Permalänk
Medlem

Byta Cpu-kylare eller inte?

Hallå där alla datorpojkar!

Har en liten fundering såhär på tisdags eftermiddagen. Skulle vilja byta ut min CM Hyper 212+ men undrar om det verkligen är värt att göra det, och frågan är ju till vadå? Har tänkt på en D-14 från Noctua eller H80 då jag inte kan ha PnP på en H100 i mitt chassi.. Vill även ha en bättre för vill nå 5Ghz på min prolle, har fina temps med Hyper 212+ nu på 4,5Ghz, då den peakar ca 66grader på varmaste kärnan under intelburn test på Maximum.

Ge gärna lite tips på bra luft- och kompakt vattenkylare.

Ursäktar felstavningar och särskrivningar redan nu
Mvh Kangaz!

Visa signatur

Stationär dator: Ja. Stor skärm: Ja. Nöjd: Är man någonsin det?

Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom att du frågar om det verkligen är värt det, så undrar jag lite i vilka applikationer du idag saknar processorkraft. Dela gärna med dig av vilka program du är CPUbegränsad i idag i så fall. Benchmarkprogram är självfallet inte relevant här (det handlar andra stycket om).
Är det så att du idag inte känner att du begränsas av just processorkraft så finns det inte någon direkt vinning med att byta kylare för att nå högre frekvenser.

Är det däremot så att du vill klocka högre för att du tycker det är kul med överklockning så är frågan huruvida det är värt kostnaden helt annorlunda. Där är det bara du som kan avgöra vad det får kosta att komma upp i högre frekvenser.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Eftersom att du frågar om det verkligen är värt det, så undrar jag lite i vilka applikationer du idag saknar processorkraft.
Är det så att du idag inte känner att du begränsas av just processorkraft så finns det inte någon direkt vinning med att byta kylare för att nå högre frekvenser.

Är det däremot så att du vill klocka högre för att du tycker det är kul med överklockning så är frågan huruvida det är värt kostnaden helt annorlunda. Där är det bara du som kan avgöra vad det får kosta att komma upp i högre frekvenser.

har inga problem med processorkraften alls, men tycker det är kul att fibbla med klockfrekvenser och sånt. vill även få ner tempen ännu mer på det jag har nu och ljudnivån! Kostnaden är inga problem men det får absolut inte vara överdrivet dyrt

Visa signatur

Stationär dator: Ja. Stor skärm: Ja. Nöjd: Är man någonsin det?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kangaz:

har inga problem med processorkraften alls, men tycker det är kul att fibbla med klockfrekvenser och sånt. vill även få ner tempen ännu mer på det jag har nu och ljudnivån! Kostnaden är inga problem men det får absolut inte vara överdrivet dyrt

Ja, då handlar frågan egentligen inte om huruvida det är värt en bättre kylare eller ej utan snarare om att få köpråd för högpresterande processorkylare ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Är du insatt på överklockning, varför inte helt enkelt bara köpa vattenkylning?

Problem solved.

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja, då handlar frågan egentligen inte om huruvida det är värt en bättre kylare eller ej utan snarare om att få köpråd för högpresterande processorkylare ;).

Sanning där ja! Men vill ju klocka också så behöver ju en bättre kylare ändå hehe

Visa signatur

Stationär dator: Ja. Stor skärm: Ja. Nöjd: Är man någonsin det?

Permalänk
Medlem

Hur pass mycket låter din PnP konfiguration? Har funderat på ett par GT fläktar till min Hyper 212+ också. Har just nu 2xBitfenix Spectre i PnP. Dom är ruggigt tysta och förvånansvärt bra, det enda negativa är att direkt dom monteras på ett annat ställe än i botten av chassit så låter det ungefär som en rostig kedja till och från.

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomtelol:

Är du insatt på överklockning, varför inte helt enkelt bara köpa vattenkylning?

Problem solved.

nja vill inte påstå att jag är insatt direkt. tycker bara det är kul att leka med frekvenserna helt enkelt

Visa signatur

Stationär dator: Ja. Stor skärm: Ja. Nöjd: Är man någonsin det?