Permalänk
Medlem

Vibrationsdämpande underlag

Hej, har nyligen köpt ett nytt skrivbord och placerat datorn på hyllan i ett av skåpen i skrivbordet. Problemet som har uppstått är att det blir ett väldigt vibrationsljud när datorn står på hyllan. Om jag lyfter upp datorn så pass att den inte nuddar hyllan så blir det mycket tystare. Så jag tänkte fråga om ni känner till något som man kan placera mellan datorn och hyllan som dämpar vibrationerna? Vore jo trevligt om man slapp sitta och lyfta upp datorn.

Skulle det fungera att använda en dämpningsmatta, som man normalt klistrar fast på insidan av chassit, som underlag?

Tack på förhand.

Visa signatur

Stationär: i7 870 - H55M USB3 - 8GB RAM - GEFORCE GTX 1050 Ti - 512GB SSD - 1TB HDD
Laptop: Gigabyte P34G v2 - i7 4710HQ - 8GB RAM - HD 4600/GTX 860M - 128GB mSATA SSD - 1TB HDD

Permalänk
Medlem

Så länge det inte är för hårt kan det nog funka. Skumgummi är annars idealiskt. En gammal 5 mm tjock musmatta använder jag. Funkar också

Permalänk
Medlem

En bit liggunderlag har jag under mina datorer. Jag ställer alltså datorn på liggunderlaget. Brukar funka bra några dagar innan de blir ihoppressade av tyngden men det är nog bättre än att inte ha något under.

En annan grej man kan göra är att hänga upp hårddiskarna inuti datorn i något elastiskt material (ofta är det just hårddiskarna som vibrerar).

Permalänk
Medlem

Prova olika material, tror det blir svårt att stoppa vibrationerna. Men det kan räcka med att ändra resonans frekvensen för att slippa stående vågorna. Börja med liggunderlag och olika typer av skumgummi. Ifall du har problem med att den blir för ihoppressad kanske det kan fungera att ha en hårdare platta mellan datorn och liggunderlaget för att fördela trycket över hela och inte bara direkt under tassarna...

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen, ska se om jag har något hemma jag kan prova med.

Visa signatur

Stationär: i7 870 - H55M USB3 - 8GB RAM - GEFORCE GTX 1050 Ti - 512GB SSD - 1TB HDD
Laptop: Gigabyte P34G v2 - i7 4710HQ - 8GB RAM - HD 4600/GTX 860M - 128GB mSATA SSD - 1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

En bit liggunderlag har jag under mina datorer.

Provade och det fungerade bra, måste bara få tag på en större bit och en som inte är rosa.

Visa signatur

Stationär: i7 870 - H55M USB3 - 8GB RAM - GEFORCE GTX 1050 Ti - 512GB SSD - 1TB HDD
Laptop: Gigabyte P34G v2 - i7 4710HQ - 8GB RAM - HD 4600/GTX 860M - 128GB mSATA SSD - 1TB HDD

Permalänk
Skrivet av dabo86:

Provade och det fungerade bra, måste bara få tag på en större bit och en som inte är rosa.

Diskunderlägg funkar bra o finns i ett otal kulörer...

Permalänk
Medlem

Köpte ett sittunderlag på Öob för 15kr och det fungerar bra än så länge.

Visa signatur

Stationär: i7 870 - H55M USB3 - 8GB RAM - GEFORCE GTX 1050 Ti - 512GB SSD - 1TB HDD
Laptop: Gigabyte P34G v2 - i7 4710HQ - 8GB RAM - HD 4600/GTX 860M - 128GB mSATA SSD - 1TB HDD