Permalänk
Medlem

Koppla 3 fläktar via usb, funkar det?

HOPPA NER LITE OM NI VILL KOMMA TILL FRÅGAN DIREKT!

TJa alla, har gjort en "fin" grej till min flickvän pga hennes laptop blev överhettad hela tiden
så vi köpte en laptopställ från Ikea för 30kr, hade en fläkt över hemma som jag kopplade via USB, gjorde ett lika stort hål som fläkten på undersidan, satte fast fläkten inga problem, datorn har levt sen dess och inte dött pga värme en enda gång

_
Men nu så hade hennes bror 2 fläktar här i hemmet som han inte behöver och jag tänkte om jag kopplar dessa två också till samma "skarvning", så det blir 3 fläktar via ett usb uttag, kommer alla snurra saktare för dessa 5v blir delat på 3 ? (Tror det är 5v en usb ger ut?)
nu får ju en fläkt hela 5v och då skulle de bli 1,6v/fläkt och det kanske inte är tillräckligt?

hur löser man detta, finns ju kylplattor på clas ohlson med 3-4 fläktar som endast använder en usbport? hur har dom gjort det? kanske "energisnåla" fläktar? för dessa som jag använder är normala chassi fläktar 80mm och en liite mindre.

vill helst inte göra om detta till 2 usb sladdar eftersom det bara finns 3 portar på datorn Fläkten som är i just nu snurrar mycket fint, men tror det kommer halvera sin RPM ifall jag kör in en fläkt till och ännu mer om en tredje fläkt kommer?
varför jag inte testar? Datorn är hos tjejen och jag har inga verktyg ordentligt just nu.

jag kommer inte serie koppla utan kör allt rakt på en och samma usb sladd

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skrivet av Nico.v:

HOPPA NER LITE OM NI VILL KOMMA TILL FRÅGAN DIREKT!

TJa alla, har gjort en "fin" grej till min flickvän pga hennes laptop blev överhettad hela tiden
så vi köpte en laptopställ från Ikea för 30kr, hade en fläkt över hemma som jag kopplade via USB, gjorde ett lika stort hål som fläkten på undersidan, satte fast fläkten inga problem, datorn har levt sen dess och inte dött pga värme en enda gång

_
Men nu så hade hennes bror 2 fläktar här i hemmet som han inte behöver och jag tänkte om jag kopplar dessa två också till samma "skarvning", så det blir 3 fläktar via ett usb uttag, kommer alla snurra saktare för dessa 5v blir delat på 3 ? (Tror det är 5v en usb ger ut?)
nu får ju en fläkt hela 5v och då skulle de bli 1,6v/fläkt och det kanske inte är tillräckligt?

hur löser man detta, finns ju kylplattor på clas ohlson med 3-4 fläktar som endast använder en usbport? hur har dom gjort det? kanske "energisnåla" fläktar? för dessa som jag använder är normala chassi fläktar 80mm och en liite mindre.

vill helst inte göra om detta till 2 usb sladdar eftersom det bara finns 3 portar på datorn Fläkten som är i just nu snurrar mycket fint, men tror det kommer halvera sin RPM ifall jag kör in en fläkt till och ännu mer om en tredje fläkt kommer?
varför jag inte testar? Datorn är hos tjejen och jag har inga verktyg ordentligt just nu.

jag kommer inte serie koppla utan kör allt rakt på en och samma usb sladd

Som du nämner så finns det kylplattor med ett antal fläktar inbyggt, flera har problem med dessa då fläktarna verkar dra för mkt spänning från usb porten med hängningar som följd. Bla en Antec modell med 3 fläktar var tydligen en ren rysare till att ställa till strul. Går burken hyfsat svalt och stabilt finns det väl ingen anl att riskera nåt?

Permalänk
Medlem

jag skulle inte riskera att göra detta då du kan bränna styrkretsen!

Permalänk

Kan du inte koppla fläktarna till en sån där usb till vägguttags grej.
Det gjorde jag med en stor usb lampa.

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Permalänk
Medlem

Eller så köper du en usbhubb med strömförsörjning så får du ju flera portar att använda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nico.v:

HOPPA NER LITE OM NI VILL KOMMA TILL FRÅGAN DIREKT!

TJa alla, har gjort en "fin" grej till min flickvän pga hennes laptop blev överhettad hela tiden
så vi köpte en laptopställ från Ikea för 30kr, hade en fläkt över hemma som jag kopplade via USB, gjorde ett lika stort hål som fläkten på undersidan, satte fast fläkten inga problem, datorn har levt sen dess och inte dött pga värme en enda gång

_
Men nu så hade hennes bror 2 fläktar här i hemmet som han inte behöver och jag tänkte om jag kopplar dessa två också till samma "skarvning", så det blir 3 fläktar via ett usb uttag, kommer alla snurra saktare för dessa 5v blir delat på 3 ? (Tror det är 5v en usb ger ut?)
nu får ju en fläkt hela 5v och då skulle de bli 1,6v/fläkt och det kanske inte är tillräckligt?

hur löser man detta, finns ju kylplattor på clas ohlson med 3-4 fläktar som endast använder en usbport? hur har dom gjort det? kanske "energisnåla" fläktar? för dessa som jag använder är normala chassi fläktar 80mm och en liite mindre.

vill helst inte göra om detta till 2 usb sladdar eftersom det bara finns 3 portar på datorn Fläkten som är i just nu snurrar mycket fint, men tror det kommer halvera sin RPM ifall jag kör in en fläkt till och ännu mer om en tredje fläkt kommer?
varför jag inte testar? Datorn är hos tjejen och jag har inga verktyg ordentligt just nu.

jag kommer inte serie koppla utan kör allt rakt på en och samma usb sladd

Du kan parallellkoppla fläktarna, så får de fortfarande 5 V.

USB 2.0 kan leverera upp till 500 mA, men allt över 100 mA kräver att den inkopplade enheten aktivt begär mer ström av USB-controllern, vilket förmodligen ligger långt utanför ditt scope att åstadkomma. Kopplar du bara in dina fläktar på strömlinorna, så har du alltså 100 mA att leka med, eller med andra ord 5*100=500 mW om du hellre vill veta den totala effekten du kan ta ut, fläktarna brukar väl bara ha effekt angiven.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!