Permalänk

Absolut tystaste i5 2500k-kylaren?

Som titeln frågar - vilken är den absolut tystaste i5 2500k-kylaren?
Bortsett från custom vattenkylning och givetvis ska grejerna gå att köpa från någon av de vanligaste web-butikerna.

Planen är att sedan köpa ett nVidia 580GTX. Låter det såpass mycket att man störs av det?

Tänkte smacka burken (Antec P193 V3 full av 500 eller 800 rpm-fläktar, vad tros om kylning och ljudnivå iom detta?

Sitter just nu på en Mac som är 99% knäpptyst.

Permalänk
Medlem

En mugen 2 med 4 lågvarviga fläktar är nog svår slaget i tysthet, men det blir inte billigt precis

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk

Så jäkla dyrt blir det inte heller.. Mugen 2 kostar ju runt 400:- och det borde räcka med 2 Gentle Typhoon till den tycker man. Blir 600:-. Det är ok.

Vad för fläkthastighet vågar man köra på som lägst?

Permalänk
Hedersmedlem

Vilken stor tornkylare som helst med två lågvarviga fläktar borde vara i stort sett ohörbart. GTX 580 däremot kommer låta en hel del när du spelar. Se till att välja en modell med rejäl kylning (inte referens). 500 RPM tror jag är onödigt lite, 800 RPM bör vara väldigt tyst om det är bra fläktar!

Permalänk

Gentle Typhoon ska ju vara bra för kylflänsmontage.

Kanon gubbs, tack för tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Distordera:

Som titeln frågar - vilken är den absolut tystaste i5 2500k-kylaren?
Bortsett från custom vattenkylning och givetvis ska grejerna gå att köpa från någon av de vanligaste web-butikerna.

Planen är att sedan köpa ett nVidia 580GTX. Låter det såpass mycket att man störs av det?

Tänkte smacka burken (Antec P193 V3 full av 500 eller 800 rpm-fläktar, vad tros om kylning och ljudnivå iom detta?

Sitter just nu på en Mac som är 99% knäpptyst.

Köp ett Asus GTX 580 DirectCU II om du är ute efter ett otroligt tyst grafikkort. Så länge du inte överklockar det väldigt mycket kommer du inte höra fläkten ens när du spelar (fläkthastigheten går i vanliga fall inte över 30% vid belastning).

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Skrivet av Windir87:

Köp ett Asus GTX 580 DirectCU II om du är ute efter ett otroligt tyst grafikkort. Så länge du inte överklockar det väldigt mycket kommer du inte höra fläkten ens när du spelar (fläkthastigheten går i vanliga fall inte över 30% vid belastning).

Det där har jag kollat in.. tråkigt bara att man troligtvis inte får plats med två.

Permalänk
Medlem

Jag kollade länge och väl efter ett tyst grafikkort. Såhär i efterhand får jag väl säga att jag nog skulle ha kört en eftermarknadskylare (typ Accellero) och smackat på en kullagrad fläkt, typ Gentle Typhoon. Lite meck att få den tempstyrd mot grafikkortet bara kanske?

Dock blev det ändå så bra att jag inte orkar göra något åt det.. Har ett Gigabyte 6850, styrd av Afterburner. Inte helt tyst, men helt ok.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

Lovar att denna är tystast!

http://www.sweclockers.com/nyhet/13805-nofen-kyler-intel-sand...

Edit: Sorry såg inte att du ville ha en som gick att köpa i Sverige, kanske ngn webbutik kan specialbeställa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Distordera:

Det där har jag kollat in.. tråkigt bara att man troligtvis inte får plats med två.

I min mening är man inte ute efter en tyst dator om man överväger SLI/CF. Temperaturerna kommer stiga vilket gör att att ljudnivån onekligen blir högre.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Distordera:

Som titeln frågar - vilken är den absolut tystaste i5 2500k-kylaren?
Bortsett från custom vattenkylning och givetvis ska grejerna gå att köpa från någon av de vanligaste web-butikerna.

Planen är att sedan köpa ett nVidia 580GTX. Låter det såpass mycket att man störs av det?

Tänkte smacka burken (Antec P193 V3 full av 500 eller 800 rpm-fläktar, vad tros om kylning och ljudnivå iom detta?

Sitter just nu på en Mac som är 99% knäpptyst.

Om du ska köpa ett 580. Köp ett billigt referenskort + Arctic Cooling Accelrero Extreme Plus

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnnoyingIB:

Om du ska köpa ett 580. Köp ett billigt referenskort + Arctic Cooling Accelrero Extreme Plus

Eller ett Zalman VF3000F. Se till att skruva av det gräsliga gröna höljet bara. så gjorde jag till mitt gtx 470. Grymmt nöd med den kylaren. Kortare än Arctic Cooling dessutom.

Visa signatur

Asus Sabertooth P67 : Intel Core i7 2600K : Corsair Vengeance LP CL9 16GB : ASUS STRIX GTX 980 ti : Corsair RM650i PSU : Samsung 850 Evo :: Intel 520 :: Asus Xonar Essence ST : Corsair Carbide 400Q : Asus PB278Q : Noctua fläktar : Mionix Naos 8200 : Corsair K65 RGB : Sennheiser PC360 : Adam A3X

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Vilken stor tornkylare som helst med två lågvarviga fläktar borde vara i stort sett ohörbart. GTX 580 däremot kommer låta en hel del när du spelar. Se till att välja en modell med rejäl kylning (inte referens). 500 RPM tror jag är onödigt lite, 800 RPM bör vara väldigt tyst om det är bra fläktar!

Jag tycker inte min GTX 580 låter så mycket jamfört med resten av datorn, normalt när jag spelar höras bara fläkter i chassit, men en sällan gång kan jag höra grafikkortet, dock ska jag ju erkänna att chassit långtifrån är tyst, själv om recenasjoner påstår det är tyst...

Kanske tyst om man bor nära flygplatsen, eller liknande.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Lovar att denna är tystast!

http://www.sweclockers.com/nyhet/13805-nofen-kyler-intel-sand...

Edit: Sorry såg inte att du ville ha en som gick att köpa i Sverige, kanske ngn webbutik kan specialbeställa?

Jag kom också att tänka på den direkt! Måste ju gå att få tag på utomlands med mer eller mindre krångel

Visa signatur

Fractal Design R3, MSI P67A-G45 B3, SB i5 2500k @ 3.8 (bluescreen i idle! Hjälp!!!), 4 GB RAM @ 1600 MHz // ASUS DCII 570 // 1 TB @ 7200RPM, 500 GB @ 7200 RPM // Corsair AX850

Permalänk

Den rackaren ser ju inte klok ut!

Det slutade med att jag köpte en 2600K och en H80-kylare med 2 Gentle Typhoon istället - blir skoj att se hur det kommer låta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Distordera:

Den rackaren ser ju inte klok ut!

Det slutade med att jag köpte en 2600K och en H80-kylare med 2 Gentle Typhoon istället - blir skoj att se hur det kommer låta.

Låter bra, vilken RPM kör du på fläktarna?

Kör själv med en 1850 (Nedskruvad till ~1230) i Push och en på 1150 (I venkligheten ca 1230) i Pull.

Kommer med en fråga, är 1850'n nedskruvad till 1200 sämre än en retail GT i samma hastighet?

Visa signatur

Intel Core i5 2500k @ 4.3 GHz| Asus Geforce GTX580 DUII OC 930MHz | Asus P8P67 LE | 4GB RAM | Win 8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Distordera:

Den rackaren ser ju inte klok ut!

Det slutade med att jag köpte en 2600K och en H80-kylare med 2 Gentle Typhoon istället - blir skoj att se hur det kommer låta.

Du kommer nog inte bli nöjd med den tyvärr, pumpen i H80 är väldigt högljudd, enligt mig i alla fall. Den sprider mycket vibrationer i chassit.

Permalänk
Medlem

Den äckligt stora kylaren ni pratade om finns faktiskt att köpa i Sverige

http://indomo.se/13338-Nofen-Set-A40-passiv-kylning

Dock va det tydligen ett paket med chassi, kylare och agg, men ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av chaval:

[...]
Kommer med en fråga, är 1850'n nedskruvad till 1200 sämre än en retail GT i samma hastighet?

Svar: http://www.xbitlabs.com/misc/picture/?src=/images/coolers/120...

(de på högre speccat varvtal är tystare vid samma flöde..)

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nME:

Svar: http://www.xbitlabs.com/misc/picture/?src=/images/coolers/120...

(de på högre speccat varvtal är tystare vid samma flöde..)

Tack för länken!

Hursom, runt 1200rpm är de knappt hörbara

Visa signatur

Intel Core i5 2500k @ 4.3 GHz| Asus Geforce GTX580 DUII OC 930MHz | Asus P8P67 LE | 4GB RAM | Win 8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chaval:

Låter bra, vilken RPM kör du på fläktarna?

Kör själv med en 1850 (Nedskruvad till ~1230) i Push och en på 1150 (I venkligheten ca 1230) i Pull.

Kommer med en fråga, är 1850'n nedskruvad till 1200 sämre än en retail GT i samma hastighet?

En 1850rpm-are i 1250rpm är BÄTTRE än en 1250rpm´are.
Större motor, som ger lägre ljudnivå, enligt tester.

Permalänk
Medlem

Hej Alla,

tänkte låna tråden lite.

Jag tänkte klocka upp min processor och undrar vilken processor kylare jag borde satsa på om jag fortfarande vill ha en tyst dator?
Vill inte behöva ha fläktar på det högsta och lyssna på ett högt brus hela dagarna.
Jag har datorn i vardagsrummet och har den igång hela tiden och därför vill jag knappt höra datorn.

Det jag är osäker när det gäller att välja processorkylare är om jag borde ta hänsyn till kylning på ramminnen och moderkort.
Nu har jag ju som det står i sign, en CM 212+. Men är lite nyfiken på Corsair H80.

Mina datorkomponenter ser ni i sign.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkFuzi:

Hej Alla,

tänkte låna tråden lite.

Jag tänkte klocka upp min processor och undrar vilken processor kylare jag borde satsa på om jag fortfarande vill ha en tyst dator?
Vill inte behöva ha fläktar på det högsta och lyssna på ett högt brus hela dagarna.
Jag har datorn i vardagsrummet och har den igång hela tiden och därför vill jag knappt höra datorn.

Det jag är osäker när det gäller att välja processorkylare är om jag borde ta hänsyn till kylning på ramminnen och moderkort.
Nu har jag ju som det står i sign, en CM 212+. Men är lite nyfiken på Corsair H80.

Mina datorkomponenter ser ni i sign.

Jag skulle rekommendera en Noctua D14 och kanske byta ut fläktarna till GT fläktar som man sedan undervoltar lite. Den kyler är enligt många tester bättre än H80 och tystare än dom flesta med originalfläktarna på motstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boblish:

Jag skulle rekommendera en Noctua D14 och kanske byta ut fläktarna till GT fläktar som man sedan undervoltar lite. Den kyler är enligt många tester bättre än H80 och tystare än dom flesta med originalfläktarna på motstånd.

OK, vet inte dock om jag är så sugen på en sån gigantisk kylare.

Men är det att föredra att ha lyftkyld för att även kunna kyla ramminnena?
Eller kyler de inte alls ramminnena?
I så fall kan man ha en vattenkylare. De får ju så bra temps, det är därför jag är sugen på en sån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkFuzi:

OK, vet inte dock om jag är så sugen på en sån gigantisk kylare.

Men är det att föredra att ha lyftkyld för att även kunna kyla ramminnena?
Eller kyler de inte alls ramminnena?
I så fall kan man ha en vattenkylare. De får ju så bra temps, det är därför jag är sugen på en sån.

Ett kap om du inte är rädd för att modda är att köpa en H50, köpa till en billig reservoar, slangar och buntband/clips.
Wips så har du en riktigt vattenkylning som både kan kyla löjligt bra utan att ha högljuda fläktar

Här är en guide som jag själv tänkt följa i framtiden efter alla spelsläpp i höst ^^
http://www.overclock.net/water-cooling/647943-guide-h50-repla...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Ett kap om du inte är rädd för att modda är att köpa en H50, köpa till en billig reservoar, slangar och buntband/clips.
Wips så har du en riktigt vattenkylning som både kan kyla löjligt bra utan att ha högljuda fläktar

Här är en guide som jag själv tänkt följa i framtiden efter alla spelsläpp i höst ^^
http://www.overclock.net/water-cooling/647943-guide-h50-repla...

Hmm, tack för tipset, men känner inte för att modda så mycket.
Vill nog helst behålla produkten som den är och ha garantin kvar.
Kan tänka mig byta fläktar men det är allt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Ett kap om du inte är rädd för att modda är att köpa en H50, köpa till en billig reservoar, slangar och buntband/clips.
Wips så har du en riktigt vattenkylning som både kan kyla löjligt bra utan att ha högljuda fläktar

Här är en guide som jag själv tänkt följa i framtiden efter alla spelsläpp i höst ^^
http://www.overclock.net/water-cooling/647943-guide-h50-repla...

Kan vara det meningslösaste jag har sett. För det första så försvinner allt vad som heter underhållsfritt. Pumpen klarar inte mer än ett block så det ända man får ut av detta är att man kan få datorn att se ut som en julgran.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manneh:

Kan vara det meningslösaste jag har sett. För det första så försvinner allt vad som heter underhållsfritt. Pumpen klarar inte mer än ett block så det ända man får ut av detta är att man kan få datorn att se ut som en julgran.

Tråkigt att du inte förstår mening med att få lägre temperaturer...
Att du sen måste byta vattnet när det ser sämre ut är ju sätte svårt och jobbigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkFuzi:

OK, vet inte dock om jag är så sugen på en sån gigantisk kylare.

Men är det att föredra att ha lyftkyld för att även kunna kyla ramminnena?
Eller kyler de inte alls ramminnena?
I så fall kan man ha en vattenkylare. De får ju så bra temps, det är därför jag är sugen på en sån.

Vill man inte ha en sådan stor klump mitt i datorn så är de färdiga vattenkylningslösningarna givetvis ett bra alternativ. Det där med minneskylningen tror jag är ganska onödigt om man har lite ventilation i chassit, men självklart kyler en CPU-kylare med fläktar precis bakom minnena bättre än en med fläktarna en längre bit ifrån. Själv har jag aldrig lidit av att minnena blir för varma, men har bara använt luftkylare i mina egna datorer.

Det jag inte vet med H80 och liknande är hur tysta pumparna är. Men byggde nyligen en dator med en H60 åt en polare och jag tyckte då den var tyst, hade dock inget att direkt jämföra med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Tråkigt att du inte förstår mening med att få lägre temperaturer...
Att du sen måste byta vattnet när det ser sämre ut är ju sätte svårt och jobbigt!

Tråkigt att jag har vattenkylning för 10k och aldrig skulle fundera på att modda en h50 när man kan kan köpa riktigt. Det endast för att vara cool. Inte för att få lägre temps. Att kalla en moddad h50 för "riktig" vattenkylning är som att kalla schack för extremsport. Din attityd uppskattas inte. Dålig attityd svaras med dålig attityd vilket leder till en dålig stämning.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)