Permalänk

Problem med damm.

Jag kan verkligen inte förstå. Jag håller på att storstäda här hemma. Igår så torkade jag av hyllorna, tog bort dem från väggen och torkade bort allt damm med en blöt trasa och sedan med en torr trasa.

Jag tittade precis på hyllorna och såg att det fanns ett lager damm igen, drog med fingret och man såg ett tydligt spår. Vad är detta? Det ska väl inte hinnas bilda ett lager damm på 24 timmar?

Snart ger jag upp med städandet för evigt och struntar i dammet fast det skulle bli ett 20 cm tjockt lager. Måste man torka av hyllorna o övriga saker varje dag?

Jag kreverar verkligen snart. Hur löser jag detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Musikälskare

Eftersom du storstädar rör du upp mycket små dammpartiklar i luften som sen landar senare?

w00t?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Har du mycket textilier hemma? Sånt tenderar att samla på sig en helsikes mycket damm som sedan flyger iväg när man sätter sig i soffan, går på mattan u name it!

Finns billiga joniserare att köpa, dom laddar luften med negativa joner och allt damm faller till golvet istället för att glida runt i rummet.

Permalänk

1. fixa textiler så som örngott, påslakan osv, riktigt damma ur dom genom att snärta dem i luften
2. fixa hyllor, bord osv
3. damsug upp allt som nu har lagts sig på golvet.
4. skurtorka
=win and problem solved.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

Städa oftare Ju oftare man städar desto mindre jobb blir det att hålla rent.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Städa oftare Ju oftare man städar desto mindre jobb blir det att hålla rent.

men om man städar oftare så blir det ju mer jobb:D
hehe, nejdå, skämtar bara.
det är faktiskt ett bra förslag.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

Nytt dammlager efter ett dygn låter ju lite konstigt. Hur vädrar du, mer eller mindre öppet fönster hela tiden? Har man ett "vädringsfönster" med filter i så är det bra att köra med det. Bytte nyligen filter i mitt och det såg inte roligt ut. Vädrar enbart genom det och efter 3-4 dagar börjar det bli en antydan till ett nytt dammlager. För övrigt är det bara att göra som övriga föreslår.

Permalänk
Skrivet av MammaMumin:

Nytt dammlager efter ett dygn låter ju lite konstigt. Hur vädrar du, mer eller mindre öppet fönster hela tiden? Har man ett "vädringsfönster" med filter i så är det bra att köra med det. Bytte nyligen filter i mitt och det såg inte roligt ut. Vädrar enbart genom det och efter 3-4 dagar börjar det bli en antydan till ett nytt dammlager. För övrigt är det bara att göra som övriga föreslår.

Jag har fönstret i köket öppet och båda i vardagsrummet öppet. Jag brukar ha dem öppet praktiskt taget dygnet runt, även när jag far iväg. Jag gillar frisk luft hehe. Ingen sorts filter eller så.

Jag tackar er andra för svar, jag får ta och kolla in en joniserare eller vad det nu heter igen. Samt dammtorka en gång om dagen. Det är väl lite jobbigt i början att göra det hela tiden, men jag antar att man vänjer sig efter ett tag.

Det med textiler och det får jag ta och damma av. Tack återigen ti alla.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bra dammsugare med hepafilter kan vara en idé om du inte har det. Ska det inte vara bättre att tvätta kläder i flytande tvättmedel, har läst någonstans att det dammar mindre från kläderna då?

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd