Hur får jag mina extra interna HDD att visas i Windows 7?

Permalänk

Hur får jag mina extra interna HDD att visas i Windows 7?

Har en SSD som W7 64 är installerat på. En HDD på 1.5GB är även den inkopplad internt. Missade nog dock att formatera denna under installationen av Windows. Kan jag få den att dyka upp under "Den här datorn" eller liknande på något sätt? Utan att installera om Windows och då även formatera den hårddisken. Hårddisken går att hitta både i enhetshanteraren och i BIOS men inte under "Den här datorn". Hjälp?

Permalänk
Moderator
Moderator

Det ska gå fint, kolla om den finns under (sv motsvarande) -> Control Panel\System and Security\Administrative Tools\Computer Management\Storage\Disk Management.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av TheDaemon:

Det ska gå fint, kolla om den finns under (sv motsvarande) -> Control Panel\System and Security\Administrative Tools\Computer Management\Storage\Disk Management.

Tyvärr finns där bara min SSD + den 100MB partionen Windows skapar när man installerar ett OS..

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Precis som PantarN90 säger så måste du gå in Disk Management där du aktiverar, portionerar och formaterar den nya disken. Om den inte finns listad där så är det något fel. Testa att byta till en annan sata-port, alternativt koppla ur hårddisken och starta upp datorn utan den och sedan koppla in den igen.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Finns den i BIOS?
Inkopplad överhuvudtaget?
Fungerar disken i andra datorer?

Ja den finns i BIOS. Skrev det i första posten. Den är inkopplad. Har inte testat i andra datorer men det fungerade i denna innan jag omformaterade. Datorn var ett nybygge så installerade först OS på SSD sen kopplade jag på HDDn i efterhand. Då funkade det. Sen var jag tvungen att formatera om igen, då gjorde jag detta med både HDD och SSD inkopplad. Men efter detta kan jag inte se HDDn. Kommer antagligen att funka om jag gör samma sak igen men vill gärna undvika det. Ska testa att plugga ut och in osv.

Permalänk
Medlem

Syns den inte i disk management (diskhanteraren)?
Om den gör det - aktivera disken.
Om inte - då har du nog något fel på disk/kablage.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Sitter den på en SATA-port som behöver separat installation av drivrutiner?

Alltid lättare om vi skulle få lite data om din rigg,
så vi inte behöver sitta och gissa blint.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

Löste det genom att installera om windows. Partionerade hårddisken under installationen och väl inne i Windows gick det smärtfritt att hitta och formatera den. Tack ni som försökte hjälpa till