fusion bättre på film.

Kan du utveckla det lite? i3 är ju en fullkraftspropp vad gör fusion bättre på film?

Permalänk
Medlem

fusion har ett mycket bättre inbyggt grafikkort

Om du kan vänta så http://www.sweclockers.com/nyhet/14299-asus-f1a75-i-deluxe-ta...
+ nya 65watt Ilano på G

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

Ok, och denna är bättre än Intels i3 för att?
Traditionellt har ju alltid Linux rullat bättre på Intel/Nvidia än AMD/ATI...

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrlMrt:

Kan du utveckla det lite? i3 är ju en fullkraftspropp vad gör fusion bättre på film?

Fusions grafikkort är bättre för film. Läs här http://www.sweclockers.com/recension/14218-asrock-coreht-252b....

Permalänk
Medlem

Om du har så mycket pengar så ger jag dig ett nytt alternativ.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=917133

Där har du nvidia o intel.
Inte det bästa nvidia kortet men klarar av htpc utan problem... + z68 chipset...

Själv gillar jag 6 serien för bildkvalite, har ett gtx 460 o bilden blir mycket sämre än 6970.
Tror 6570 som var lågprofil hade bäst bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaydreamerVlad:

fusion har ett mycket bättre inbyggt grafikkort

Om du kan vänta så http://www.sweclockers.com/nyhet/14299-asus-f1a75-i-deluxe-ta...
+ nya 65watt Ilano på G

Jag kan vänta men jag har egentligen ingen platsbrist så ett mATX system kan också fungera.

Alternativ 3 då.
AMD A6 mATX
http://www.inet.se/kundvagn/visa/698022/amd-a6-system
Systemet blir ju även lite dyrare. Ingår det fläkt till dessa proppar?

Jag förstår bara inte vad fördelen skulle vara?
AMD proppen har ju högre TDP, lägre klocka och mindre cache än i3'an.
Det inbyggda grafikkoret är bättre på AMD'n men borde inte i3'an klara koda av utan grafikkortet?
Jag ser även möjligeheten att skruva i ett grafikort i framtiden ifall det inte räcker till om några år.

Permalänk

Jag har själv funderat på Fusion eller i3 i HTPC:en den senaste veckan och gjort en del undersökningar och kollat recensioner på olika sider bl.a. anandtech och xbit.

Det jag kom fram till är att Fusion råspöar Intel Atom med Ion system, men det är gammal teknik och jämför man med i3 så är det i stort sätt endast pris den ligger bättre till på. Själv så har jag funderat mest på i3 2100t då den har lägre strömförbrukning men jag vet inte om den egentligen skiljer sig från en underklockad 2100. Strömförbrukningen var lägre i både idle och load på i3:an (men det fanns potential för en lägre eller lika låg idle på Fusion med moderkort som har bättre strömförbrukning men då går också priset upp). T.o.m. i spel så slog i3 nästan alltid Fusion vilket låter konstigt då Fusion har bättre GPU men i tester med separat GPU på Fusion så ökades knappt prestanda något som tyder på att det är den låga processor-prestanda med Fusions 1.6GHz Dual Core som cappar och inte GPU, däremot så är i3 betydligt snabbare med sin 4-trådade 2.5GHz CPU (eller 3.1 om man inte ska ha T modellen). En annan sak jag blev väldigt förvånad över var att i3:an råspöad Fusion i video-transcoding något som jag verkligen räknade med att Fusion skulle ha övertag i med sin GPU men det är inte nog t.o.m. en Celeron E3500 transcodade betydligt snabbare än Fusion. Sen är Fusion nästan värdelös för hd-film när du förlorar hårdvaru-acceleration och ska du köra Linux så funkar inte VDPAU med AMD så då är i3 ett självklart bättre val.

Jag tycker det är synd att Fusion inte är bättre och jag ett stort Fusion-fan sedan de första ryktena men i dagsläget är det bara för mig att inse att i3 är ett bättre val om jag inte är på en väldigt tajt budget, tyvärr känns det som att Fusion är mycket hype och även om den klår Atom och Ion så är det 2-3år gammal teknik och kan inte jämföras med Sandy Bridge. Fusion är ju fortfarande ett vettigt budget alternativ men att jämföra det med i3 är inte rättvist då den inte har en chans så har man budgeten känns i3 självklar.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrlMrt:

Jag kan vänta men jag har egentligen ingen platsbrist så ett mATX system kan också fungera.

Alternativ 3 då.
AMD A6 mATX
http://www.inet.se/kundvagn/visa/698022/amd-a6-system
Systemet blir ju även lite dyrare. Ingår det fläkt till dessa proppar?

Jag förstår bara inte vad fördelen skulle vara?
AMD proppen har ju högre TDP, lägre klocka och mindre cache än i3'an.
Det inbyggda grafikkoret är bättre på AMD'n men borde inte i3'an klara koda av utan grafikkortet?
Jag ser även möjligeheten att skruva i ett grafikort i framtiden ifall det inte räcker till om några år.

Om asroken ja länkade till inte klar koda film ordentligt med en i5a så gårdet inte med i3.

A6 kommer räcka men A8 är 200 dyrare och bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Det jag kom fram till är att Fusion råspöar Intel Atom med Ion system, men det är gammal teknik och jämför man med i3 så är det i stort sätt endast pris den ligger bättre till på. Själv så har jag funderat mest på i3 2100t då den har lägre strömförbrukning men jag vet inte om den egentligen skiljer sig från en underklockad 2100.

Bra tips, 2100T ser helt klart ut som ett bättre alternativ tack vare att den är svalare.

Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Jag tycker det är synd att Fusion inte är bättre och jag ett stort Fusion-fan sedan de första ryktena men i dagsläget är det bara för mig att inse att i3 är ett bättre val om jag inte är på en väldigt tajt budget, tyvärr känns det som att Fusion är mycket hype och även om den klår Atom och Ion så är det 2-3år gammal teknik och kan inte jämföras med Sandy Bridge. Fusion är ju fortfarande ett vettigt budget alternativ men att jämföra det med i3 är inte rättvist då den inte har en chans så har man budgeten känns i3 självklar.

Det är detta som gör det lite svårt. Men det lutar fortfarande åt i3.
Ett dilemma är att DXVA tydligen inte fungerar i XBMC. Hur löser man det?

Permalänk
Skrivet av OrlMrt:

Bra tips, 2100T ser helt klart ut som ett bättre alternativ tack vare att den är svalare.

Det är detta som gör det lite svårt. Men det lutar fortfarande åt i3.
Ett dilemma är att DXVA tydligen inte fungerar i XBMC. Hur löser man det?

Jag har bara kört XBMC under Linux så jag vet inte hur det funkar under Windows men under Linux så måste man i stort sätt ha ett Grafikkort med Purevideo HD 2 för att VDPAU (Linux motsvarighet mot DXVA) eller senare vilket i realiteten betyder att man behöver ett Nvidia grafkkort med g92 kärna eller senare (8800GT/GTS 512=G92, senare 8400GS=G98) och support för Intel samt AMD grafik existerar i stort sätt inte (finns lite stöd för hårdvaruacc men det är en mardröm jämfört med VDPAU), själv kommer jag till att börja med köra på Core i3 2100t och se hur bra det funkar då den borde vara stark nog att mjukvaruavkoda 1080p utan problem och sen om jag tycker det behövs så införskaffar jag eventuellt ett Nvidia GT 520 (PureVideo HD VP5) som får sköta hårdvaruavkodning.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Om asroken ja länkade till inte klar koda film ordentligt med en i5a så gårdet inte med i3.

A6 kommer räcka men A8 är 200 dyrare och bättre

Ok Slutpris på runt 4200Kr då...

Frågan är vad som händer med ljudnivån i maskinen? A8 har en TDP på 100 W medans i3 2100T har en TDP på 35W.
Ganska så stor skillnad.

i3an blir ju dessutom ganska mycket billigare även om jag kastar i ett nvidia grafikkort.
http://www.dustin.se/asus-geforce-gt-210-512mb-ddr2-pci-e-vga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrlMrt:

Ok Slutpris på runt 4200Kr då...

Frågan är vad som händer med ljudnivån i maskinen? A8 har en TDP på 100 W medans i3 2100T har en TDP på 35W.
Ganska så stor skillnad.

i3an blir ju dessutom ganska mycket billigare även om jag kastar i ett nvidia grafikkort.
http://www.dustin.se/asus-geforce-gt-210-512mb-ddr2-pci-e-vga...

Med det grafikkortet kommer i3 att funka bra. Men i vilket fall som så kan du kanske ha en passiv kylare eller en vanlig som är tyst.

Permalänk
Medlem

En fusion klarar väl inte 1080p i 3D?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

En fusion klarar väl inte 1080p i 3D?

inte hd3000 heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

inte hd3000 heller

3D får jag väl anse är sekundärt. Känns mest som en framtidsförsäkring...
Jag måste passa på att tacka för all tips. Det har dock fått mig att fundera på ytterligare ett alternativ.

Att använda hårdvara som jag har liggandes...
#11233300

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrlMrt:

3D får jag väl anse är sekundärt. Känns mest som en framtidsförsäkring...
Jag måste passa på att tacka för all tips. Det har dock fått mig att fundera på ytterligare ett alternativ.

Att använda hårdvara som jag har liggandes...
#11233300

Skulle säkert funka att använda dina gamla grejer till hptc fast den skulle dra onödigt mycket energi.

2100T och ett billigt strömsnålt grafikkort är nog den kraftfullaste lösningen man kan ha i en htpc idag. Funderar på att köra på den lösningen själv.

Visa signatur

:: MAIN :: Asrock P67 Extreme4 :: 2500K :: 970 GTX :: HP W2207 :: Corsair 16GB :: TRUE :: Samsung 850 :: Logitech diNovo Edge :: HTPC :: ION :: Intel X-25 G2 :: Array R2 :: Samsung F4 ::

Permalänk
Medlem

http://openelec.tv/component/k2/item/188-working-vaapi-xvba-f...

Dock så börjar Hi10 bli mer och mer vanligt, i alla fall inom anime världen. Och hårdvaru stödet i grafikkort stödjer inte detta så man måste köra med CPU:n. Som jag förstått det i alla fall, rätta om det är fel.

Så att satsa på en HTPC som använder grafikkortet för kraft känns lite dumt just nu.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

http://openelec.tv/component/k2/item/188-working-vaapi-xvba-f...

Dock så börjar Hi10 bli mer och mer vanligt, i alla fall inom anime världen. Och hårdvaru stödet i grafikkort stödjer inte detta så man måste köra med CPU:n. Som jag förstått det i alla fall, rätta om det är fel.

Så att satsa på en HTPC som använder grafikkortet för kraft känns lite dumt just nu.

Jo, som jag förstått kommer det krävas ny hårdvara för att fixa hårdvaruavkodning av hi10p. Om det sedan sprider sig utanför anime återstår väl att se, jag tror inte man ser samma dramatiska förbättringar i filstorlek för vanlig spelfilm.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない