Problem med min nas/htpc (fryshänger sig)

Permalänk
Medlem

Problem med min nas/htpc (fryshänger sig)

Datorn börja hänga sig inatt, fryser sig och kommer aldrig vidare.

Asus E35M1-I Deluxe Mini ITX, AMD Zacate
SSD 64GB A-Data SATA 2.5", MLC, 599-Series
2TB Seagate SATA-600 64 MB Barr.Green 3st
Corsair 8GB (KIT) DDR3 [INET] 1600MHz/CL9/XMS3 0
Kab Fractal Design Array R2/Mini-ITX/300W
Windows®7 Home Swe 64-bit Single OEI, SP1

Permalänk

Du får nog ge lite mer information, som tex exakt vart den hänger sig.
Är det under uppstart?
Kommer detta varje gång eller är det intermittent?
Har den fungerat tidigare och i så fall hur länge?
Kom detta problem i samband med några förändringar som du har gjort på din dator?
Om du har gjort något själv för att felsöka eller komma tillrätta med problemet, säg gärna exakt vad du har gjort.

Permalänk
Medlem

Byggde datorn för ungefär en månad sen, har kört samma grejs sedan dess utan problem.

Den hänger sig i windowsmiljö, kvittar vad jag gör, eller om den bara står.

Skulle tippa på att det är en hårddisk som ballar ur, varit med om det förr men de va rätt länge sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marr:

Byggde datorn för ungefär en månad sen, har kört samma grejs sedan dess utan problem.

Den hänger sig i windowsmiljö, kvittar vad jag gör, eller om den bara står.

Skulle tippa på att det är en hårddisk som ballar ur, varit med om det förr men de va rätt länge sen.

Det är förmodligen fel på moderkortet, haft samma problem som dig när man kör dubbla minnesmoduler. Datorn kan funka fin fint i ca 3-4 veckor sen får man BSOD och allt e dött. Testa att bara köra 1 minne och se om du har samma problem. Samt uppdatera bios, kom en för ett tag som som löser en del minnesproblem.

Permalänk
Medlem

Jo läst en del om minnesproblem jag med, tyckte bara de var så konstigt att det dök upp nu då. Såfort ja sprungit igång min ajjfone så ska jag slita ur ett minne.

Permalänk
Hjälpsam

Haft liknande med kass HDD eller DVD, då datorn väntar på info från en disk/DVD men aldrig får och därför står still. Var ett tag sedan dock.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av marr:

Jo läst en del om minnesproblem jag med, tyckte bara de var så konstigt att det dök upp nu då. Såfort ja sprungit igång min ajjfone så ska jag slita ur ett minne.

Kör memtest.
http://www.memtest.org/

Permalänk
Medlem

Kör med ett minne nu, funkat i åtminstone 45minuter. Kör vidare och ser vad som händer..

Permalänk
Medlem

Nu hängde den sig igen

Får ta o kasta ut lagringsdiskarna ett tag o se tror jag.

Permalänk
Medlem

Sparkade ut ena lagringsdisken och kört sedan förra posten utan problem, låter den tugga inatt för att se.

Permalänk
Medlem

Fungerar än, får väll försöka kopiera över det av värde på disken och reklamera den helt enkelt...

Permalänk
Medlem

Kört ett par timmar nu med andra kablar och annan sata port till disken. Får se vad som händer under dagen.

Permalänk
Medlem

Kan det vara nätagget som inte orkar den sista disken? (lååååååångsökt)

Jag får väll försöka reklamera den där disken känns de som.....