Hur många GB behöver jag?

Permalänk
Medlem

Hur många GB behöver jag?

Är så sugen på en SSD disk då mitt Windows 7 tar upp mot 5 minuter att starta upp okej lite överdrivet men ni förstår mig!
Jag har tänkt lägga Windwos 7 Ultimate 64bit, HoN, Gta IV på den.
Räcker det då med en 60gb eller måste jag ha större?
Och vilken modell är det jag ska välja behöver inte vara Intels värsting serie utan bara en snabb utan massa jävla knussel!
Budget: Får bli som den blir beror på storlek tänker inte punga ut några extra pengar för att det ska stå intel series på den hur som helst!

Axel

Permalänk
Moderator
Moderator

Personligen har jag både en 60GB och numer en 120GB SSD. 60GB är klart för lite imo, det räcker med windows 7 och ett fåtal större spel eller program och vips så är det snart fullt. Vet inte hur stort HoN är men GTA 4 är om jag minns rätt inte det minsta spelet man kan ha på sin disk.

Även om man är någorlunda konservativ med utrymmet blir det mycket hushållande och pillande. En nästan full disk kan även i sin tur leda till andra mindre bra problem

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

60GB är i minsta laget, TheDaemon har redan förklarat varför. Jag har själv en 120GB, och använder normalt 60-80GB av det utrymmet. Jag är inte alltför up-to-date på dom nyaste modellerna, så kan inte ge en rekommendation där, men jag tycker du bör lägga dig mellan 80-120GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

Personligen har jag både en 60GB och numer en 120GB SSD. 60GB är klart för lite imo, det räcker med windows 7 och ett fåtal större spel eller program och vips så är det snart fullt. Vet inte hur stort HoN är men GTA 4 är om jag minns rätt inte det minsta spelet man kan ha på sin disk.

Även om man är någorlunda konservativ med utrymmet blir det mycket hushållande och pillande. En nästan full disk kan även i sin tur leda till andra mindre bra problem

HoN ligger på 2gb tror jag, men blir att satsa på en 80gb nu då!
Då är frågan vilken av alla skulle ni rekommendera?

Skrivet av TheDaemon:

Personligen har jag både en 60GB och numer en 120GB SSD. 60GB är klart för lite imo, det räcker med windows 7 och ett fåtal större spel eller program och vips så är det snart fullt. Vet inte hur stort HoN är men GTA 4 är om jag minns rätt inte det minsta spelet man kan ha på sin disk.

Även om man är någorlunda konservativ med utrymmet blir det mycket hushållande och pillande. En nästan full disk kan även i sin tur leda till andra mindre bra problem

Vilken 80gb skulle du rekommendera ?

Permalänk

Vad har du för moderkort? Stödjer det SATA 3Gb/s eller 6Gb/s?

Visa signatur

Razer Blade Pro 17 | RTX 2070 Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av ari86:

Kör på en 120 så har du lite extra utrymme för annat smö gott, när du behöver det. Annars räcker det med 60

Skickades från m.sweclockers.com

Funderar på om det är värt för mig att uppgradera tll en 120gb, jag har bara GTA IV och HoN som spel på datorn....

Skrivet av hazed:

Vad har du för moderkort? Stödjer det SATA 3Gb/s eller 6Gb/s?

Sitter på ett m4a87td evo det jag läst mig till säger att det är 6gb/s, hoppas jag har rätt

Permalänk
Medlem

Jag har använt 62GB på min SSD och då har jag windows, alla program samt de få spel jag har där.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Snabb googling visar att gta IV kräver 16gb ledigt för att installera, lägger man då till HoN på 2gb så blir det totalt <20gb för spel. Windows tar inte upp 40gb så rent tekniskt så räcker 60gb. I den storleksklassen så skulle jag tro att Crucual M4 64 är den mest lämpliga, snabb och problemfri disk som använder sata 6gbit/s.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=866383

Men man bör fundera ett par gånger om man inte kommer att installera mer spel/program framöver, man kommer förhoppningsvis ha disken ett par år...

Går man upp en storlek så hamnar man på intel 320 80gb, stabil och problemfri med tillräcklig fart för att man ska märka att det inte är en vanlig disk i datorn.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=844281

Ytterligare ett steg upp hamnar man i storleksordningen 120gb. Där har vi intel 320 120gb och Crucial m4 128gb. Intel är lite billigare men är å andra sidan aningen långsammare. Utöver det så finns intel 510 120gb som använder samma kontroller som Crucial m4 och presterar ungefär likadant, men brukar vara klart dyrare.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=844282
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=873561
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=819442

Utöver dessa så finns det tex ocz vertex 3 och Corsair force 3, dessa diskar har en kontroller från sandforce och är snabbare än de jag räknat upp ovan, men tyvärr så är det en hel del som har problem med instabilitet med dessa. Vill man ha en disk som det är så bra odds som möjligt på att den fungerar som det ska så är intel och crucial bättre val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Snabb googling visar att gta IV kräver 16gb ledigt för att installera, lägger man då till HoN på 2gb så blir det totalt <20gb för spel. Windows tar inte upp 40gb så rent tekniskt så räcker 60gb. I den storleksklassen så skulle jag tro att Crucual M4 64 är den mest lämpliga, snabb och problemfri disk som använder sata 6gbit/s.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=866383

Men man bör fundera ett par gånger om man inte kommer att installera mer spel/program framöver, man kommer förhoppningsvis ha disken ett par år...

Går man upp en storlek så hamnar man på intel 320 80gb, stabil och problemfri med tillräcklig fart för att man ska märka att det inte är en vanlig disk i datorn.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=844281

Ytterligare ett steg upp hamnar man i storleksordningen 120gb. Där har vi intel 320 120gb och Crucial m4 128gb. Intel är lite billigare men är å andra sidan aningen långsammare. Utöver det så finns intel 510 120gb som använder samma kontroller som Crucial m4 och presterar ungefär likadant, men brukar vara klart dyrare.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=844282
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=873561
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=819442

Utöver dessa så finns det tex ocz vertex 3 och Corsair force 3, dessa diskar har en kontroller från sandforce och är snabbare än de jag räknat upp ovan, men tyvärr så är det en hel del som har problem med instabilitet med dessa. Vill man ha en disk som det är så bra odds som möjligt på att den fungerar som det ska så är intel och crucial bättre val.

För 300 kronor är jag beredd att gå upp till 80gb men för att sen lägga nästan det dubbla för 40 gb till känns inte riktigt som att behovet finns!
Då är frågan, är det enkelt för mig att flytta över windows o allt till SSDn?

Permalänk
Medlem

en 120gb med trim support är att rekommendera, bästa 120gb är väl intel 320 fortfarande ändå om den kan krympa?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Uvania:

en 120gb med trim support är att rekommendera, bästa 120gb är väl intel 320 fortfarande ändå om den kan krympa?

Minst problem tror jag Intel haft med sina ssd's, och crucial (använder samma grejer som intel), corsair och ocz har haft rätt hög RMA-statistik

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Minst problem tror jag Intel haft med sina ssd's, och crucial (använder samma grejer som intel), corsair och ocz har haft rätt hög RMA-statistik

Mina performance 3 är väldigt stabila, aldrig haft några problem med dom! finns inte änns någon firmware fix til do här så det måste betyda att de ssd's jag äger har klarat sig undan utan en massa fel ändå om den bygger på samma chip? ibland har man tur

Permalänk
Medlem

Skulle säga 80-120 GB eftersom att 60GB är något som man fyller på väldigt fort.

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ackee22:

För 300 kronor är jag beredd att gå upp till 80gb men för att sen lägga nästan det dubbla för 40 gb till känns inte riktigt som att behovet finns!
Då är frågan, är det enkelt för mig att flytta över windows o allt till SSDn?

Finns program för att klona diskar.

Men jag rekommenderar nyinstallation, så du inte importerar dina tidigare problem.

Fo3

(5 min uppstart beror inte bara på disken, utan även på att OS-installationen har defekter)

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Finns program för att klona diskar.

Men jag rekommenderar nyinstallation, så du inte importerar dina tidigare problem.

Fo3

(5 min uppstart beror inte bara på disken, utan även på att OS-installationen har defekter)

Det enda jag vill ha är mitt windows 7 ultimate på ssdn från gamla disken resten kan jag ladda ner på nytt!
Förstod inte riktigt ditt svar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ackee22:

Det enda jag vill ha är mitt windows 7 ultimate på ssdn från gamla disken resten kan jag ladda ner på nytt!
Förstod inte riktigt ditt svar...

Jag rekommenderar att du tar din Win 7 skiva och gör en ny installation på din ssd.

Men om du inte vill göra det, så finns det utmärkta program som klonar (kopierar identiskt)
från en disk till en annan.

Har dock ingen egen erfarenhet av detta, så jag hoppas någon annan kan tipsa om bra program.

Fo3

PS Diskpartitionen man klonar från, måste sannolikt vara mindre än eller lika med den nya disken DS

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Jag rekommenderar att du tar din Win 7 skiva och gör en ny installation på din ssd.

Men om du inte vill göra det, så finns det utmärkta program som klonar (kopierar identiskt)
från en disk till en annan.

Har dock ingen egen erfarenhet av detta, så jag hoppas någon annan kan tipsa om bra program.

Fo3

PS Diskpartitionen man klonar från, måste sannolikt vara mindre än eller lika med den nya disken DS

Låter smartast!
Visste inte att man kunde göra så, tackar för infon! Kan inte CDON köra erbjudande på SSD nuuu!