Google köper Motorola Mobility – får kapacitet att tillverka mobiltelefoner

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

Är nu de andra kloka så ger de sig ut efter MeeGo istället - Android är livsfarligt att fortstätta på som oberoende utvecklare. Kul! Ser fram emot Sony Eriksson med MeeGo istället i framtiden - hejdå Android, minns detta för första dagen för slutet för Android.

Vore väldigt trevligt om SE började med MeeGo, men tyvärr så tror jag inte det är speciellt troligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerkanftw:

17000 patent... Hur fan kan man samla på sig så mycket? Tycker bara 1000låter mycket

Skickades från m.sweclockers.com

jo, det är väldigt mycket. Motorola är ju lite av mobiltelefonins farfar, de har varit med väldigt väldigt länge och deras produkter finns precis överallt. de är lite som Ericsson, fast större

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Jag tar ingen ställning eller försvarar blint något företag, som konsument bör man kunna kritiskt granska samtliga företag, sen finns det förstås företag man gillar mer eller mindre men tror alla kan hålla med om att alla företag kan göra fel och begå misstag i alla fall. Googles framgångar bygger ju på en stark PR maskin, skillnaden är att man inte pumpar ut TV reklam etc utan kör en cykel där man erbjuder produkter gratis för att i slutändan ta betalt, ungefär som många MMOn kör idag.

Som jag skrev så är det inget snack om att Google lyckats affärsmässigt, men den dagen då vi konsumenter slutar tänka kritiskt så tror jag vi är farligt ute.

Om tjänsterna eller produkterna kostar pengar är irrelevant. I Googles fall så är det mesta konsumentriktade gratis.
Därför ser jag inte din parallell till MMOn som ens i närheten av rimlig.

Självklart ska man vara kritisk men jag ser inte din kritik som rimlig då det inte ens har inträffat än. Alltså att Google skulle ta betalat från konsumenter för deras nuvarande gratistjänster.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Google är väldigt öppna med att det främst handlar om just patent, så antagligen rör det sig om en uttalad strategi för framtiden.

Tackar för länken och förklaringen Emil! Javisst gör de detta främst för patenten. Bra drag av Google. Ni som förespråkar MeeGo hur många OEM tillverkare har visat intresse för den plattformen? Tycker själv att MeeGo ser bra ut men det verkar inte ta fart som det ser ut nu. Någon som vet hur det ser ut för MeeGo? LG snackade om det innan men det verkar inte hända något.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av _NsMs_:

Patent. Snart är det bara google kvar som får producera mobiltelefoner och skapa sökmotorer

Oj, dubbelpost

Så att Google kan göra sina egna telefoner ?

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av jooelhoglund:

Så att Google kan göra sina egna telefoner ?

Jag hörde att de köpte upp någon mobiltillverkare nyligen.. <;

Permalänk

Sluta säga att google börjar bli lite för stora, nydligen så rapporterades ju det här.

Det om något är väl läskigt

Visa signatur

| MacBook Pro 2016 Touch Bar 15" |

| 16GB Ram DDR4 2133 MHz | i5 6500k | RX 480 4GB | ASUS Z170-A | Fractal Design XL | Corsair TX650W |

CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Finns Gmail, Google Voice och andra google tjänster där man infört betalningar på funktioner.

Mig veterligen har google voice alltid kostat pengar.
Funktionerna man får på gmail etc om man betalar tror jag inte heller någonsin varit gratis.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv

Med lite tur kanske detta gör att man på allvar kan försöka utmana Apple. Frågan är om det i slutändan gör någon större skillnad då det mest troliga är att företag i Android-gruppen får deras marknadsandelar krympta eller att företag faller bort än att några större förändringar görs mot såväl iOS som Windows Phone.

Permalänk
Visa signatur

i7 3930k | Rampage IV Gene | 32GB RAM | HD7950 | Silverstone SG10
Retina 15" | Sennheiser RS180 | Audioengine A5+ | Sound Blaster X-Fi HD

Permalänk
Skrivet av Rådström:

Jag hörde att de köpte upp någon mobiltillverkare nyligen.. <;

För 81 miljarder skulle man tycka att det skulle finnas nått bättre märke att köpa av eller börja på eget

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Skrivet av bengt-re:

Är nu de andra kloka så ger de sig ut efter MeeGo istället - Android är livsfarligt att fortstätta på som oberoende utvecklare. Kul! Ser fram emot Sony Eriksson med MeeGo istället i framtiden - hejdå Android, minns detta för första dagen för slutet för Android.

Qué?

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av _MmattiasS_:

i princip alla använder väl google dagligen och säkert hälften har google som startsida... Apple är ju faktiskt större ekonomiskt sett, men om man jämför med hur många som använder produkten så vinner google stort. Skillnaden är att apple tar pengar för sina iphones medans google sök är en gratisstjänst. Men det är svårt att jämföra en telefon och en hemsida

men Google är världens mäktigaste företag syns du inte på Google finns du inte

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3,2 Ghz 16 Gb ram b300 prime+ Ssd samsung 250 Gb,Hdd 2x500 Hdd 2x 250 wd Gpu Nevida 1060 6Gb vram Os Windows 10

Permalänk
Medlem

Rekommenderad läsning

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det är bra om dom börjar tillverka mobiler. Dom ökar ju inte annonsintäkter på något sätt genom det om mobilen redan innan använde android - och med det, googles tjänster. Som flera andra har påpekat tjänar inte google något på att inte låta andra tillverkare använda android, eller öka licenskostnader och tjaffs för att använda det. Google tjänar pengar på att folk använder deras tjänster och ser annonserna i dem.

Det låter så oerhört korkat att jag tror dom har ett ess i rockarmen med detta. Jag tror dom kommer utveckla något annat som inte direkt kommer lägga sig och ta andelar på mobiltelefonmarknaden. Det är något lurt med detta, det kan ju vara hårdvarukompetens i stil med att hitta tjänster optimerade för mobiler osv. Något är det. Det är dårakt inte för att kunna tillverka telefoner.

Visa signatur

Intel i7 950 -|- Asus P6T Deluxe V2 -|- Corsair 6GB 1333MHz -|- Gigabyte GeForce GTX 460 1GB -|- Corsair HX 650W -|- FD R3 -|- 1TB Samsung F3 -|- CM Hyper 212+ -|- Win7

Permalänk
Medlem
Skrivet av jooelhoglund:

Jag ser nästan aldrig Motorola produkter, vet knappt att dom finns kvar längre...

Varför vill Google köpa Motorola för 81 miljarder kronor ?

Inte konstigt, motorola har inte sålts i sverige på flera år

Jag tror att det här är bra. Motorola Mobility har tydligen 60% av TV-boxarna i US, så nu kanske GoogleTV kommer igång också.
Dessutom lär MM ha en drös med patent som Google kan använda i patentstriden :>

Permalänk
Skrivet av dagbro:

Inte konstigt, motorola har inte sålts i sverige på flera år

Jag tror att det här är bra. Motorola Mobility har tydligen 60% av TV-boxarna i US, så nu kanske GoogleTV kommer igång också.
Dessutom lär MM ha en drös med patent som Google kan använda i patentstriden :>

Var inte Motorola svensk före Google köpte det ?

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av jooelhoglund:

Var inte Motorola svensk före Google köpte det ?

Nej, Motorola grundades i Chicago.

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk
Skrivet av jooelhoglund:

Var inte Motorola svensk före Google köpte det ?

Nä däremot så köpte Motorola 2006 upp en svensk tillverkare av IPTV boxar, Kreatel. Många i Sverige kanske inte känner till att Motorola (fortfarande) tillverkar mobiler. Men deras IPTV boxar har många kommit i kontakt med sedan de köpte upp Kreatel. Så nu blir det en Googlebox av den, tragiskt.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Skrivet av Anonymous FTW:

Nä däremot så köpte Motorola 2006 upp en svensk tillverkare av IPTV boxar, Kreatel. Många i Sverige kanske inte känner till att Motorola (fortfarande) tillverkar mobiler. Men deras IPTV boxar har många kommit i kontakt med sedan de köpte upp Kreatel. Så nu blir det en Googlebox av den, tragiskt.

Jaså, min första telefon va en motorola och så har jag sett en iptvbox men det är allt.

Ska bli spännande att se vad som händer

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Skrivet av jooelhoglund:

Jaså, min första telefon va en motorola och så har jag sett en iptvbox men det är allt.

Ska bli spännande att se vad som händer

Jag hade en Motorola Razr som jag gillade skarpt. Den var snygg men ganska långt efter konkurrenterna teknikmässigt, dyr var den också :p.

Permalänk

Jag hade den gamla MicroTAC.... Den var bra som fan

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknocide:

Jag tror det har viss del i framgång. "Öppet" är ett fint buzzword, och även om man inte alltid förstår vad som menas så låter det käckt. Det ligger rätt i tiden. Sedan tror jag att många känner "någon som är bra på datorer", som i sin tur gillar öppna lösningar och tipsar om dessa alternativ.

Håller med Elgot här. Tror inte att det är "öppet" har någon som helst betydelse i det stora hela. "Vanligt folk" bryr sig inte, de vill ha en bra upplevelse det är det viktiga.

Skrivet av jooelhoglund:

No shit
För 81 miljarder skulle man tycka att det skulle finnas nått bättre märke att köpa av eller börja på eget

Som redan nämts så gör de med absolut största sannolikhet inte detta för få egen mobiltillverkning utan för att få patent att slå tillbaka med om någon stämmer dom. Att de får en mobiltillverkare på köpet är bara en bonus.

En backup plan när de gick misste om Nortel affären kanske? De gjorde ju extremt tydligt vad deras mål var när de inte ville vara med Microsoft, Apple med fler och dela på dessa patent och grät ut i bloggvärlden.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av thorsama:

Nya telefonen kommer heta Googoorola!

Gorgonzola!

Permalänk

Mycket intressant, jag tycker dock bra att google stärker sin position emot de stängda aktörerna.

Som många så upplevde jag dock Motorola som utdöd på mobilfronten, fast åsido kan jag aldrig minnas dem riktigt stora. Inte ens på NNT tiden i sverige och när gsm kom så dröjde det inte länge innan nokia kom med sin 6110 som satte ribban högt.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Motorola Xoom måste nog vara den bästa surfplattan som gjorts, en kollega har en och den flytar på 10gånger bättre än min transformer och mycket bättre än dom 25 andra kollegorna som har Ipads.

Permalänk
Skrivet av S_Z:

Som redan nämts så gör de med absolut största sannolikhet inte detta för få egen mobiltillverkning utan för att få patent att slå tillbaka med om någon stämmer dom. Att de får en mobiltillverkare på köpet är bara en bonus.

En backup plan när de gick misste om Nortel affären kanske? De gjorde ju extremt tydligt vad deras mål var när de inte ville vara med Microsoft, Apple med fler och dela på dessa patent och grät ut i bloggvärlden.

Såhär står det

"Med uppköpet av Motorola Mobility öppnas nya möjligheter att ta egenutvecklade produkter till marknaden"

Varför kan dom inte göra samma sak utan att köpa Motorola ?

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Gorgonzola!

Motorgoola !!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av jooelhoglund:

Såhär står det

"Med uppköpet av Motorola Mobility öppnas nya möjligheter att ta egenutvecklade produkter till marknaden"

Varför kan dom inte göra samma sak utan att köpa Motorola ?

För att det idag verkar vara helt omöjligt att bygga en telefon utan att bli stämda för patentbrott.
Genom att köpa Motorola får Google tillgång till deras 17000 patent och behöver inte vara lika rädda för att andra företag ska stämma dom.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av jooelhoglund:

Såhär står det

"Med uppköpet av Motorola Mobility öppnas nya möjligheter att ta egenutvecklade produkter till marknaden"

Varför kan dom inte göra samma sak utan att köpa Motorola ?

Tror att utan motorolas patenter så skulle dom hamna långt efter i utvecklingen, nu när Googles köper upp Motorola så slipper dom lägga energi på att hitta på egna lösningar, allt finns redan färdigt med Motorolas patent. 17000 patent är ändå 17000 patent (och några tusen till på väntelistan)

Tycker det är ett väldigt smart drag av Google!! !!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]