Permalänk
Medlem

Råd om fläktplacering/antal på en R3:a

Hej
Kan ni ge råd om min nuvarande fläktplacering?
Ska något flyttas, saknar jag något?

Har succesivt införkaffat flera fläktar och testat och jag jag hoppas att det här inte är helt galet:)

CM hyper fläkten har jag uppe/bak
GT Är Gentle Typhoon

Mvh

Visa signatur

Intel Core i5 2500k @ 4.3 GHz| Asus Geforce GTX580 DUII OC 930MHz | Asus P8P67 LE | 4GB RAM | Win 8.

Permalänk

Vet inte men spontant känner jag att frontfläkten kanske skall flyttas till den övre front platsen. Du har ju endå insug i nederdelen från botten.
Visserligen har jag inte det här chassit, men logiskt sett känns det vettigt.

Helt annan fråga: har du haft chassit länge och är du nöjd med det? Funderar nämligen på att köpa ett

Visa signatur

System: Fractal Design Define Mini| Asus P8Z77-M | Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 16GB | Intel i5 2500K - Noctua NH-U9B SE2 | XFX Radeon RX 480 8GB | Fractal Tesla R2 500W
/Erik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unitarded:

Vet inte men spontant känner jag att frontfläkten kanske skall flyttas till den övre front platsen. Du har ju endå insug i nederdelen från botten.
Visserligen har jag inte det här chassit, men logiskt sett känns det vettigt.

Helt annan fråga: har du haft chassit länge och är du nöjd med det? Funderar nämligen på att köpa ett

Har inte tänkte på det, men det låter vettigt.

Haft det i ca 1 månad. Har inte hållt på så mycket med satationära PC innan, men jag ångrar mig inte!
Många möjligheter med det här chassit. tyst, många fläktplatser, snyggt!

Visa signatur

Intel Core i5 2500k @ 4.3 GHz| Asus Geforce GTX580 DUII OC 930MHz | Asus P8P67 LE | 4GB RAM | Win 8.

Permalänk

Hehe, bra att vi kunde hjälpa varandra

Visa signatur

System: Fractal Design Define Mini| Asus P8Z77-M | Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 16GB | Intel i5 2500K - Noctua NH-U9B SE2 | XFX Radeon RX 480 8GB | Fractal Tesla R2 500W
/Erik

Permalänk
Medlem

Jag personligen skulle lagt dom extra hundralapparna och tryckt in GT-fläktar i alla positioner.

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

GT1150 är mina favoriter nu.

Fick en ny tanke, skulle inte CPU bli kallare om luften kom direkt från baksidan, i Push-Push/Pull
Nog skulle den det, men uppstar det någon brist i övrigt?

Visa signatur

Intel Core i5 2500k @ 4.3 GHz| Asus Geforce GTX580 DUII OC 930MHz | Asus P8P67 LE | 4GB RAM | Win 8.

Permalänk
Medlem

Hmm jag tycker Fractals fläktar är tystare än GT 1150. De passa f.ö inte som inblås frontfläkt eftersom motorn tangerar dammskyddet.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av celerity:

Hmm jag tycker Fractals fläktar är tystare än GT 1150. De passa f.ö inte som inblås frontfläkt eftersom motorn tangerar dammskyddet.

det är intressant det där. jag skälv har funderat på att köpa en inblåsfläkt till min FD R2:a när jag skaffar antec kuhler 920 men jag tror jag beställer kylaren från alina systems för 889kr med frakt och avvaktar med fläktar. jag kommer inte behöva några utblåsfläktar och då får jag ha mitt nätaggregat samt de två fläktarna som följde med chassit som inblås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anjora:

det är intressant det där. jag skälv har funderat på att köpa en inblåsfläkt till min FD R2:a när jag skaffar antec kuhler 920 men jag tror jag beställer kylaren från alina systems för 889kr med frakt och avvaktar med fläktar. jag kommer inte behöva några utblåsfläktar och då får jag ha mitt nätaggregat samt de två fläktarna som följde med chassit som inblås.

Alltså inblås är överskattat. Det är MYCKET viktigare med utblås av varm luft. Varm luft stiger och kall luft kommer ändå tas in p.g.a flödet som bildas. Jag skulle istället rekommendera placera en fläkt på toppen som utblås. Nätagget är f.ö. nerdåtvänt i R2 så det har ingen inverkan

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av celerity:

Alltså inblås är överskattat. Det är MYCKET viktigare med utblås av varm luft. Varm luft stiger och kall luft kommer ändå tas in p.g.a flödet som bildas. Jag skulle istället rekommendera placera en fläkt på toppen som utblås. Nätagget är f.ö. nerdåtvänt i R2 så det har ingen inverkan

saken är den att jag kommer inte ha så mycket varmluft att blåsa ut. jag är rätt säker på att nätagget blåser in luft som jag har det nu, det kanske är bättre att vända på det så det blåser ut luft istället?, jag får väl testa nån gång.

jag vill inte ha takfläker i mitt chassi eller fläktar i sidan av chassit då jag föredrar att ha chassit helt stängt på sidorna och på taket, det är väl en smaksak det där men så har iallafall jag tänkt att ha det.

Permalänk
Medlem

I R3 chassit vill man nog ha fler fläktar om blåser in luft än som blåser ut, anledningen är att man annars får in en massa damm genom alla perforerade plåtar som sitter bak på chassit. Så övertryck är att föredra.

MVH Peter

Permalänk
Medlem
Skrivet av chaval:

GT1150 är mina favoriter nu.

Fick en ny tanke, skulle inte CPU bli kallare om luften kom direkt från baksidan, i Push-Push/Pull
Nog skulle den det, men uppstar det någon brist i övrigt ?

Bumpar frågan... någon som har testat?

Visa signatur

Intel Core i5 2500k @ 4.3 GHz| Asus Geforce GTX580 DUII OC 930MHz | Asus P8P67 LE | 4GB RAM | Win 8.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BTLulle:

I R3 chassit vill man nog ha fler fläktar om blåser in luft än som blåser ut, anledningen är att man annars får in en massa damm genom alla perforerade plåtar som sitter bak på chassit. Så övertryck är att föredra.

MVH Peter

jag har r2 chassi men jag tror nog samma sak gäller även då. man hade möjligtvis kunnat sätta för dom portarna så att luften måste komma in underifrån genom damfiltret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chaval:

Bumpar frågan... någon som har testat?

Det är allmänt känt att det inte fungerar!

Skrivet av anjora:

saken är den att jag kommer inte ha så mycket varmluft att blåsa ut. jag är rätt säker på att nätagget blåser in luft som jag har det nu, det kanske är bättre att vända på det så det blåser ut luft istället?, jag får väl testa nån gång.
http://img843.imageshack.us/img843/382/kabeldragning01.png

jag vill inte ha takfläker i mitt chassi eller fläktar i sidan av chassit då jag föredrar att ha chassit helt stängt på sidorna och på taket, det är väl en smaksak det där men så har iallafall jag tänkt att ha det.

Haha, varför har du monterat nätagget upp och ner? Nätagget blåser ut luft, inte in. Grafikkortet lär inte må bra!

Flytta en av inblås-fläktarna och låt den blåsa ut från taket istället. Kom ihåg, varm luft stiger!

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av celerity:

Det är allmänt känt att det inte fungerar!

Går emot all logik:) ...klart att frisk luft direkt från utsidan måste kyla bättre än all den luft som har passerat en rykande Gtx som spyr ut den varma luften rätt in i lådan?

Visa signatur

Intel Core i5 2500k @ 4.3 GHz| Asus Geforce GTX580 DUII OC 930MHz | Asus P8P67 LE | 4GB RAM | Win 8.

Permalänk
Medlem

99,9% av alla nätagg drar in luften där fläkten sitter och ut bak, det som är på bilden gör de om ingen öppnat de och vänt fläkten.

MVH Peter

Permalänk
Medlem
Skrivet av chaval:

Går emot all logik:) ...klart att frisk luft direkt från utsidan måste kyla bättre än all den luft som har passerat en rykande Gtx som spyr ut den varma luften rätt in i lådan?

Inte alls. Varm luft samlas längst upp i hörnet om den inte blåses ut. Det kommer bara leda till en form växthuseffekt i chassit. Tanken är att värmen från grafikkortet skall blåsas ut av bakre 120 mm så att den inte hinner värma upp processorn! Sen är de flesta grafikkort designade med vindtunnlar som blåser ut luft genom PCI slotsen.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av celerity:

Det är allmänt känt att det inte fungerar!

Haha, varför har du monterat nätagget upp och ner? Nätagget blåser ut luft, inte in. Grafikkortet lär inte må bra!

Flytta en av inblås-fläktarna och låt den blåsa ut från taket istället. Kom ihåg, varm luft stiger!

som jag skrev innan har jag inte tänkt att ha takfläktar över huvud taget, av flera skäl(tex damisolerin, estetiska skäl mm).

Skrivet av BTLulle:

99,9% av alla nätagg drar in luften där fläkten sitter och ut bak, det som är på bilden gör de om ingen öppnat de och vänt fläkten.

MVH Peter

vände på nätaggregatet mest för kabeldragningens skull mest. jag funderar på att ta bort det fula klistermärket på nätagget.

två fläktar blir nog i minsta laget med antec kuhler 920 och hd 5850 ifall båda skulle varva upp lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anjora:

som jag skrev innan har jag inte tänkt att ha takfläktar över huvud taget, av flera skäl(tex damisolerin, estetiska skäl

Gör som du vill. Sjäv kör jag med bara två fläktar (fram och bak). Kan tipsa om att ta bort dom vita hd-hållarna om du inte tänker fästa fler diskar. Ökar luftflödet något.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av celerity:

Gör som du vill. Sjäv kör jag med bara två fläktar (fram och bak). Kan tipsa om att ta bort dom vita hd-hållarna om du inte tänker fästa fler diskar. Ökar luftflödet något.

saken är den att mitt problem är snarare att få inblåsfläktarna att räcka till. sen kommer den mesta av värmen att blåsas ut direkt ut ur mitt chassi med antec kuhler 920 och referens hd 5850.

sen hade det givetvis varit lämpligt med takfläktar ifall man hade monterat antec h2o 920 så den blåser in varm luft i chassit, men det är inte så jag kommer göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av celerity:

Hmm jag tycker Fractals fläktar är tystare än GT 1150. De passa f.ö inte som inblås frontfläkt eftersom motorn tangerar dammskyddet.

Det är inga problem att ha GT-fläktar i fronten...

Permalänk
Medlem

Jag kör såhär: Två 120-fläktar på fronten för insug, det är de 2 fläktarna som kom med chassit. En 140-fläkt på toppen som blåser ut varmluften. En Corsair H80 som sitter bak och blåser ut.
Precis som folk sagt så tror jag det är viktigt med utblås.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Såhär kör jag. PnP på h60. Procerssorn (2500k) ligger aldrig över 30 grader idle.

Uploaded with ImageShack.us

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iuno:

Det är inga problem att ha GT-fläktar i fronten...

jo givetvis. tre st GT fläktar på 800rpm borde nog bli bra i mitt fall, det kanske inte räcker till ifall antec kuhler 920 och mitt 5850 varvar upp på max men jag räknar med att det omöjligt kan hända utan extrem överklockning eller idiotiskt fläktkurva.

funderar på http://www.alina.se/Produkt.aspx?site=prisjakt&T2=0-761345-77...
och kanske http://www.inet.se/kundvagn/visa/534189/2011_06_1

jag funderar på ifall det är bättre att köpa allt från inet istället.