Force 3 på väg att krascha?

Permalänk

Force 3 på väg att krascha?

Jag har en force 3 120gb med firmware 1.2 och den börjar bete sig lite konstigt. Vissa saker laddas helt enkelt inte från disken. I starcraft t.ex. så laddas inte vissa texturer (guldfärgade självlysande siege tanks, supply depts i reflexfärger och helbrun mark t.ex.). Just nu så laddar inte datorn idle-bilden för minimeraknappen på windowsfönsterna.

Datorn har låst sig några gånger (eller snarare laggat ihop totalt). Både vid lite tyngre användning och idle. Ingenting loggas någonstans och det funkar efter en omstart. Jag har inte fått någon bluescreen sen jag installerade ssd'n och disken finns alltid där vid uppstart. Är det disken som håller på och krascha eller?

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Hedersmedlem

Finns där inte en 1.3 firmware till denna? Kanske ska testa den?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Finns där inte en 1.3 firmware till denna? Kanske ska testa den?!

det finns, men jag känner inte direkt för att blåsa disken. Jag har ingen ledig hårddisk att köra backup mot :/

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fille3002:

det finns, men jag känner inte direkt för att blåsa disken. Jag har ingen ledig hårddisk att köra backup mot :/

Med tanke på att det verkar klart möjligt att den dör oavsett om du vill eller inte så hoppas jag isåfall att du inte har något av värde på disken. Backups kan spara mycket frustration och sorg.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Har samma problem, fast min "förstora knapp" där man förstorar fönstret har också försvunnit, och min dator fryser sig ibland också. Skriv i tråden när du kommit på felet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille3002:

det finns, men jag känner inte direkt för att blåsa disken. Jag har ingen ledig hårddisk att köra backup mot :/

Du måste ju inte blåsa disken bara för att du gör en firmware uppdatering även om det är rekommenderat.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av NoobN:

Har samma problem, fast min "förstora knapp" där man förstorar fönstret har också försvunnit, och min dator fryser sig ibland också. Skriv i tråden när du kommit på felet.

Det funkar nu, efter en omstart till. Vi får se om jag flashar eller inte. Frågorna är fortfarande kvar dock.

Hur reagerar en hårddisk samt en ssd vid låg strömtillförsel t.ex. av överbelastat nätagg vid vissa GPU-/CPU-peaks?

Skrivet av Thomas:

Med tanke på att det verkar klart möjligt att den dör oavsett om du vill eller inte så hoppas jag isåfall att du inte har något av värde på disken. Backups kan spara mycket frustration och sorg.

Det är bara all setup av nytt os med nedladdning av alla installationsfiler på min massiva 2mb-lina.

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."