Permalänk

Nas-djungel!

Hej,

Jag hade tänkt träda in i rollen som NAS-ägare och har en del frågor.

Jag har tidigare kört filserverlösningen men efter ett haveri känner jag att jag vill ha ett mindre och strömsnålare system.

Jag har kikat runt och kan ärligt talat inte bestämma mig!
Vilken ska man välja? Alla verkar ha någon nackdel.. (den prisklassen jag kollat).

Så här se planen ut;

1. Budgeten landar på MAX 2000.-
2. Stöd för två diskar - RAID 1
3. Gärna någon form av torrent-funktion
4. Gärna två diskar inkluderat, runt 500 gb borde räcka.

Jag har kollat på Netgear RedayNas, men många avråder att köpa den i recensionerna då de hävdar att UI är segt och att överföringshastigheterna inte är någon höjdare.

HILFE!

Permalänk
Medlem

Dlink DNS-320 är ganska OK för priset, överföringshastighet ca 25mb/s vid större filer, småfiler usel hastighet däremot, prisbilliga är inte allt för snabba och vill man ha högre hastigheter är det bara att öppna lädret som hjälper

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Den här ser intressant ut, men den kanske är gammal:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=821258

Inkluderade diskar tror jag du får svårt att hitta, ingen vettig människa köper 500GB 3,5" diskar idag heller.

Permalänk
Medlem

Min readynas duo kommer upp i acceptabla hastigheter med jumboframes. Men kan hålla med om att ui:t är segt. Men jag tror inte att man får så mycket mer för pengarna. Har du dessutom vant dig vid prestandan av en dator som nas blir du lätt besviken på prestanda vid större överföringar.

Permalänk

Tack för svaren!

Det lutar nog åt att jag köper en ReadyNas eller Qnap..
Det får "halta" lite.. Jag menar, för 2000.- vad kan man förvänta sig?

Man får rätta munnen efter matsäcken, som di kallat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Dlink DNS-320 är ganska OK för priset, överföringshastighet ca 25mb/s vid större filer, småfiler usel hastighet däremot, prisbilliga är inte allt för snabba och vill man ha högre hastigheter är det bara att öppna lädret som hjälper

Tycker med att det är en stabil NAS, och jag bara älskar Kjell & Company video om 320

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Synology DS211j hade jag köpt, kommer förmodligen göra det också med nästa lön.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Arzei:

Synology DS211j hade jag köpt, kommer förmodligen göra det också med nästa lön.

Kommer nog köra DS411j själv som mediaserver hemma. DS211j har ett juste interface och remote access, OK prestanda för pengarna och fått god kritik i alla tester jag sett den i.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaiserClaw:

Tack för svaren!

Det lutar nog åt att jag köper en ReadyNas eller Qnap..
Det får "halta" lite.. Jag menar, för 2000.- vad kan man förvänta sig?

Man får rätta munnen efter matsäcken, som di kallat.

Rekommenderar att du även tittar på Synology. De presterar överlag bättre än Qnap och Netgear, även om det är marginellt, som sagt; vad kan man förvänta sig för 2000kr?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jag avråder iaf starkt från netgears grejer pga deras urusla filsystemslösningar som är ett (ursäkta språkbruket) rent helvete att få åter en enda fil ur ifall det kraschar eller en disk pajar, aldrig råkat på en dummare lösning än deras special
Efter detta är jag klar förespråkare för antingen proffsgrejer från t e x synologi ala dubbla din budget eller en freenaslösning

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Jag lämnade precis tillbaka netgear-nasen jag köpte förra veckan. I stort omöjlig att jobba med; låser utforskaren, tappar kontakten, vill loggas in på från webportalen, "eget" gränssnitt, ofungerande codec i inbyggda spelaren, osv...

Som tur är hann jag inte förlora nån data på eländet.

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk

Lite sen med detta inlägg, jag skulle kunna rekommendera QNAP TS-412, det är den jag ska köpa själv och jag tycker den har det mesta av det man behöver för ett riktigt bra pris, stödjer alla raids man kan komma att behöva + JBOD, one touch copy om man vill tömma digitalkameran eller en usbhårddisk ut på NASen, jumboframes och dubbla GBportar ger ca 45-47MB/s skriv o 70-76Mb/s läs, över ftp tror jag det ligger 10-20% högre. Bra stabil snabb sak med utmärkt utbud av community/3rd party addons, stöd för ipkameror, iscsi out of the box. Läs på er på den, jag tror ni kommer gilla den, 1200MHz cpu, men bara 256MB ram, vet ej om det går att expandera, men klarar sig gott med det den har, nu till det tråkiga: Den kostar ca 2900 kr exkl frakt opopulerad så man får själv sörja för att lägga till hårddiskar.

Hoppas ni blev lite mer förvirrade nu /Lars

Visa signatur

iNTEL i9-9900K@5,1GHz - RTX 3070 - 32Gb 3Ghz DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av larsohlsson:

Lite sen med detta inlägg, jag skulle kunna rekommendera QNAP TS-412, det är den jag ska köpa själv och jag tycker den har det mesta av det man behöver för ett riktigt bra pris, stödjer alla raids man kan komma att behöva + JBOD, one touch copy om man vill tömma digitalkameran eller en usbhårddisk ut på NASen, jumboframes och dubbla GBportar ger ca 45-47MB/s skriv o 70-76Mb/s läs, över ftp tror jag det ligger 10-20% högre. Bra stabil snabb sak med utmärkt utbud av community/3rd party addons, stöd för ipkameror, iscsi out of the box. Läs på er på den, jag tror ni kommer gilla den, 1200MHz cpu, men bara 256MB ram, vet ej om det går att expandera, men klarar sig gott med det den har, nu till det tråkiga: Den kostar ca 2900 kr exkl frakt opopulerad så man får själv sörja för att lägga till hårddiskar.

Hoppas ni blev lite mer förvirrade nu /Lars

Om det inte är för sent för dig så kan jag föreslå att du även tittar på Synology DS411j innan du bestämmer dig. Den har visserligen lite mindre internminne, men om du inte ska ha en hemsida med mySQL på den så slipper du expandera minnet. Jag har själv visserligen DS411-II men båda jobbar med 32-bit bussarkitektur där Qnap enbart jobbar i 16-bit vilket avspeglar sig på bl.a. överföringshastigheten. Synology överför strax över 100MB/s på ett 1Gb/s nätverk. Klarar allt som Qnap klarar och har ett trevligare gränssnitt (om det nu spelar någon roll egentligen).

Köpte Synlogy för utvärdering efter lite småstrul och besvikelser med Qnap på jobbet; TS-412 och TS-8590. Den senare var en STOR besvikelse. Man tycker att ett NAS för 20'kr borde kunna stödja 1Gb/s och Jumbo Frames, men icke! Något TS-412 klarar betydligt bättre konstigt nog.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Om det inte är för sent för dig så kan jag föreslå att du även tittar på Synology DS411j innan du bestämmer dig. Den har visserligen lite mindre internminne, men om du inte ska ha en hemsida med mySQL på den så slipper du expandera minnet. Jag har själv visserligen DS411-II men båda jobbar med 32-bit bussarkitektur där Qnap enbart jobbar i 16-bit vilket avspeglar sig på bl.a. överföringshastigheten. Synology överför strax över 100MB/s på ett 1Gb/s nätverk. Klarar allt som Qnap klarar och har ett trevligare gränssnitt (om det nu spelar någon roll egentligen).

Köpte Synlogy för utvärdering efter lite småstrul och besvikelser med Qnap på jobbet; TS-412 och TS-8590. Den senare var en STOR besvikelse. Man tycker att ett NAS för 20'kr borde kunna stödja 1Gb/s och Jumbo Frames, men icke! Något TS-412 klarar betydligt bättre konstigt nog.

Har också fungeringar kring Synology DS411 lösningen, har du testat torrent via den? Skulle vilja ha en smidig lösning för det! Tänkte ha den som en Media-server och diverse backuper.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Har också fungeringar kring Synology DS411 lösningen, har du testat torrent via den? Skulle vilja ha en smidig lösning för det! Tänkte ha den som en Media-server och diverse backuper.

Har inte hunnit testa torrent ännu. Köpte den strax före semester och är fortfarande på resande fot Backup av W7 sker en gång per dygn m.h.a. tillhörande agent som installeras, men valfri programvara fungerar säkert lika bra. Vad gäller mediaserver så finns det stöd för både Itunes och DLNA. Det sistnämnda är dock inget jag ens övervägar att testa då jag tycker att DLNA inte är en tillräckligt mogen produkt. Vill jag t.ex se en film så öppnar jag helt enkelt bara filen eller iso:n från min A.C.Ryan mediaspelare eller VLC på någon av mina datorer. Fungerar minst lika bra

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Har inte hunnit testa torrent ännu. Köpte den strax före semester och är fortfarande på resande fot Backup av W7 sker en gång per dygn m.h.a. tillhörande agent som installeras, men valfri programvara fungerar säkert lika bra. Vad gäller mediaserver så finns det stöd för både Itunes och DLNA. Det sistnämnda är dock inget jag ens övervägar att testa då jag tycker att DLNA inte är en tillräckligt mogen produkt. Vill jag t.ex se en film så öppnar jag helt enkelt bara filen eller iso:n från min A.C.Ryan mediaspelare eller VLC på någon av mina datorer. Fungerar minst lika bra

Ahh alright, hojta gärna om du får tid att testa torrent, skulle vara intressant. Skrev nog lite fel när jag skrev mediaserver, är bara lagring av media jag menar, har htpc som jag öppnar allting med så den biten är nog lugn

Mest torrentfunktionen jag vill veta hur bra den fungerar, om det går köra RSS osv, får väl googla lite sen när man kommer hem från jobbet Vem fan uppfann jobb på lördagar...:/

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Skrivet av godspeed:

Jag avråder iaf starkt från netgears grejer pga deras urusla filsystemslösningar som är ett (ursäkta språkbruket) rent helvete att få åter en enda fil ur ifall det kraschar eller en disk pajar, aldrig råkat på en dummare lösning än deras special
Efter detta är jag klar förespråkare för antingen proffsgrejer från t e x synologi ala dubbla din budget eller en freenaslösning

Håller fukständigt med, har en Netgear ReadyNAS NV+ och hade lite Backup på den samt lite filer jag flyttat över som jag ej hade plats i datorn med, den krashade av någon anledning så tappade typ 1 TiB data, testade att byta ut disken men icke, har även trådlöst nätverkskort från netgear som bråkar i bland, de skall alltid ha någon extra programvara som inte gör annat än ställer till de, gillar dock deras Switchar med metallskal men allt annat verkar bara vara en massa problem med. aldrig mer Netgear

Visa signatur

Game PC: Silverstone Ft2|Asus P9X79 DELUXE |Intel 3930K|16GB Corsair 1600 MHz|ASUS 290X DCII|480 GB Seagate 600 + 120 GB Corsair GTX|WD Raptor 150 Raid 0|Corsair AX750.
HTPC/Filserver: Fractal Design XL|ASUS Z87-A|Intel i5 4670K|16 GB Corsair 2400MHz|256 GB MX100 + 22 TB WD|Corsair 750HX. Laptop: ASUS N55SL|Hackintosh: HP dv5-1095eo 4GB|60 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Ahh alright, hojta gärna om du får tid att testa torrent, skulle vara intressant. Skrev nog lite fel när jag skrev mediaserver, är bara lagring av media jag menar, har htpc som jag öppnar allting med så den biten är nog lugn

Mest torrentfunktionen jag vill veta hur bra den fungerar, om det går köra RSS osv, får väl googla lite sen när man kommer hem från jobbet Vem fan uppfann jobb på lördagar...:/

Nu är jag hemma igen och har testat genom att kopiera en topp-100 URL på en torrentsite och kopierad in den i Download Station (Windows-klienten heter Download Redirector), en rätt primitiv Windows-klient som saknar tjusiga grafer och rapportfönster som µTorrent. Lite info får man ändå. 22 minuter för en 1.37GB stor fil säger inte så mycket förrutom att det fungerar. RSS-stöd finns, men det orkar jag inte testa (saknar personligt intresse ).

Var glad att du slipper söndagsarbete till måndagsmornar då du förväntas inställa dig kl 7 för att sedan dessutom ta ett par veckolångt beredskapspass på raken. Kombinera detta med klåfingriga kollegor, trilskande hårdvara etc som sätter dig i arbet >24h i sträck med sisådär någon veckas mellanrum. Så har du min verklighet tills alldeles nyligen. Men nu är jag fri! Men tyvärr inte arbetslös, hehe.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nu är jag hemma igen och har testat genom att kopiera en topp-100 URL på en torrentsite och kopierad in den i Download Station (Windows-klienten heter Download Redirector), en rätt primitiv Windows-klient som saknar tjusiga grafer och rapportfönster som µTorrent. Lite info får man ändå. 22 minuter för en 1.37GB stor fil säger inte så mycket förrutom att det fungerar. RSS-stöd finns, men det orkar jag inte testa (saknar personligt intresse ).

Var glad att du slipper söndagsarbete till måndagsmornar då du förväntas inställa dig kl 7 för att sedan dessutom ta ett par veckolångt beredskapspass på raken. Kombinera detta med klåfingriga kollegor, trilskande hårdvara etc som sätter dig i arbet >24h i sträck med sisådär någon veckas mellanrum. Så har du min verklighet tills alldeles nyligen. Men nu är jag fri! Men tyvärr inte arbetslös, hehe.

Okej, då tror jag att jag beställer en sån på måndag! Funktionerna verkar vara dom jag behöver, såg nu att det fanns appar till mobilen för att styra torrent också, helt perfekt!
Tack för infon och grattis till friheten, ingen borde behöva jobbar helger

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!