Permalänk

PowerMac G5 on/off-knapp. Kopplingar!?

Hej! Har en moddning av ett PowerMac G5 chassi på gång och tänkte höra om någon på forumet kan tala om vilka de tre kopplingarna, mao sladdaran på baksidan av on/off-knappen är? Troligtvis är det en PWR, en +PWR-LED, -PWR-LED, GND alt Reset? Jag länkar en bild för att undvika missförstånd. Det är alltså kopplingarna i cirkeln som är intressanta. Sitter ni på annan info angående detta lilla ämne så skriv gärna ett svar!

Tackar! Jonas

Permalänk
Medlem

Har du googlat?? Finns ju en del som gett sig på liknande projekt.

Permalänk

Ja, jag har googlat ordentligt... Dom flesta som moddat G5-chassit har använt den äldre varianten som har en annorlunda lösning vid panelen i fronten. Gissningsvis så är dom rent principiellt mycket lika men dom ser olika ut så tänkte mest om någon har det korrekta svaret så slipper jag undra och kan slippa att testa mig fram osv.

Tack för svaret!

Permalänk
Medlem

Jag testade för några veckor sedan hur det låg till och kom fram till att mitten är - och de två andra är +, minns inte rakt upp och ner vilken som var vilken men på baksidan av kretskortet ser du 2 punkter som går upp till en diod och en som inte gör det, den som inte går upp är startknappen +.

Ps. Jag kan vara helt fel ute men jag testade med en att trycka på knappen och ha en multimeter på 2 av punkterna.

Permalänk
Skrivet av Normano:

Jag testade för några veckor sedan hur det låg till och kom fram till att mitten är - och de två andra är +, minns inte rakt upp och ner vilken som var vilken men på baksidan av kretskortet ser du 2 punkter som går upp till en diod och en som inte gör det, den som inte går upp är startknappen +.

Ps. Jag kan vara helt fel ute men jag testade med en att trycka på knappen och ha en multimeter på 2 av punkterna.

Ok, men det är ju en bit på väg! Jag ska själv kontrollera om jag kan låna en multimeter imorgon och se vad jag kan komam fram till.

Tack för svaret!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas_t_a:

Ok, men det är ju en bit på väg! Jag ska själv kontrollera om jag kan låna en multimeter imorgon och se vad jag kan komam fram till.

Tack för svaret!

Jag har inte testat PWR-LED+ ännu för att jag inte vet vilket spänning dioden tål, 3,3 V tror jag är standarden på ATX så kan vara samma på dioden. I värsta fall får man byta diod.

Permalänk
Skrivet av Normano:

Jag har inte testat PWR-LED+ ännu för att jag inte vet vilket spänning dioden tål, 3,3 V tror jag är standarden på ATX så kan vara samma på dioden. I värsta fall får man byta diod.

Om man googlar lite så verkar det som att det (självklart) är en +PWR, +LED och en GND. Jag tror som du att ett vanligt moderkort petar ut 3.3V till PWR LED och HDD LED. Det verkar ju som att folk på olika forum är överens om den sifran. Man skulle ju inte gärna hamna i situationen där man måste ge sig på att försöka byta LEDen. Det verkar dock som att mer eller mindre alla som gjort en G5 Mod har kopplat dessa anslutningar (PWR, PWR LED och GND) direkt till moderkortet. Ska göra ytterliggare efterforskningar.