Permalänk
Medlem

GUNNAR Optiks

Någon som har testat GUNNAR Optiks? själv börjar man bli "gammal" =p å behöver använda läs glasögon när jag sitter vid datorn å läser/spelar annars får jag huvudvärk. Tänkte ifall Gunnars kanske är ett bättre alternativ ?

Permalänk
Medlem

Själv har jag använt ett par MLG phenoms som jag köpte på Dreamhack Winter 2010.

Tycker att de funkar kanon bra och får inte ont i ögonen/huvudet längre när jag suttit framför datorn.
Sitter man på kontor så blir det ju ett par timmar framför datorn utan att man kan göra någonting åt det, då är dessa brillor ett riktigt bra val.

Permalänk
Rekordmedlem

Ett par terminalglasögon från en optiker är nog vad du ska ha, du behöver nog även slipade glas, gå o prata med optikern.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Beror ju lite på vad man menar med läs glasögon.

Jag behöver +1 enligt optiker och dessa går ju att köpa på en mack för en hundring. men jag får fortfarande huvudvärk då mina ögon måste anstränga sig när jag tittar på skärmen, oavsett hur jag har ställt in den med brightness och contrast.

Mina ögon gillar helt enkelt inte det "blå" aktiga sken som en skärm utstrålar.

Det rådde jag bot på genom att använda brillor från Gunnar. Dessa har typ +0.5 i styrka, och har nån typ av filter för att få bort det "blå" från skärmen, känner att ögonen slappnar av när jag sätter på mig dom efter att ha suttit ett tag utan dem.

Permalänk
Rekordmedlem

Du ska definitivt inte ha läsglasögon, terminalglasögon är nått annat, de är gjorda för ett lite längre fokusavstånd än vid bokläsning, de du köper på macken är inte anpassade för hur du fokuserar, dessutom kan du ha olika problem på h respektive v öga. Gör ett syntest och fråga efter glasögon som passar för situationen, typ 50-100cm avstånd.
Har du ett blått färgstick är det ju pga en dålig monitor, då bör du kolla på nått bättre där istället för att få att konstant färgfel i glasen. En bra monitor har inget blåaktigt sken om det inte är blått i bilden, däremot är en del dåliga monitorer så att de läcker ljus och har dålig färgåtergivning. Byt upp dig i monitorväg om du har problem.
Det är kampanj på dells ipser hos dustinhome just nu om du missat de diskussionerna.
http://www.dustinhome.se/dell-u3011-ultrasharp-30-wide-tft-bl...
http://www.dustinhome.se/dell-u2711-ultrasharp-27-wide-tft-bl...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jennie12:

Någon som har testat GUNNAR Optiks? själv börjar man bli "gammal" =p å behöver använda läs glasögon när jag sitter vid datorn å läser/spelar annars får jag huvudvärk. Tänkte ifall Gunnars kanske är ett bättre alternativ ?

Äger ett par http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=617982
Tycker dom funkar riktigt bra. Har lite synfel & är väldigt ljuskänslig så jag får lätt torra ögon & blir ofta trött i huvet av allt kisande.
Visst. Bilden blir gulaktig. Säger sig själv. Gul lins. Men när man sitter & läser på skärmen eller som jag också använder dom i jobbet när man har ny tryckta ritningar med liten text & skarp vit bakgrund så avlastar dom mina ögon rätt mycket & gör mindre texter skarpare & mer lätt lästa.
Men det tar ett tag att vänja sig vid dom.
Vet inte hur många här på forumet som provat så jag kan bara tala av egen erfarenhet.
Värt pengarna. Tja... För mig funkar dom. Köpte dom av en här för 400kr så för mig var det värt att testa. Halva priset så det var inte hela världen om dom inte funka. Men nu så gjorde dom det så.

Permalänk
Medlem

Dom testade ju GUNNARS på fredagspanel för någon vecka sedan. Kolla där.

Visa signatur

The computer is a moron.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har hållit på med ergonomi och hade någon sagt samma sak till mig hade jag föreslagit synundersökning för dig med, det du nämner är tydliga tecken på att du behöver korrigera synen, alternativt dålig belysning eller båda problemen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har hållit på med ergonomi och hade någon sagt samma sak till mig hade jag föreslagit synundersökning för dig med, det du nämner är tydliga tecken på att du behöver korrigera synen, alternativt dålig belysning eller båda problemen.

Har du testat Gunnars brillor?

Innan jag köpte mina gick jag till optiker, testade olika belysningar. Inget hjälpte. Visst har man mycket synfel och dylikt bör man gå till en optiker. Men om man har "nästan" bra syn och vet att man blir trött/torr i ögonen är Gunnars ett riktigt bra alternativ.

Permalänk
Rekordmedlem

Nej, jag har inte testat gunnar, men jag har jobbat med ergonomi, så jag tror att man kan åtgärda problemet som orsakar symptomen, men visst är glasögonen troligen billigare än att ge sig på belysning och monitorer, kanske även ventilationen, normalt tar man till personlig utrustning som sista steget om grundproblemet inte går att lösa tekniskt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hej på er alla.
Sitter framför Pc 8-12 timmar om dagen. Är inte ung längre och mina ögon tar stryk. Köpte ett par igår. Efter 3 timmar sen på kvällen, undrar jag varför inte köpte några för ett par år sedan. Det är det jag har att säga om det. Det funkar helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Det bli betydligt billigare med ett par läsglasögon från ÖB eller Rusta

Permalänk
Medlem

Finns ju program som redigerar färger på skärmen, så man får denna lite "gulare" ton. Tror det heter F lux eller något sånt

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD