Permalänk
Medlem

I5 750 @ 4.2gz?

Hallå där alla överklockare.

Har lite frågor angående överklockning, då jag länge velat lära mig lite om det här har jag äntligen tagit slag i saken och sökt lite på internet. Där fann jag en guide om hur man skulle kunna överklocka precis den processorn och det moderkortet jag har. Så jag tänkte ta slag i saken och testa. Sagt o gjort nu är jag igång, jag får inte upp den så mycket som de som skrev guiden, "http://www.legionhardware.com/articles_pages/intel_core_i5_75..." men det känns ändå kul eftersom att jag iaf är på väg någonstans och äntligen har börjat våga pilla i bios.
Fick igång datorn med 4gz enligt CPUZ utan någon bluescreen, funkade även att köra OCCT i 10 minuter, men sen när jag tänkte jag skulle testa och köra en timme. Då blev cpun för varm... Genast tänker jag då novis som jag är, att det måste vara för att min h50 inte håller måttet på 4gz så jag sänker till 3.8 istället men samma grej där. Är h50n kass om man ska överklocka har jag kanske missat någonting relevant eller ska man helst enkelt inte köra 1 timmes stesstest? 4,2gz så får jag iaf bluescreen men dem verkar ha en annan version av bios än vad jag har för dem har två alternativ där som inte jag har, Spelar det roll vilken bios version man har? Läste någonstans här på sweclockers att man inte skulle flasha bios om man inte absolut fick lov tror jag. Kan det vara så att mina minnen är kassare än vad deras är och det är därför jag får bluescreen på 4,2? hur mycket ska man kunna clocka en processor ungefär och fortfarande kunna spela och dylikt med datorn? Såg nu att OCCT är satt på 80graders max, är det bra eller hur mycket kan man släppa upp det till?

/pickford

Visa signatur

i5 3570 @ 4,2 GHz EKCooled| Asus Maximus V Formula| MSi GTX 680 @1159/1752 MHz EKCooled| Corsair Vengence 16GB 1600| Corsair AX 750 | 80Gb Intel320 SSD+ 128gb Adata SSD | Corsair 800d
i5 750 @ 4.2 GHz | H50 | Asus P7P55D | GTX 460 | XMS3 16GB 1600| Corsair AX 750 | 128gb Adata SSD | FD R3
Asus U36SD+Intel 510 SSD+A-data 4gb 1333mhz

Permalänk
Avstängd

Avancerad klockning så ökar du väldigt lite i taget för att köra stresstest/stabilitets test vet ej om ens 1 timma är tillräckligt, inget man gör ordentligt på en kväll =D ta det som ett litet projekt, är ingen super klockare själv doc men testat lite och ganska roligt att se resultat, men som sagt tar tid om man vill få det ordentligt gjort!

H50 klassas som en vanlig kylare istortsett, ingen avancerad vattenkylning inte =D men den duger hade en sådan själv och fungerade väldigt bra till en viss nivå, hade min AMD x4 955 BE som är på 3,3Ghz om jag inte minns fel på 4Ghz stabilt på bra temp i full load.

Sen nu om dagarna kan man ju få upp processor ganska simpelt genom förenklad klockning av multiple osv, men se till så att du inte bara rör en sak, se till så att du höjer o sänker inte bara höjer det ena då minnen osv påverkas också.

Läs på ordentligt o ta det försiktigt bara så lär man sig basic funktionerna ganska enkelt

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||