Permalänk
Medlem

Asus B8P67 Pro REV 3 med intel i5 2500kr

Hej Swec!

Ska köpa en Intel i5 2500k snart och förmoderligen ett Asus B8P67 B3.

Men ju mer jag har läst i tråden( http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...) så är det vissa som har problem med just Asus brädan och det inte går och höja Multipel osv..
Så jag har blivit lite fundersam om just Asus moderkortet om jag ska köpa det eller inte. Eller kan det funka att överklocka på det när jag får hem det eller måste jag hålla på och ställa in en massa saker? såsom att flasha bois, eller uppdatera bios? vad det jag?

Har inte läst allt om den men vad är det vanligaste problemet med den?

Och så har jag lite frågor om just överklockningen sen.

Ja kan lite om överklockning men inte så mkt än, har läst lite på internet, kollar på olika guider och sånt.

I tråden så är det vissa som har höjt CPU PLL voltage och DRAM bus voltage och jag undrar om man måste göra det under själva överklockningen och vad dom är till för. Och om det är nödvändigt att höja dom?

Tack så mycket!

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk

Har själv ett P8P67 PRO som jag antar att du menar, tillsammans med en 2600k.

Jag har inte haft ett enda problem förutom coldboot problemet, om man nu kan kalla det för ett problem.

Jag har inte behövt uppdatera BIOS och har aldrig fått en enda blåskärm eller liknande.

Det bästa du kan göra är att läsa i manualen, där står allt viktigt du behöver veta om de olika inställningarna du kan göra i BIOS/UEFI. Det är sjukt enkelt att överklocka även "om man inte vet vad man gör"... räcker med att ändra turbo multipeln så sköter moderkortet resten förhoppningsvis. Sedan kan man finjustera andra inställningar i efterhand om man vill det.

Det är inte så att du måste höja CPU PLL voltage och minnesvolten, det beror helt på vad du ska göra. Ramen behöver du i stort sätt inte röra alls då den inte används på samma sätt som när man klockade äldre system (fsb). Det du antagligen vill göra är att sätta minnena i 1.5v och köra den hastighet som minnet klarar av i den volten. Även om dina minnen kanske är speccade för 1.65v och 800MHz så kan det vara en idé att köra dem i exempelvis 1.5v och 666MHz.

Permalänk
Medlem

Jag har också cold boot-problem med mitt kort. Jag skulle köpa något annat.

Permalänk
Skrivet av Lagom:

Jag har också cold boot-problem med mitt kort. Jag skulle köpa något annat.

Skulle du köpa ett annat kort med anledning av coldboot-problemet?

Permalänk
Medlem

Okej tack, men vad innebär cooldboot? och hur kan det lösas? läste att man skulle reseta CMBOS eller vad det heter på moderortet, vissa har även updaterat bios.

Att höja vcore skulle man tyderligen göra oxå läste jag,

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nizor:

Skulle du köpa ett annat kort med anledning av coldboot-problemet?

Jag rekomenderar inte en produkt som inte är felfri.. Visst, det är ett litet problem, iaf för oss som kör datorn 24/7, men det finns ju massor andra kort, så jag hade köpt nåt annat märke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiCkArN:

Okej tack, men vad innebär cooldboot? och hur kan det lösas? läste att man skulle reseta CMBOS eller vad det heter på moderortet, vissa har även updaterat bios.

Att höja vcore skulle man tyderligen göra oxå läste jag,

När man startar datorn efter den stått en stund så har den problem att starta upp. Den kan reboota sig själv 5 ggr innan den kommer in i windows.

Jag har provat allt. Inget hjälper ..

Permalänk
Medlem

Okej, men finns det ingen lösning på det eller? är det på alla moderkort eller bara på vissa? ska jag skita i och köpa ett asus och satsa på något annat?

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiCkArN:

Okej, men finns det ingen lösning på det eller? är det på alla moderkort eller bara på vissa? ska jag skita i och köpa ett asus och satsa på något annat?

Mitt P8P67 PRO har funkat helt utan Cold boot problem.
Så det är något som finns på vissa verkar det som.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av THEBADGUY:

Mitt P8P67 PRO har funkat helt utan Cold boot problem.
Så det är något som finns på vissa verkar det som.

Okej vilka Vegance minnen har du? för det har tyderligen lite med minnen att göra har jag läst

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiCkArN:

Okej vilka Vegance minnen har du? för det har tyderligen lite med minnen att göra har jag läst

http://www.inet.se/artikel/5315064/corsair-4gb-1x4096mb-cl9-1...

Dessa. 8GB totalt.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Okej, men tycket du ja ska sattsa på en Asus bärda endå?

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiCkArN:

Okej, men tycket du ja ska sattsa på en Asus bärda endå?

Ja det tycker jag.
Jag har verkligen inget att klaga på iaf :).

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av THEBADGUY:

Ja det tycker jag.
Jag har verkligen inget att klaga på iaf :).

Okej, men ifall man får en "defekt" om man nu ska kalla det så.. ska man maila inet då eller`? för man vill ju inte ha en med problem

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av THEBADGUY:

Mitt P8P67 PRO har funkat helt utan Cold boot problem.
Så det är något som finns på vissa verkar det som.

Samma här, visste inte ens att de skulle ha något problem med detta innan jag läste den här tråden.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Samma här, visste inte ens att de skulle ha något problem med detta innan jag läste den här tråden.

Riktigt bra att jag skapa den då

Ser att du har Corsair minnen, men är det Vegance vi snackar om då?

För om det är det så verkar det funka ganska bra men Vegance minnen till det moderkortet.
För en sida jag läste på så hade en haft G-skill minnen och det funkade inge bra

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiCkArN:

Riktigt bra att jag skapa den då

Ser att du har Corsair minnen, men är det Vegance vi snackar om då?

För om det är det så verkar det funka ganska bra men Vegance minnen till det moderkortet.
För en sida jag läste på så hade en haft G-skill minnen och det funkade inge bra

Nix, har XMS3 minnen (mina gamla som jag hade i min AMD burk).
2 såna här paket, dvs 4 stickor http://www.inet.se/artikel/5305470/corsair-4gb-2x2048mb-cl8-1... som jag kör i 1333MHz på 1.5V

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Kör dom här minnena: https://www.inet.se/artikel/5308675/corsair-8gb-2x4096mb-cl9-... utan några problem

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Nix, har XMS3 minnen (mina gamla som jag hade i min AMD burk).
2 såna här paket, dvs 4 stickor http://www.inet.se/artikel/5305470/corsair-4gb-2x2048mb-cl8-1... som jag kör i 1333MHz på
1.5V

Okej, jag hade tänkt och köpa dessa http://www.inet.se/artikel/5315123/corsair-4gb-2x2048mb-cl9-1... men kanske får ändra om dom inte kommer funka kanske, men corsair minnena verkar ju funka bra till Asus bärdan

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton:

Nej nja det dom, det är 1,65v minnen och det gillar inte SB

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiCkArN:

Nej nja det dom, det är 1,65v minnen och det gillar inte SB

Gillar å gillar, det funkar felfritt att köra med 1.65V även på SB även om SB är specat för 1.5V.
Och det går som sagt att köra även de minnena på 1.5V dock kanske inte på full fart utan man får göra som jag och klocka ner till 1333MHz vilket i princip inte påverkar prestandan över huvudtaget förutom i diverse benchmarks.
Men självklart ska man hellre köpa 1600MHz 1.5V minnen om man har möjlighet

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Gillar å gillar, det funkar felfritt att köra med 1.65V även på SB även om SB är specat för 1.5V.
Och det går som sagt att köra även de minnena på 1.5V dock kanske inte på full fart utan man får göra som jag och klocka ner till 1333MHz vilket i princip inte påverkar prestandan över huvudtaget förutom i diverse benchmarks.
Men självklart ska man hellre köpa 1600MHz 1.5V minnen om man har möjlighet

Jaja, men du förstår vad jag menar.

Aokej men ja testar och kör på dom minnena

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiCkArN:

Jaja, men du förstår vad jag menar

Aokej men ja testar och kör på dom minnena

Du bör ju testa Vengeance minnen först å främst, får du de problem som vissa tydligen har med P8P67 Pro så gör en RMA på moderkortet och hämta ut ett nytt, svårare än så behöver det inte vara.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Du bör ju testa Vengeance minnen först å främst, får du de problem som vissa tydligen har med P8P67 Pro så gör en RMA på moderkortet och hämta ut ett nytt, svårare än så behöver det inte vara.

Okej, menar du att göra en Reklamations ansökan RMA?

Men endel har ju kunnat lösa det endå.

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiCkArN:

Okej, menar du att göra en Reklamations ansökan RMA?

Men endel har ju kunnat lösa det endå.

Du bör kunna lämna tillbaka kortet till stället du köpt det på då det inte funkar som det ska om det lider av såna problem och få ett nytt.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Du bör kunna lämna tillbaka kortet till stället du köpt det på då det inte funkar som det ska om det lider av såna problem och få ett nytt.

Okej, men som sagt så testar jag men corsair minnena först. Om det inte funkar så får ja väll uppdatera bios o cleara CMOS

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Medlem

Wuut blir lite osäker om jag ska köpa detta moderkort asså.. http://www.google.se/search?aq=f&sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=A...

Finns en massa trådar om att den inte bootar så bra från start osv.. ska ja verkligen köpa detta moderkort? visst är det några som har läst det igenom att reseta CMOS och vissa har det funkat från början..

Vad säger ni? det verkar ju vara ett grymt kort annars asså, men lite trist om dessa problem händer.

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Medlem

Jag hade slagit till på det kortet iaf. Skulle det visa sig att du har bekymmer så är det ju bara att göra RMA.

Jag är förövrigt, som sagt, grymt nöjd med mitt moderkort.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av THEBADGUY:

Jag hade slagit till på det kortet iaf. Skulle det visa sig att du har bekymmer så är det ju bara att göra RMA.

Jag är förövrigt, som sagt, grymt nöjd med mitt moderkort.

Okej hoppas det funkar bra då när jah får det..

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiCkArN:

Nej nja det dom, det är 1,65v minnen och det gillar inte SB

men jag kör dom?

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]