crucial vs corshair?

Permalänk
Medlem

crucial vs corshair?

om jag väljer:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=630675
framför:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=634168

slipper jag firmware update då eller är det ett måste på ALLA nya SSD att bränna ut firmware på en skiva i förväg och sen boota med den innan man installerar win7 i ett nytt system ?

GT har ju uppenbarliga problem verkar det som men om man köper en GT idag är det EXAKT samma medföljande firmware osv som det var på de absolut första GT som släpptes eller kan de nuvarande vara "fixade"?

kollade massa guider och youtube klipp och verkade overkill att göra detta för en amatör

Visa signatur

MSI 2080TI
9900k Noctua NH-D15
Asus ROG Swift PG278Q | Sony A9G 65"
IFI ZenDac + Audeze LCD 2 Classic / Sennheiser HD 650 HK 970 + Heco Music Style 900
Seasonic PRIME 850W Gold

Permalänk
Avstängd

crucial att föredra.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Inaktiv

Köp den du vill. Jag rekommenderar Force GT då jag själv har dem och dem fungerar kanon utan någon firmware uppdatering.

Det är väll bara att testa och uppdatera fw vid behov?

Permalänk
Medlem

I nuläget Crucial

Permalänk
Medlem
Skrivet av undrande:

om jag väljer:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=630675
framför:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=634168

slipper jag firmware update då eller är det ett måste på ALLA nya SSD att bränna ut firmware på en skiva i förväg och sen boota med den innan man installerar win7 i ett nytt system ?

GT har ju uppenbarliga problem verkar det som men om man köper en GT idag är det EXAKT samma medföljande firmware osv som det var på de absolut första GT som släpptes eller kan de nuvarande vara "fixade"?

kollade massa guider och youtube klipp och verkade overkill att göra detta för en amatör

Finns tydliga instruktioner i Corsairs forum, laddar man ner en fimware så finns en pdf där det står precis hur man ska göra. Tror inte att någon Force GT levereras med senaste firmware, f.ö. så rekommenderar dom att man endast uppdaterar om man har problem med den som finns på disken.

Crucials diskar levereras troligen inte heller med senaste firmware, den uppdateringen är huvudsakligen till för att fixa problem med LPM så det är inte heller här säkert att man faktiskt behöver uppdatera:

"Improved performance with Link Power Management. Resolves performance pauses and hesitations with certain host systems.
This is a recommended but not required firmware update. If the end user is experiencing pauses or hesitations in systems with Link Power Management ("LPM") enabled, then this update is highly recommended."

Processen är inte speciellt krånglig där heller, denna pdf beskriver hur man gör: http://www.crucial.com/firmware/m4/0002/ProductFlyer-letter_m...

Kanske låter lite krångligt, men det är bara att skriva ut och göra som det står så löser det sig.

Permalänk
Medlem

så med andra ord så finns det en liten chans att få en fullt fungerande GT 120 om man köper i nuläget (från komplett jag ska handla) ??
kollar man runt på forum så låter det som om 99av 100 inte funkar alls vid installation/uppstart av ett "nybygge"

Visa signatur

MSI 2080TI
9900k Noctua NH-D15
Asus ROG Swift PG278Q | Sony A9G 65"
IFI ZenDac + Audeze LCD 2 Classic / Sennheiser HD 650 HK 970 + Heco Music Style 900
Seasonic PRIME 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av undrande:

så med andra ord så finns det en liten chans att få en fullt fungerande GT 120 om man köper i nuläget (från komplett jag ska handla) ??
kollar man runt på forum så låter det som om 99av 100 inte funkar alls vid installation/uppstart av ett "nybygge"

Kör på Crucial, det har jag gjort efter att ha läst om alla problem kring Corsait Force GT. Visst, den presterar väldigt bra i test men det är inte heller speciellt kul att ha en disk som krånglar som man kanske måste reklamera.

Lägre hastighet men driftsäker > Hög hastighet men instabil

Dessutom löste den nya firmwaren problemen för några, för andra är det fortfarande likadant. Håll dig borta från Sandforce-kretsarna är min rekommendation.

Visa signatur

Citera för svar!

Stationär: Fractal Design Define R6 | Asus Z370-P | Intel i7 8700k @ 3.7 Ghz | Corsair Vengeance LPX 32GB CL15 @ 3000 Mhz | Asus STRIX GTX960 4GB | Fractal Design Celsius S24 | 5 TB HDD | 250GB SSD (Samsung 850 EVO), 128GB SSD (Crucial M4) | Corsair HX 850W | W10
Bärbar: Sony Vaio Pro 13.3" | i7-4500U | 8GB RAM | 256GB SSD | Ubuntu

Permalänk
Medlem
Skrivet av undrande:

så med andra ord så finns det en liten chans att få en fullt fungerande GT 120 om man köper i nuläget (från komplett jag ska handla) ??
kollar man runt på forum så låter det som om 99av 100 inte funkar alls vid installation/uppstart av ett "nybygge"

För majoriteten av användarna fungerar diskarna som dom ska, dock så är det uppenbarligen en hel del som fortfarande har problem. Har man inget emot att reklamera ifall det inte fungerar som det ska så kan man chansa, tycker man att det verkar jobbigt så är det nog vettigare att köra på en Crucial m4 eller intel 510.

Permalänk
Medlem

sådär då var alla prylar beställda det blev en crucial hoppas på bra prestanda ändå.
jag har corshairs första generations ssd 64 gb sen tidigare så borde ju va märkbar skillnad iaf

tack för era åsikter

Visa signatur

MSI 2080TI
9900k Noctua NH-D15
Asus ROG Swift PG278Q | Sony A9G 65"
IFI ZenDac + Audeze LCD 2 Classic / Sennheiser HD 650 HK 970 + Heco Music Style 900
Seasonic PRIME 850W Gold

Permalänk
Avstängd

Installerade en dator nyligen med Force GT 120, och hade oturen att få ett sämre exemplar...
Med tillhörande frysningar.

Lyckades göra en firmwareuppdatering och då fungerade det bra igen. Så det är vilken du vill egentligen.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB