Söker passande chassi till systemet.

Permalänk

Söker passande chassi till systemet.

Yellow! Kommer inom en snar framtid införskaffa lite nya komponenter, och kom just på att det kanske skulle vara passande att byta ut det gamla budget chassit i samma veva.
Mitt mål är att få en förhållandevis tyst gaming dator. Undrar därför om jag kan få hjälp med att finna ett passande chassi enligt mina önskemål och datorns specifikationer. Själv funderar jag på om ett Fractal Design Define R3 skulle passa.
Fördelen med Define R3 så som jag ser det är att den kan vara supertyst om man vill, samtidigt som det finns möjligheter att öppna ytterligare ventilationshål/fläktplatser för förbättrad ventilation.

När de nya komponenterna är införskaffade är systemet tänkt att se ut såhär:

mobo: Gigabyte GA-890XA-UD3
cpu: Phenom II 965 Black Edition, kyld av en Noctua NH-U9B SE
ram: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 8GB (2GB/minne)
gpu: XFX 6870 Dual Fan, Black Edition
psu: Corsair VX 550W PSU
hdd: en st 500GB
Noctua NF-P12 120mm fläkt

Kan även tänkas att jag kompletterar med ytterligare en fläkt.
Sist kan jag väl nämna att jag har en ganska tight budget, faktum är att Define R3 ligger extremt nära taket.

Visa signatur

System: Fractal Design Define Mini| Asus P8Z77-M | Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 16GB | Intel i5 2500K - Noctua NH-U9B SE2 | XFX Radeon RX 480 8GB | Fractal Tesla R2 500W
/Erik

Permalänk
Hedersmedlem

Låter som att R3 skulle passa dig utmärkt, faktiskt. Det är ett relativt billigt chassi som fokuserar på tystnad och stilrenhet, och är lätt att bygga / dra kablar i. Det har ändå bra kylning, så att överhettning är inget problem.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk

Trevligt att man inte var helt ute och cyklade då! Tror du en extra fläkt (utöver de 2 som sitter i och den noctuan jag redan har) kommer vara nödvändig?

Visa signatur

System: Fractal Design Define Mini| Asus P8Z77-M | Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 16GB | Intel i5 2500K - Noctua NH-U9B SE2 | XFX Radeon RX 480 8GB | Fractal Tesla R2 500W
/Erik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unitarded:

Trevligt att man inte var helt ute och cyklade då! Tror du en extra fläkt (utöver de 2 som sitter i och den noctuan jag redan har) kommer vara nödvändig?

nja egentligen inte

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

Kör CF i ett R3, och har 5 fläktar, 3 som blåser in, och 2 ut, och dom som blåser ut, kan jag nästan grilla korv av luften när man spelar tunga spel

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

Jag kör två st fläktar i fronten och en i botten som blåser in. Sen har jag Corsair H50 push-pull och grafikkortet som blåser ut, alla fläktar är av silent typen.

Idle temp på cpu och gpu är ca 40/50 och båda går upp ca 20 grader när man spelat Badcompany 2 i ett par timmar.

Väldigt tyst är det i idle, men spelar man så låter det ju mer.

Filmade lite i idle...

Permalänk
Skrivet av Toye666:

Jag kör två st fläktar i fronten och en i botten som blåser in. Sen har jag Corsair H50 push-pull och grafikkortet som blåser ut, alla fläktar är av silent typen.

Idle temp på cpu och gpu är ca 40/50 och båda går upp ca 20 grader när man spelat Badcompany 2 i ett par timmar.

Väldigt tyst är det i idle, men spelar man så låter det ju mer.

Filmade lite i idle...

Trevligt med lite film! Ja när man spelar får man väl räkna med lite sus i säven hehe. Det jag oroar mig för är grafikkortet. Det man kanske måste göra är att öppna fläktplatsen i sidopanelen eller sätta flakt i underdelen av chassit för att låta grafikkortet andas bättre.

Visa signatur

System: Fractal Design Define Mini| Asus P8Z77-M | Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 16GB | Intel i5 2500K - Noctua NH-U9B SE2 | XFX Radeon RX 480 8GB | Fractal Tesla R2 500W
/Erik

Permalänk
Medlem

Jag tror fläkten under räcker. Den blåser kall luft rakt på bakre delen av grafikkortet. På mitt GTX 465 referens-kylare så går luften rakt in i fläkten.

Permalänk

Klart!

Köpte en R3 och är jätte nöjd. Var precis som ni sa lätt att bygga i och dessutom tyst. Något som är lite skoj är att den är nästan exakt lika tyst idle som i load, trots det hålls tempen på en ok nivå

Bild på resultatet!

Visa signatur

System: Fractal Design Define Mini| Asus P8Z77-M | Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 16GB | Intel i5 2500K - Noctua NH-U9B SE2 | XFX Radeon RX 480 8GB | Fractal Tesla R2 500W
/Erik